A külpiacra jutásról tartottak nyílt napot a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamarában

2014.11.05. 15:29

A hazai kis- és középvállalkozások közül kevesen képesek arra, hogy külföldön is piacképest termékeket vagy szolgáltatásokat kínáljanak.

A Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szerdán adott otthont az Enterprise Europe Network (EEN) nyílt napjának. Az EEN a világ legnagyobb vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó hálózata. Az Európai Unióban egyedüliként végez efféle tevékenységet.

Balogh Károly Zsolt főtitkár köszöntőjében a kamara vállalkozásokat segítő tevékenységét hangsúlyozta.

Balogh Károly Zsolt

Az 54 országban jelen lévő EEN szolgáltatásait Félhelyesné Zubonyai Judit, a rendezvényt szervező Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara irodavezetője mutatta be.

A hálózat Magyarország minden régiójában megtalálható legalább egy központtal.

Félhelyesné Zubonyai Judit

Hazánkban a teljes foglalkoztatottság 73 százalékát adja a kis- és középvállalkozói (kkv) szektor. Viszont közülük kevesen képesek arra, hogy külföldön is piacképes terméket vagy szolgáltatásokat kínáljanak.

Egy európai uniós kutatás szerint azok a vállalkozások, amelyek a nemzetközi piacon is jelen vannak, eredményesebbek, mintha csak a hazai piacra koncentrálnának.

Újabb statisztikai adat: a hazai vállalkozások 21 százaléka tervez külföldi terjeszkedést, míg a magyar piacon 19 százalékuk növelné jelenlétét. Előbbieknek lehet a segítségére díjmentes szolgáltatásaival az EEN, amelynek fő szolgáltatása az üzleti partnerek keresése.

A hálózatot a kkv-k általában az iparjogvédelemmel, a forráshoz jutással, valamint a határon átnyúló szolgáltatások támogatásával kapcsolatos kérdésekkel keresik fel. Utóbbi talán némi magyarázatra szorul: a nyugat-dunántúli régióban működő kkv-k jellemzően Ausztriában kívánnak terjeszkedni, ám nyugati szomszédunk is tett bizonyos lépéseket piaca védelme érdekében; az EEN abban tudja segíteni a cégeket, hogy a cégek szabályosan és sikeresen működhessenek Ausztriában.

Az adatbázisba kerüléshez a cégeknek kellően exportképesnek kell lenniük, idegen nyelvű honlappal kell rendelkezniük, valamint szükség van legalább egy kollégára, aki képes idegen nyelven kommunikálni.

Az EEN a vállalkozásoknak egyfajta ingyenreklám, de a kapcsolattartást az adatbázis munkatársa végzi, ezért nem jelennek meg a nyilvánosság előtt a céginformációk, így elkerülhető, hogy kéretlen ajánlatokkal bombázzák őket.

Tóth Péter (Lipóti Pékség)

A rendezvény további részében a Magyar Nemzeti Kereskedőház tevékenységével és szolgáltatásaival ismerkedhettek meg a résztvevők, valamint Tóth Péter, a Lipóti Pékség tulajdonosa beszélt arról, hogyan építette fel bolthálózatát. Délután négyszemközti tanácsadás keretében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal és a Széchenyi Programiroda szakértői válaszolták meg a felmerült kérdéseket.

.