A turisták általában arra vágynak, hogy ne csak fizikai értelemben, hanem minden szempontból kényelmes legyen az útjuk.
Magyarországon is egyre több város, térség készített olyan okostelefonos alkalmazást, amelynek segítségével a turista külön idegenvezető nélkül is bejárhatja a látnivalókat. Bálint Zoltán, a Magyar Idegenvezetők Szövetségének elnöke szerint számukra nagyon komoly gond az a veszély, hogy az új applikációk miatt feleslegessé válik a személyes kalauzolás. A szakember szerint az emberi kapcsolat nagyon fontos tényező, az idegenvezető élvezetesen mondhat el információkat, kérdésekre tud felelni, ami egészen más, mint egy géppel kommunikálni.
A dékán úgy látja, hogy a mobilalkalmazások nem váltják ki teljes egészében az idegenvezetést. Ha valami helyett jók ezek a programok, azok az útikönyvek, a nyomtatott fix tartalmak, amelyeknél látványosabban, gyorsabban, pontosabban, könnyebben elérhető módon közlik az információkat – köztük térképeket, különleges ajánlatokat, nyitvatartási időket, árakat.
MTI-fotó: Máthé Zoltán
Jancsik András, a Budapesti Gazdasági Főiskola idegenforgalmi karának dékánja szintén úgy véli, hogy az emberi kapcsolat továbbra is fontos marad, ezért az applikációk nem teszik feleslegessé az idegenvezetőket. Hangoztatta: a turisták szolgáltatásokra vágynak, és azokban mindig kell hogy legyen emberi elem.
A turisták általában arra vágynak, hogy ne csak fizikai, hanem szellemi, lelki szempontból is kényelmes legyen az útjuk. Ha valakinek az a kényelmesebb, hogy egy idegenvezető élőszóban mondja el, mit érdemes megnézni és arról mit érdemes tudni, akkor a hagyományos megoldást választja. Ha pedig valaki gyors, precíz információkra vágyik, személytelenül, akkor lehet, hogy az alkalmazások segítenek neki jobban – tette hozzá.
Jancsik András szerint a fiatalabbaknak természetesebb, mondhatni készségszerűbb a mobilhasználat, ezért utazásaik során is hamarabb fordulnak ezekhez az eszközökhöz. Mégsem csupán generációs kérdés, hogy egy turistának milyen igényei, szokásai vannak, hanem személyiségfüggő is.
A dékán arról is beszélt, hogy turisztikai alkalmazások nagy része ingyenes, a gond inkább az, hogy nehéz kiválasztani a megfelelőt, mert túl nagy a kínálat.