Az Országgyűlés fogadta el őket kedden.
Július 1-jétől elég lesz egy hatóságnál bejelenteni az esetleges adatváltozásokat, miután az Országgyűlés kedden elfogadta a kormánynak a közigazgatási bürokráciacsökkentés folytatásáról szóló indítványát.
A képviselők 134 igen és 34 nem szavazattal, 6 tartózkodás mellett támogatták Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter javaslatát, amelynek lényege az adminisztrációs terhek csökkentése.
Az eddigi gyakorlat szerint ha az ügyfél valamely adatát - például a lakcímét vagy a székhelyét - több nyilvántartás vagy névjegyzék tartalmazza, akkor az adat megváltozását mindenhol külön-külön be kell jelentenie. A módosítás értelmében azonban már csak egy szervnek kell bejelenteni az adatváltozást, és az továbbítja az információt a többi érintett hatóságnak.
A törvénymódosítás értelmében, ha valakinek ellopják az adó-, illetve a TAJ-kártyáját, és erről a kiállító hatóság hivatalból - a rendőrségtől - tudomást szerez, akkor intézkednie kell az igazolvány pótlásáról.
A Ház emellett 73 olyan törvényt helyezett hatályon kívül, amely noha része volt a jogrendnek, nem fejtett ki érdemi joghatást.
Illusztráció - szombathelyi kormányablak. Fotó: szombathely.hu
Az Országgyűlés kedden kötelezővé tette tervezői művezető alkalmazását a 300 négyzetméternél nem nagyobb hasznos alapterületű új lakóházak építésénél.
A képviselők a Miniszterelnökséget vezető Lázár János javaslatára 136 igen szavazattal, 32 nem ellenében és 8 tartózkodás mellett fogadták el az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény módosítását, amely a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.
A Ház döntésével a kormányra bízta, hogy rendeletben állapítsa meg a tervezői művezető díjazását, továbbá hozzon szabályokat a tervezői felelősségbiztosításra.
A képviselők kimondták azt is, hogy július 1-jétől kizárólag elektronikus úton lehet bejelenteni a 300 négyzetméternél nem nagyobb lakóházak építését az építésügyi hatóságnál.
A kormány ezen épületeknél az év elején egyszerűsítette a bejelentési kötelezettséget, a Miniszterelnökség szerint a mostani változtatások azért szükségesek, hogy a későbbiekben ezeknek a bejelentésnek megfelelő lakóházak épüljenek meg. Az új szabályok szerint az építkezést jogerős építésügyi hatósági engedély helyett kivitelezési dokumentáció alapján lehet elkezdeni.
A postatörvény módosításával az Országgyűlés kedden lehetővé tette, hogy pénzügyi intézmények is nyújthassanak ezentúl postai szolgáltatást a tízezernél kevesebb lakosú településeken.
Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter javaslatát 113 igen szavazattal, 41 nem ellenében, 23 tartózkodás mellett fogadta el a parlament.
Csökken a kereslet a hagyományos postai szolgáltatások, például a levélküldemények feladása iránt - egyebek mellett ezzel magyarázta korábban a Miniszterelnökség nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős államtitkára, hogy a jövőben pénzügyi intézmények is elláthatnak postai feladatokat.
Németh Lászlóné azt mondta, hogy a módosítás után azokon a kistelepüléseken végezhetnek majd postai szolgáltatást az erre szerződött pénzintézetek, leginkább takarékszövetkezetek, ahol rendkívül alacsony a postafiók kihasználtsága.
Az államtitkár egy közelmúltban tartott háttérbeszélgetésen arról is beszélt, hogy a postai hálózatracionalizálás 300-500 települést és a Magyar Posta Zrt. mintegy 30 ezres munkavállalói létszámából kevesebb mint ezret érinthet. Az utolsó negyedévében már lesznek olyan pénzintézetek, amelyekben postai szolgáltatásokat nyújtanak - közölte.
A postatörvény most elfogadott módosításával bővül a látássérültek által ingyenesen feladható küldemények köre is.
A jogszabály a kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.