Még versenyben van Szombathely a Tata-gyárért?

2015.05.23. 10:29

A Financial Times szerint még nincs döntés. És lehet, nem Jaguárt, hanem Range Rovert gyártanak az új helyen.

Néhány nappal ezelőtt írtuk, hogy a szlovákok úgy tudják, hogy vagy náluk, vagy Lengyelországban épül fel a Tata Motors új, 8 ezer főt foglalkoztató üzeme.

Igaz, a Nol.hu írásából áradt a bizonytalanság, csakúgy, mint a témával foglalkozó hasonló cikkből.

Ebből a szempontból sokkal okosabban nem leszünk a mai Financial Times-cikkből sem, melyet az MTI ismertet. (A cikk az interneten is megjelent, de csak az előfizetők számára elérhető.)

Összeszerelés az angliai Range Rove-gyárban

Összeszerelés az angliai Range Rove-gyárban. Nem tudni, pontosan melyik márkának is keresnek újabb gyártóhelyet


A londoni gazdasági napilap bennfentes forrásai hivatkozva azt írja, hamarosan dönt egy kelet-európai gyártóközpont felépítéséről a brit Jaguar Land Rover autóipari csoport, és - Lengyelországot, Csehországot és Szlovákiát mellett - a listán szerepel Magyarország is.

Az egyik név nélkül idézett forrás szerint a brit cég azt nézi, hogy a négy ország közül melyik teszi a legjobb ajánlatot.

A szombathelyi szál

Nyílt titok, hogy a Tata Motors két magyarországi helyszínt, Szombathelyt és Debrecent vizsgálta.

Lapunk információ szerint a cég képviselői hihetetlen aprólékossággal elemezték a szombathelyi lehetőségeket, nemcsak adathegyeket kértek az önkormányzattól, de például talajmintákat is vettek az északi iparterületen. Hogy összességében hol végzett a város a pontversenyben, azt természetesen nem lehet tudni, azt biztos, hogy a szakképzett munkaerő tekintetében gondok lehetnek, ugyanis a már itt levő autóipari cégek is ezzel a problémával küszködnek. Igaz, ez a gond szinte egész Európára igaz.

"Ha Szombathelyen épülne a gyár, az a város szinte minden gondját megoldaná évtizekre előre" - mondta lapunknak egy, a folyamatokra nagy rálátásokkal rendelkező bennfentes.

Miért kell még egy luxusautó-gyár ?

A Financial Times szerint a Jaguar Land Rover termelése gyors ütemben bővül az utóbbi években, elsőssorban a népszerű Range Rover modell kereslete miatt. A cég tavaly 460 ezer autót gyártott, és az idei cél az 500 ezres szám elérése. A Jaguar Land Rover azonban mindenekelőtt a három nagy német luxusmárkával, az Audival, a BMW-vel és a Mercedesszel kívánja felvenni a versenyt, márpedig e német cégek mindegyik évente csaknem 2 millió járművet ad el.

Ahhoz, hogy a Jaguar Land Rover ezt a versenyt állni tudja, még több kapacitásra van szüksége, a közép- és kelet-európai térség pedig gyors ütemben válik globális autógyártó központtá - áll a Financial Times írásában.

A lap hangsúlyozza, hogy Magyarország, Szlovákia, Csehország és Lengyelország egyaránt az Európai Unió tíz legnagyobb személyautó-gyártója között van.

A Financial Times szerint az új kelet-európai üzem éves kapacitása legalább 250 ezer jármű lenne, jóllehet az egyelőre nem ismert, hogy a cég melyik modelljét gyártanák ott.

.