Hirdetés

Se Szombathelyre, se Magyarországra nem jön a Tata

2015.07.02

Hanem Grazba. Vajon hány szakembert csábít majd el a munkaerőhiánnyal küzdő Vas megyéből?

Hirdetés

A „szomszédban”, Grazban lesz az új autógyár. Vajon hány szakembert csábít majd el a munkaerőhiánnyal küzdő Vas megyéből?

Nem, hogy Szombathelyen, de Magyarországon sem épít új gyárat a Jaguar Land Rover. Erről az Autopro szakmai portál számolt be.

Még márciusban írtunk arról – szintén az Autopro információi alapján –, hogy Magyarország „bejelentkezett”, valamint komoly ajánlatot is tett az indiai Tata-nak, amely angliai Castle Bromwich, Jaguar Land Rovereket gyártó üzemét kívánja áttelepíteni.

A magyar gépjárműgyártók és -beszállítók honlapja már akkor azt közölte, hogy bár két magyarországi helyszín, Szombathely és Debrecen is ott van az esélyesek között, de „leginkább Ausztria felé húz a döntéshozók szíve”.

Szombathelyre és Magyarországra se jön a Tata

Szombathely viszont várta a gyárat, talán ezért márciusban Söptével (egy peres ügy megoldásaként) megállapodott abban, hogy a település átadja ipari területeit a megyeszékhelynek, így 600 hektáros volt honvédségi terület lehetne a beruházás helye.

Most azonban eldőlt a kérdés: az angol gyártó bejelentette, hogy aláírta a szerződést több modelljének ausztriai gyártásáról a Magna Steyr vállalattal.

Hogy melyek lesznek ezek a modellek, arról egyelőre nincsenek pontos információk, de az Autopro cikke szerint a Defender utódja készülhet Grazban, ahol jelenleg a Mercedes-Benz G-osztály készül a Daimler, az RCZ sportkocsi a Peugeot, illetve a Countryman és Paceman szabadidő-autók a Mini megrendelésére, illetve korábban felmerült, hogy egy elektromos Jaguar gyártását is itt végezhetik majd.

Szombathelyre és Magyarországra se jön a Tata

A grazi gyár közelsége miatt viszont Szombathelynek újra fel van adva a lecke, hiszen a város - és egyébként az egész régió – munkaerőhiánnyal küzd, a cégek a szó szoros értelmében versengenek a képzett munkaerőért. Ezt a helyzetet valószínűleg csak súlyosbította volna, ha a Tata Szombathelyen épített volna gyárat. Így is kérdés, hány szakembert csábít majd el a grazi gyár Vas megyéből?

Éppen ma jártunk az LuK nyílt napján, ahol elmondták, 2016 végéig mintegy négyszáz főt kívánnak felvenni. És ez csak kis része annak a munkaerő-számnak, amelyre az öt legnagyobb szombathelyi vállalat közül a két autóipari cégnek szüksége lenne a következő egy-két évben.

A Hvg.hu bő egy hónapja úgy fogalmazott egyik cikkében, hogy immár globális méretű a szakemberhiány. A lap a ManpowerGroup 42 országot érintő kutatásának részleteiről szólva arról írt, hogy Magyarországon – a globális átlagot bőven meghaladóan – a megkérdezett cégek 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nehezen talál megfelelő munkaerőt. Hazánkban a legnagyobb hiány szakmunkásból van – igaz konkrét szakma nincs hozzá kötve –, a második helyen a sofőr, a harmadikon pedig a mérnök van. A nemzetközi rangsorban is a harmadik helyen áll a mérnök szakma.

(Fotók: Jaguarlandrover.com, Jamesbondlifestiles.com)