Még nem kezdődött el az akció, de már az olcsóbb árakkal csábítanak

2013.12.17. 11:29

A Spar és az Interspar üzletekben egy nappal az akciós időszak kezdete előtt olcsóbban hirdetik az érintett termékeket. A vásárlók megtévesztéséről van szó?



Múlt hét szerdáján, a kora délelőtti órákban a szombathelyi Intersparban figyeltünk fel arra, hogy a csütörtökön kezdődő, és a következő hét szerdájáig tartó akciós időszakban leárazott termékekre a polcokon, illetve azok mellett kisebb-nagyobb táblák hívják fel a figyelmet.

Ezt a nem eléggé alaposan tájékozódó vásárló úgy értelmezi, hogy a másnap induló akció ellenére a kedvezményt már megkapja a kiszemelt árucikkre.

Némelyik táblán az „apró betűs részben”, valóban apró, alig látható betűkkel ott áll az akciós időszak megjelölése (esetünkben ez: 2013. 12. 12 – 2013. 12. 18.), de nem mindegyiken.

Akciós árak a Sparban


Így például sok máson kívül azt láttuk, hogy az 5-e és a 24-e között 499 forintért kínált félkilós kandiscukrot 11-én éppen úgy akciót jelző tábla hirdeti, mint ahogy a 12-e és 18-a között 31 százalékkal olcsóbban, kilogrammonként 599 forintért árusított nádcukrot; utóbbi esetében – jó eséllyel a vonzó ár hatására – üres is volt a polc.

Vagy éppen a 12-étől hét napon át 40 százalékkal olcsóbb Bon Aroma kávét – ezek a kávécsomagok külön állványon kaptak helyet, ezzel is hangsúlyozva az árleszállítást, a táblán pedig nem szerepel az akciós időszak.

Elsőként megkerestük Fehér Istvánt, a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetőjét, aki kérdéseinkre válaszolva a következő tájékoztatást adta:

„A mindenkori akciókezdési időpontra a fogyasztók érdekében minden vonatkozásban, a szükséges ellenőrzéseket is magában foglalóan késznek és működőképesnek kell lenni az akciónak a vásárlók számára. A polci jelzéseket tekintve – esetleg ezres nagyságrendű termékkörről lévén szó – ez hosszabb időt vesz igénybe, ezért kezdődik a folyamat korábban.

A kasszák az akciót megelőző napon viszont már minden esetben valamennyi akcióba kerülő terméknél azok új árát tartalmazzák.

A vásárlók tehát egy nappal előbb, jelzés nélkül is az akciós áron kapják az érintett termékeket, s nem az akció nélküli áron.”


Majd úgy döntöttünk, próbavásárlást végzünk, ezért a Hefele Menyhért úti Sparban a 12-étől kezdődő akciókat hirdető reklámújságból nyolc kiszemelt árut tettünk a kocsinkba. Volt köztük tej, kefir, müzli szelet, nádcukor, kétféle kávé, pogácsa, valamint ásványvíz.

Ebben az üzletben is azt tapasztaltuk, amit az Intersparban: az akciókra felhívó táblák már javában hirdették a „papíron” másnaptól olcsóbb termékeket.

Egy esetben viszont még a korábbi ár állt a polcon: az egyliteres, 2,8 százalék zsírtartalmú Mizo tej 329 forintos áron szerepelt (12-étől 229 forintba kerül).

Ennek ellenére a pénztárnál az akciós árral számoltak, ahogy – igazolva a kommunikációs vezető által közölteket – a többi árucikk esetében is.

Végül megkerestük a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségét, arról érdeklődve, milyen tapasztalataik vannak az akciós árak feltüntetésével kapcsolatban.

Szilágyi Ildikó felügyelőségvezetőtől megtudtuk, egyedül az Interspar, illetve a Spar üzletekben gyakorlat az, hogy a reklámújságban meghirdetett időpont előtti napon kiteszik a leárazásra felhívó táblákat, ami önmagában nem szabályellenes. Bővebben azért nem nyilatkozott, mert a felügyelőség – egy a Sparral kapcsolatos közérdekű bejelentés okán – jelenleg hasonló ügyben vizsgálódik.

Akciós árak a Sparban


A jogszabályban megfogalmazottak szerint az üzleteknek jól azonosíthatóan, egyértelműen kell jelezniük egy-egy termék árát. Mégpedig azt az árat, amelyet a vásárlónak aktuálisan fizetnie kell.

Szilágyi Ildikó hozzátette: a szabályozás értelmében szintén aggályos, még ha a kisebb problémát jelenti is, ha – esetünkben – a Mizo tej 229 forintba kerül, de a polcon 329 forintos ár szerepel, mert lehetséges, hogy a vásárló a jelentős kedvezményt látva többet venne a termékből. Persze ezt így is megteheti, csak ahhoz vissza kell mennie az üzletbe és újra be kell állnia a pénztárnál kígyózó sorba.

A felügyelőségvezető elmondta még, hogy az árak feltüntetésével szinte minden áruházláncnál rendszeresen adódnak problémák, ezek az esetek állandó munkát adnak a vasi fogyasztóvédőknek (is).

Gyakori például, hogy az üzletek nem egyértelműen tüntetik fel az árakat, illetve hogy az olcsóbb árakra vonatkozó jelzések az akciós időszak lejárta után is a polcokon maradnak. Szintén többeknek vannak olyan tapasztalataik, hogy az akciós időszak utolsó napjának délutánján, estéjén a pénztárgépekben már nem a kedvezményes árak szerepelnek. Ezeket a vásárlók rendszerint jelzik is a fogyasztóvédőknek.          
    

.