A válasz a közvilágítással kapcsolatos.
Annyit elárulunk, hogy a válasz a közvilágítással kapcsolatos.
9700 – azt mindenki tudja, hogy ez Szombathely postai irányítószáma, de az már bizonyára kevesek számára ismert, hogy összesen ennyi lámpa ad fényt a városban. Szakszerűen fogalmazva mintegy 9700 kandeláber, fa-, illetve betonoszlopon található lámpatest, valamint díszvilágítási lámpatest van Szombathelyen.
Hogy ebből aktuálisan mennyi világít, nem tudjuk, ám kommentelő olvasóinkkal együtt mi is azt tapasztaljuk, hogy még a belvárosban is találhatók olyan utcák, amelyek egy-egy szakasza hónapok, de akár évek óta sötét a kiégett égők miatt.
Legutóbb a kormányellenes tüntetések idején vetődtek fel kérdések a közvilágítással kapcsolatban. A részletek itt olvashatók, ezúttal csak a lényeget írjuk le: senki nem kapcsolta le az önkormányzat előtti téren a közvilágítást, egyszerűen kiégtek az izzók, ezért volt sötét.
Úgy döntöttünk hát, hogy kérdésekkel fordulunk az önkormányzathoz. Lényegében arról érdeklődtünk, hogy mit tartalmaz a város és a szolgáltató közötti szerződés többek között arra vonatkozóan, hogy az E.On-nak milyen határidőn belül kell kijavítania az esetleges hibákat, kicserélnie a kiégett izzókat? Illetve hogy egyáltalán ellenőrzi-e valaki, hogy világítanak-e a lámpák?
A lámpatestek 75 százaléka az E.On, a maradék az önkormányzat tulajdonában van.
A közvilágítás az MSZ 20194-1:2000 útvilágítási szabványnak megfelelően az úgynevezett közvilágítási naptár szerint működik szerte az országban, így Szombathelyen is. A be- és kikapcsolási időpontokat a csillagászati napnyugtához, illetve napkeltéhez igazították a szakemberek. Az általános tapasztalat az, hogy ez a rendszer jól működik, csupán az átmeneti őszi, téli időszakban lehet néhány olyan borult, esős nap, amikor szükséges lenne a korrekció, de ezek az időpontok előre nem tervezhetők.
Ami pedig a polgármesteri hivatalnak feltett kérdéseinkre adott válaszok lényegét illeti: nem működő közvilágítást az áramszolgáltató köteles mielőbb üzemképessé tenni – ez az alaphelyzet.
A javításoknak három határideje is van, attól függően, hogy hol lépett fel a hiba.
Ezeket a határidőket viszont csak akkor vállalja az E.On, ha tud a hibákról, mert azt sem a cég, sem a javítást végző önkormányzati tulajdonú kft. nem ellenőrzi, hogy mindenhol világítanak-e a lámpák. Vagyis a hibákat be kell jelenteni.
Ez többféle módon történhet.
Hibabejelentést bárki tehet, a hibaelhárítást az E.On a bejelentések sorrendjében végzi el.
Rákérdeztünk, hogy az önkormányzathoz érkeznek-e hibabejelentések, és azokat továbbítják-e a szolgáltatónak? Azt a választ kaptuk, hogy érkeznek, és továbbítják is őket, mégpedig a kozvilcc@eon-hungaria.com oldalon.
A polgármesteri hivatal tapasztalatai szerint főleg kábelhibák, szakaszhibák esetén tart hosszabb ideig a javítás, ilyen esetekben többször sürgették is a mielőbbi munkát.
A javításokról egyébként havonta listát küld a városnak az E.On.
Megkérdeztük még, hogy a tapasztalatok alapján történt-e módosítás a város és az E.On között élő szerződésben az utóbbi években? A válasz: a hibák javításával kapcsolatban évente többször egyeztet az önkormányzat a szolgáltatóval, melyek eredményeként javulás történt a szolgáltatásban. A szerződés felülvizsgálatára az utóbbi két évben nem került sor.
Fotóink a városházánál készültek.