Szombathelyen van a világ egyik legfeleslegesebb bicikliútja

2012.06.16. 10:11

Nem vezet sehonnan sehova.

Lehet döngetni

Mi is csak véletlenül bukkantunk erre a gyöngyszemre.

Amikor negyed évszázada Szombathelyre költöztem, csodálkozással vegyes mosollyal néztem, hogy ebben a városban a felnőttek is bicikliznek. Ahonnan én jöttem, ez gyerektevékenység volt, afféle sport, melyet tinédzser korban kinő az ember.

Aztán amikor diákmunkát vállaltam a postán, rájöttem, hogy Szombathelyt az isten is biciklizésre teremtette: a városrészek között nincsenek távolságok és lapos, mint a palacsinta.

Azóta biciklizem egyfolytában, télen és nyáron, esőben és napsütésben, és nem értem, hogy miért nem teszik ezt még többen, hiszen gyorsabb, egészségesebb és olcsóbb minden más közlekedési eszköznél. .

Talán az kellene, hogy a döntéshozók – akik leginkább fekete nagyautókban közlekednek - is komolyan vegyék a dolgot.

Hogy mennyire veszik komolyan, arra szép példát találtunk a napokban.

A LuK támogatási aláírására mentem nemrég, és úgy gondoltam, az ipartelepen tudok egy rövidebb utat is.

Így keveredtem a Kötő utcába, majd egy zsákutcába, ahol a munkások közölték: egyetlen lehetőség a folytatásra, ha visszakerekezek a Zanati útra. Visszamentem, de közben megakadt a szemem egy táblával jelzett, meglehetősen szürreálisnak ható bicikliúton.

Tegnap visszamentem megnézni, igaz-e. Jelentem, igaz, és egyben talán megtaláltuk a világ legfeleslegesebb bicikliútját.

Eme közlekedési gyöngyszem egyik a Puskás Tivadar úttól tart egy névtelen utcáig, hogy aztán egy zsákutcában végződjön. A Zanati úttal párhuzamosan halad, attól körülbelül 200 méterre.

Kötő utca vége

A Kötő utca ezen szakaszának a forgalma gyakorlatilag nulla, amíg ott jártam, egyetlen autó haladt el, kerékpárnak égen-földön nyoma nem volt. A dolog érthető, hiszen ez a keresztutca nem igazán vezet sehonnan sehova.

Hogy miért gondolták az illetékesek, hogy ide feltétlen kerékpárutat kell tervezni, az alapos rejtély.

A kivitelezés is figyelemre méltó.

A kb. 200 méteres kerékpárút kezdetét egy kb. négy méter magasra kitett tábla jelzi, az utat magát a gyalogjárda közepére sárga festékkel felgányolt zavaros pontok és vonalak jelölik.

Innen indul a kerékpáros sztráda
Innen indul a kerékpáros sztráda

A kivitelezők egyik kezükkel elvettek teret a gyalogosoktól, másikkal viszont adtak: egy sávra ugyanis úgy 30 centimétert hagytak, így a kormány nemcsak a sávnál, de gyakorlatilag az egész nagyszabású bicikliútnál szélesebb.

Kicsit szűken mérték a teret
Kicsit szűken mérték a teret, de a forgalom elbírja a kitérést

Lehet döngetni
Lehet döngetni

A muris közlekedési megoldás egyetlen előnye, hogy nem került sokba, a valóságos költségeket csak a sárga festék és a jelzőtáblák jelentik.

Ide vezet az út
Ide vezet
 

Pont, pont, vesszőcske, háromszögek, függesztett tábla, látszik, hogy komoly az ügy
Pont, pont, vesszőcske, háromszögek, függesztett tábla, látszik, hogy komoly az ügy

Igaz, azt nem tudjuk, mennyi pénzt ment a tervezésre, engedélyeztetésre, alkalmaztak-e a szakértőket.

.