A milánói Scalával közös fellépésen megállta a helyét a szombathelyi zenekar.
A milánói Scalával közös fellépésen megállta a helyét a szombathelyi zenekar.
Ha számokban akarnám kifejezni, akkor tizenhárom nap, több ezer kilométer, hetvenöt személy, két busz, egy hárfa, egy nagydob, hat bőgő, hét cselló, nyolc brácsa, huszonhárom hegedű, fa – és rézfúvós hangszerek. Ha jellemezném, akkor egy sikeres, nemzetközi színpadon is helytálló előadást mondanék, kiváló együttesek közös együttműködését.
A milánói Scalával közös produkció történelmi jelentőségű a Savaria Szimfonikus Zenekar, de Szombathely életében is. Adolphe Adam: Giselle című balettjét nyolc előadáson keresztül kísérte a zenekar.
Fotó: Nábrádi Szabolcs
Az első nap, a reimsi megálló után már a próbáról szólt. A Palais des Congrés több emeletes épülete. Nem hazudok, jó párszor eltévedtünk benne.
Fotó: Nábrádi Szabolcs
A próbatermében találkozott először a zenekar a Scala karmesterével, de előbb jött az eligazítás.
Fotó: Nábrádi Szabolcs
Partick Fournillier karmester elismerően beszélt Mérei Tamásnak a zenekarról: "Nagyon professzionális az együttes, külön öröm számomra, hogy teljesen felkészültek a darabból, így lehetőség van csak a zenei finomításokon dolgozni."
A próba közben készül két emelettel feljebb a Giselle díszlete. Bámulatos volt az aprólékosan megtervezett háttér és a fények elegáns összjátéka. Profi munka.
Ruhatervek. Ilyet viseltek a táncosok az első felvonásban, a másodikban már a hagyományos tüllszoknyás ruhában varázsoltak el. Míg a háttéren dolgoznak, hogy kifogástalan legyen az előadás, a Scala balettkara a folyosón melegít be a próbára. Ott nyújtanak, hajlonganak a folyosón közlekedők között. Svetlana Zakharova prímabalerina is ott mászkál közöttünk, de nem mellőzi a társulaton tartani a szemét a Scala balett igazgatója, Makhar Zaviev sem.
A Palais des Congrés 3700 fős nagytermének zenekari árka. Nyolc előadáson keresztül innen szórakoztatták a nézőket.
Kották bekészítve.
A két nagyágyú: Gyenge Tibor és Pákolitz Andrea. Mindkettőjüket dicsérte a karmester, Donyec Lászlóval egyetemben, akinek meghatározó szólója volt a darabban.
A Giselle első felvonása grandiózus díszlete a táncosokkal.
A második felvonásban lenyűgöző volt a koreográfia. Ilyennek képzeltem egy világszínvonalú balettelőadást.
Itt pedig egy részlet.
A szombati premier után még hét előadás következett, nagy részük este, így napközben volt idő egy kis városnézésre.
Láttuk az Eiffel-tornyot…
… és persze felmentünk rá. Megérte.
Jártunk a Louvre-ban.
Sétáltunk a Szajna-parton.
Az utolsó napokban sem csüggedett a zenekar. Gyakorlás, hangolás, gyakorlás, hangolás és így tovább...
Koncert előtti pillanatok a hátsó sorból.
És előbbről.
Itt pedig a csapat, akik sok élménnyel, tapasztalattal és egy nagy lehetőséggel lettek gazdagabbak.
Teatro alla Scala fotók: Marco Brescia & Rudy Amisano