62 éves a személyi igazolvány

2016.01.11. 12:23

Idén pedig itt vannak az elektronikus személyik.

Idén 62 éves a személyi igazolvány, 1954. január 9-én rendelte el a Minisztertanács, hogy minden 16 éven felüli állampolgárt lássanak el személyi igazolvánnyal. Jelenleg 8,1 millió érvényes személyi igazolvány van forgalomban, ebből 240 ezer hagyományos, könyv formátumú. 

Ez is elhangzott azon a sajtótájékoztatón, amelyet az első új típusú, elektronikus személyazonosító igazolvány átadása apropóján tartottak hétfőn Budapesten.

Ignácz István, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnöke elmondta: az új okmányt először január 4-én lehetett igényelni. Öt munkanap alatt 39 204 új személyi igazolványt igényeltek az ügyfelek, ebből 6900 esetben érvényes igazolványt cseréltek le újra. Az új okmányok 94 százalékát chippel látták el (a 65 év felettiek kérhetik az új igazolványt chip nélkül), az összes igényelt kártya 70 százaléka tartalmaz ujjnyomatot és 19 százaléka elektronikus aláírást.

Az új okmányról szólva Ignácz István elmondta: arról leolvashatók a jelenlegi személyi igazolványon látható adatok is, de emellett olyan magas biztonságú tárolóelemet (chipet) építettek bele, amely nyilvántartja a személyazonosító adatokat, az állampolgár döntésétől függően ujjnyomatukat (ezt 12 éven aluliak nem kérhetik), az elektronikus aláírás létrehozásához szükséges adatokat, továbbá a társadalombiztosítási és az adóazonosítási jelet is. 

A chip bővíthető további, a közigazgatási ügyintézéshez szükséges adatokkal, keddtől pedig már használhatók az új személyi igazolványhoz kötött funkciók, mint például az okmányérvényességi szolgáltatás, az ügyfélkapunyitást lehetővé tevő szolgáltatás, a személyazonosság ellenőrzése rendőri intézkedés esetén, illetve a repülőtéri zsilipkapu használata határátlépés esetén. 

Az okmány képes arra, hogy - ha a polgár a személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN-kód megadásával ehhez hozzájárulását adja - a chipből az intézmény vagy szervezet kiolvashassa az állampolgár azon személyes adatát - TAJ- vagy adóazonosító jelét - amely szükséges az ügyintézéshez. 

.