100 éves a szombathelyi repülőtér

2015.03.20. 11:23

Programsorozattal ünnepelnek.

A száz éves évforduló alkalmából a Szombathelyi Repülőklub az idén több eseményt szervez, melyre várja az érdeklődőket.

Április 11-én  szombaton, 13 óra 30-kor az az Agora Savaria moziban kiállítás nyílik a repülőtér történetét bemutató fényképekből, 14 órától a Révész Tamás a Repulóter az Alpok alján című könyv szerzője és Czeiner Gábor az SZRK tagjának előadással folytatódik nyitórendezvény, amely a Szabadság különjárat című film vetítésével zárul. A filmvetítés várhatóan 15 órakor kezdődik.
       
Május 1-3.: Reptéri majális

Június 5-7: 2. világháborús veteránok találkozója, emléktábla avatás

Július 4-5: Falke-falka - repülős találkozó

Reptéri javítóműhely. Átalakított, bővített hangár, ahol a Góbékat javították

Reptéri javítóműhely. Átalakított, bővített hangár, ahol a Góbékat javították.

A repülőtér története röviden

A reptér az első világháborúban megszületett új fegyvernemnek köszönheti létét: 1915 tavaszán Szombathelyre települ a 4. repülő pótszázad Oswald Róbert százados parancsnokságával. A világháború után a szombathelyi reptet is elérte az Antant tiltása, de 1924-ben a Magyar Királyi Légügyi Hivatal bújtatott légierő szervezése a légiforgalom és a repülőgépipar számára szükséges repülőgépvezetők kiképzésére 1924 nyarán megszervezik a Szombathelyi Pilótaiskolát, a „REGVI”-t, (Repülőgépvezető Iskola) Kenese Valdemár alezredes vezetésével, Horthy Miklós fia, István is itt kapott kiképzést. A sportrepülés 1934-ben kezdődött meg, ekkor alakult az első Repülő Egyesület. A második világháborúban a légicsapások ellen védműveket építettek. A katonai repülőtér története akkor ért véget, amikor a szovjet csapatok 1945-ben harc nélkül elfoglalták.

1946. október 15-én ünnepélyes külsőségek között indították el a Budaörsi repülőtérről az első két Maszovlet-járatot, Szombathelyre és Debrecenbe, a Malév a hatvanas években építette le a belföldi légi utasforgalmat.

A sportrepülő élet 1948-ban indult meg újra a vitorlázó repüléssel, ugyanebben az évben sportrepülő tábort is szerveztek. 1949-ben azonban megszűnt ez a lehetőség, a szombathelyi pilóták Pápára jártak, míg 1957-ig. Igazán 1966-tól lendült fel a sportélet ismét. Ekkor a Szombathelyi Sportrepülők Egyesület az abban az évben az űrben járt szovjet űrhajós, Leonov nevét veszi fel, majd a rendszerváltás után vette fel a Szombathelyi Repülőklub után.

A repülőtéren előbb szervizelték, majd itt is gyártották a Góbékat. Jelenleg a reptér az egyre fogyatkozó sport-repülőtereinek egyike, közkedvelt a nyugat-dunántúli pilóták körében, kétszáz hektáros területével, 1000 méter hosszú füves futópályájával.

A repülőtér jelenleg Szombathely város tulajdonában van, a SZOVA kezelésében áll, és az Szombathelyi Repülőklub üzemelteti.

.