Emlékek a 86-os útról, amely arra való, hogy gyorshajtásért fizessünk és politikusok bukjanak meg miatta

2011.09.05. 14:21

A 86-os út Szombathely és Győr közötti szakaszára mondhatnánk azt is, hogy régiónk és általános közállapotaink állatorvosi lova. A gond csak az, hogy annyi állatorvosi ló van körülöttünk, hogy több ménesnyit is kitesznek. Mi most csak ezzel az eggyel játszunk el, nem vizsgáljuk, nem gyógyítjuk, csak emlékezünk.


 

 
2004 nyara
 
Egy hosszú hétvégére indulunk péntek délután. A 86-oson Szombathelyt elhagyva, még Nemesbőd előtt egy kamion előzni kezd bennünket és az előttünk levő autót. Riadtan látom, hogy szemben egy kis Suzuki jön és a kamionnak már nem lesz ideje visszahózódnia. A Suzuki vezetője félrerántja a kormányt, de a monstrum így is elkapja egy kicsit. A teherautó csak egy kilométer múlva áll meg, onnan sétál vissza a sofőr. A Suzukit vezető hölgynek semmi baja, de remeg a lába és a keze, annyira, hogy a mobiltelefonján mi hívjuk fel a lányát. A rendőrség – mivel személyi sérülés nem történt, a kamionos meg elismerte a hibáját – nem jön ki a koccanáshoz. Az eset az elkövetkezendő években még sokszor eszembe jut, amikor a 86-os úton történt kamionos balesetekről teszek fel híradásokat az oldalra. És de sok ilyen van.
 
2006. november
 
Az ominózus sajtótájékoztató a szombathelyi városházán. Ipkovich György és Hankó Faragó Miklós bejelenti, hogy 2010-re 2 x 4 sávos út lesz Szombathely és Győr között. Mivel az egész kissé hihetetlen, emlékszem, rá is kérdezek ott helyben, hogy ez mennyire biztos. A két politikus nem használja kis a kiskaput, és azt mondja, hogy teljesen. Utólag nagy valószínűséggel alaposan megbánták ezt az eseményt. Nem csak ezen, de ezen is múltak azok a 2010-es szavazatok.
 
2007 – 2011
 
Az utóbbi években nagyjából havonta teszem meg az ominózus Szombathely – Győr távot. Nemcsak azt figyelem, hogyan mállik az út, hogyan szaporodnak a tragikomikus és betarthatatlan 30-as sebességkorlátozó táblák, de mindig rácsodálkozom a magyar ember türelmére. Hogy hogyan lehet olyan településeken emberi életet élni, ahol kamionok minden természetes zajt elnyomnak. Hogy hogyan lehet békésen beletörődni abba, hogy Csornának a belvárosa inkább idéz egy gigantikus kamionos pihenőt, mintsem egy nyugati kisvárost. Kiss Péter miniszter amúgy 2005-ben azt mondta, 2007-ben elkezdik építeni a csornai elkerülőt. De ez már majdnem mindegy is.
 
2007. október
 
Megtörténik a csoda. Épül az út. Munkagépek zörögnek, csörögnek Vát mellett. A 86-oson autózva mindebből nem sokat látni, de a sajtó már megnézhet valamit.
 
Épül a 86-os
 
2008. július
 
A nyári napsütésben ott állunk sárvári elágazónál, ahol is jobboldali politikusok azt magyarázzák, hogy a végtelenbe tolódik a gyorsforgalmi út ügye. A sajtótájékoztató közben odakanyarodik egy nagy fekete Mercedes. Kiszáll belőle egy középkorú úr és ő is végighallgatja a beszédeket.
 
2009. június
 
Már csak egy év van a 2006-ban beígért határidőig és a választásokig. Egy három és fél kilométerese szakasz elkészültét ünnepeljük Vátnál. Ez az első kézzelfogható szakasza az új M86-osnak. Ipkovich György az egyik újságíró kollegát talicskázza.
 

 
2009. október
 
Ipkovich Györggyel megnézzük az épülő szelestei elkerülőt. Az egyik útmunkás megfőzi a világ legfinomabb szarvaspörköltjét, melyet isteni békességben az erdőszélen kanalazgatunk az őszi napfényben. Meg kell becsülni az élet apró dolgait.
 
2010. június
 
Harmincezer forintra megbüntetnek, mert 73 kilométerrel repesztettem az egyik faluszélen, talán Pósfánál. Jogos volt, persze. Csak hát.
 
2010. októbere
 
Puskás Tivadar nemcsak a polgármesterséget, de a 86-os út ügyét is megörökli. A politikus megválasztása után rögtön megígéri, hogy „néhány éven belül” lesz négysávos út Szombathely és Győr között. Nem sokkal később a miniszter sem fukarkodik a határidőkkel. Ők tudják.
 
2010. október
 
Viszonylag kevesebb figyelmet kap a 86-os Szombathelytől délre levő szakasza. De azért arra felkapom a fejem, amikor azt írja a NIF, hogy az eső miatt csúszik majd egy évet a Zala megyei szakasz építése. Még ilyent!
 
2010. december
 
Átadják a szelestei elkerülőt. Emlékszem, reggel még a régi úton megyek Budapest felé, este már az újon térek haza. Csak 3,7 kilométer, de azért különbség.
 
2010. december
 
Téli képeket készítek Szombathely környékén. Szombathely és Vát között egy ilyen csendéletet találok. Lehetne szimbólum.
 
86-os tél
 
2011. szeptember 
 
Valahol Répcelak és Csorna között araszolok, figyelve a sebességkorlátozásokra, a szétmállott úttestre és a kamionokra. Minden olyan, illetve kicsivel rosszabb, mint 10 éve. Az jut eszembe, hogy másfél év már eltelt az új parlamenti ciklusból, lassan nyakunkon a választások. Meg az, hogy mire megépül a 86-os, már egy egészen más gazdasági környezet lesz, mint amikor elkezdték. Floppyt sem használunk egy idő óta.
 
86-os tegnap
 
Amíg kiderül a vége, addig is mindenki fizeti a magáét, mi a gyorshajtást, a politikusok a vágyak és valóság közötti árrést.
.