T-Mobile után a Vodafone-t is megbüntette a versenybíróság: megtévesztettek

2010.04.21. 13:12

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított a fogyasztókkal szemben a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt., s ezért 40 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

A hivatal közleménye szerint a cég tavaly július-szeptemberben megtartott "Nyári SMS promóció" elnevezésű játékával összefüggő reklámokban megtévesztette a fogyasztókat.

Ugyanakkor enyhítő körülménynek bizonyult például az, hogy a Vodafone egyes kommunikációs eszközein törekedett a teljes körű információ megadására, az akció megindítását követően pedig igyekezett javítani kereskedelmi kommunikációin.

A közlemény szerint a GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a Vodafone-nal szemben korábban már több alkalommal megállapította a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást.

A Vodafone ügyfelei a játékban naponta megnyerhették a 60 darab bruttó félmillió forint értékű nyaralás egyikét, fődíjként pedig a játék végén egy 16 millió forint értékű siófoki nyaralót sorsoltak ki. A játékról a Vodafone több módszerrel igyekezett tájékoztatni az ügyfeleit.

A Vodafone által megküldött tájékoztató sms alapján például a fogyasztók arra következtethettek, hogy egy egyszerű játékban vehetnek részt, s ehhez csak egy emelt díjas, 250 forintos sms-ben el kell küldeni a nyaralás szót. Arról azonban a fogyasztóknak nem volt tudomásuk, hogy a Vodafone egy, az sms-ben közöltektől eltérő regisztrációt megkövetelő, tudásalapú kérdések megválaszolását igénylő játékot tart. Így önmagában a nyaralás szó megküldésével a játékban való részvétel nem volt biztosított, ahhoz sikeres regisztrációra volt szükség. E nélkül viszont az sms-t küldő fogyasztó nem vehetett részt semmilyen sorsoláson.

A GVH szerint a tájékoztatás megtévesztő jellegére mutat rá az is, hogy a nyaralás szót megküldő fogyasztók jelentős része nem regisztrált a játékban, vagyis semmilyen sorsoláson sem vett részt.

A Vodafone által az üzletekben kihelyezett plakátokon és szórólapokon szereplő tájékoztatás sem felelt meg a valóságnak, mivel ellentmondásosan tájékoztattak a játékban való részvétel feltételeiről.

A Vodafone ezen túlmenően megtévesztően tájékoztatta a feltöltő kártyás ügyfeleknek küldött heti egyenleg sms-ekben is az előfizetőket, mivel például a fődíjra vonatkozó sorsoláson való részvétel feltétele nem csak a nyár szó emelt díjas elküldése volt, ahhoz sikeres regisztrációra is kellett.

Hasonlóan járt el a távközlési cég a "Vodafone Színesek" sajtókommunikációs anyagban és az automatikus hangbemondásos ügyfélszolgálati tájékoztatás során is, s a felhasználók nem tudták azt sem, hogy a Vodafone által feltett kérdésekre adott válaszokat tartalmazó sms-ek küldése 250 forint ellenében történik.

A GVH megállapította azt is, hogy a Vodafone agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytatott a játék lebonyolításakor, s például a regisztrálást követően a fogyasztó akkor is kapott naponta tudásalapú sms-t, ha azokra nem válaszolt. Emellett naponta emlékeztető sms-t is kapott, s a nyeremény felemlítése mellett felhívták a kérdések megválaszolására.
A játékba a honlap, a plakát, a szórólap és "Vodafone Színesek" útján belépő fogyasztó esetében az emlékeztető és a tudásalapú sms-ek célja egyértelműen a fogyasztó sürgetése volt, hogy további emelt díjas sms-eket küldjön a Vodafone részére. S bár a fogyasztók tudták, hogy a cégtől sms-eket kaphatnak, ám ezek mennyisége túllépte az ésszerűség határát. Előfordult az is, hogy a Vodafone által kiküldött sms-ek száma többszörösen meghaladta a fogyasztók által küldöttek számát.
 

.