Látogatás a téli Egerben

2015.01.06. 22:44

Így töltsük el az időt Heves megye gyöngyszemében.

Szombathelytől körülbelül 380 kilométerre található Gárdonyi Géza és Dobó István városa: Eger. Bár a lakosság száma évről-évre csökken, még mindig vonzó és változatos látványosságokkal szolgál magyar és külföldi turisták számára egyaránt.

Vitathatatlan az is, hogy nem csak nyáron, de télen is érdemes meglátogatni, hiszen az időjárástól függetlenül szinte mindenhová eljuthatunk a hidegebb évszakokban is. Egy kis segítséget azonban adunk azoknak, akik még nem voltak a városban, vagy nem térképezték fel eléggé.

Téli elfoglaltságok Egerben

Ha Egerre gondolunk, először talán maga a vár jut az eszünkbe. Bár az utóbbi egy évben felújítási munkálatokat végeznek, így egyes részeit nem lehet látogatni, ennek ellenére a kiállítások (panoptikum, várbörtön, idegenvezetés a katakombákban, mozivetítés stb.) zavartalanul megtekinthetők. Ha csak sétajegyet váltunk, akkor is csodálatos panoráma tárulhat a szemünk elé a várfalon kikukkantva, megnézhetjük Gárdonyi sírját vagy barangolhatunk történelmi levegőt magunkba szippantva a romok között.

A vár közelében maradva, ha nem művelődtük ki magunkat eléggé, számos egyéb múzeum áll a turista rendelkezésére. Többek között a Történeti Tárház, ahol az őskortól a szabadságharcig terjedő időszakból származó harci eszközöket, a lő- és szálfegyvereket, szablyákat, kardokat és egyéb tárgyakat lehet megtekinteni.

Séta a várban

Közvetlenül a vár mögött található a Gárdonyi Géza emlékmúzeum, mely az író lakóhelyét mutatja be. A belváros felé közeledve érdemes beugranunk még az Egri Tűzoltó Múzeumba, a Kopcsik Marcipániába, a Sportmúzeumba, vagy „Város a város alatt”-ba is, amely az egykori érseki pincerendszerbe kalauzolja el a látogatót.

Ezek csak néhányak a sok-sok helyi kiállítás és múzeum közül, melyekről bővebben itt olvashatnak.

A Tűzoltó Múzeum udvara

Miután elég tudást zsúfoltunk magunkba, tehetünk egy kellemes téli sétát a Dobó téren, melyet nemrég újítottak fel, így megcsodálhatjuk a szép kövezetet, a megújult városházát, Dobó István szobrát és a Minorita templomot. Andaloghatunk a patak partján, majd végigjárhatjuk a az egész belvárost, kezdve a Széchenyi utcával, folytatva a Minarettel, az Érsekkerttel és befejezve a zenepavilonnal és a gyógyvizű forrással.

A Minorita templom és a városháza a téli Dobó téren

Ha épp nem esik ónos eső (ami a város dimbes-dombos fekvése miatt igencsak veszélyessé teszi a közlekedést), irány a Szépasszonyvölgy, hiszen nem mehetünk el úgy a városból, hogy ne kóstoltunk volna meg a híres egri borok valamelyikét egy-egy zsírosdeszka társaságában. Ha pedig komolyabban megéhezünk, akkor beülhetünk a számos csalogató vendéglő és csárda egyikébe. Évszaktól függetlenül szinte mindegyik üzemel. A völgyről további információkat itt olvashatnak.

A Szépasszonyvölgy

Amennyiben pedig jól sikerült a telelésünk, és ezért szeretnénk hálát adni, húzódjunk be a monumentális egri bazilikába, ahol lehetőség nyílik az elmélkedésre és a csendes elmélyülésre.

A Bazilika éjszakai fényben

Figyelem! Bármit tekintünk is meg fontos megjegyezni, hogy Egerből egy nap nem elég. A mindent elárasztó nyugalom, a helyiek vendégszerető mentalitása és a látnivalók sokasága nem csak, hogy nem élvezhetők ki egyetlen nap alatt, de rabul ejtik az ember szívét és újbóli visszatérésre csábítanak.