Kátyúkörkép Szombathelyen

2013.02.06. 17:23

Egy felmérés eredményei szerint az autósok 30 százaléka kénytelen volt már a pénztárcájába nyúlni a kátyúk okozta károk miatt.

Savaria szálló

Egy felmérés eredményei szerint az autósok 30 százaléka kénytelen volt már a pénztárcájába nyúlni a kátyúk okozta károk miatt, s bár Szombathelyen közel sem olyan súlyos a helyzet, mint a téli hónapok alatt naponta keletkező 500 új kátyújával csúcstartó Budapesten, a közlekedőknek itt is bosszúságot okoznak a forgalmat egyes szakaszokon fekvőrendőrként lassító úthibák.

Januárban kijutott a hóból és a fagyból Vas megyének, ez pedig meglátszik a megyeszékhely útjain, hiszen az elolvadt hó után számos kátyú és egyéb aszfaltburkolati hiba maradt. Ezek bizonyos útszakaszokon nem csupán lassítják a forgalmat, kárt okozhatnak a gépkocsikban, de balesetveszélyesek is ("kerékpáros" szerkesztőségről lévén szó, egyöntetűen megszavaztuk, hogy egy sötétebb úton nem szeretnénk belehajtani egy pocsolyának tűnő tíz centi mély kátyúba), ráadásul a látványuk balkáni állapotokat idéz.

Berzsenyi tér
Berzsenyi tér


Olvasóink megszokhatták, hogy lapunk szívesen oszlat el bizonyos tévhiteket, ahogy tette ezt legutóbb néhány nappal ezelőtt, az utak sózásával kapcsolatban. Az interneten fellelhető egyes "kátyúfotókat" látva, úgy érezzük, itt az idő és a remek alkalom, hogy tiszta vizet öntsünk a pohárba.

Deák Ferenc utca
Deák Ferenc utca


Távirati stílusban: nem feltétlenül kátyú az, ami annak látszik.

Magyar László utca

Magyar László utca


Részletezve: a kátyú az utak használata során a forgalmi igénybevétel és a környezeti hatások nyomán létrejött, a szerkezet bomlásával járó károsodás, egy vagy több pályaszerkezeti réteg kisfelületű (legfeljebb 20 négyzetméter) folytonossági hiánya, ami az út használatát nehezíti, a balesetveszélyt növeli, a közlekedési eszközöket fokozottan igénybe veszi, az utazás kényelmét rontja.

Nádor utca
Nádor utca


A tankönyvízű meghatározás nem véletlen, hiszen azt a Magyar Közút Nonprfit Zrt. honlapján elérhető Útügyi műszaki előírások alapján készült összefoglalóból másoltuk. Ebben az úthibák iránt érdeklődő olvasók a tartós kátyúzástól a kötőanyag feldúsulásáig számos fogalommeghatározást elolvashatnak.

Savaria szálló
Savaria Szálló


E tudás birtokában ragadtuk meg a fényképezőgépünket, hogy a téli időjárás miatt keletkezett útburkolati hibákat örökítsünk meg. Igyekeztünk olyan helyeken fotózni, ahol emlékeink szerint a januári nagy havazás és hideg előtt nem találkoztunk ilyenekkel.

Széll Kálmán utca
Széll Kálmán utca


A kátyúk miatti újabb és újabb bosszakodásunkat enyhítette a felfedezés öröme: az Útügyi műszaki előírásokban olvasottak alapján - majdnem biztosak vagyunk benne - a kátyúkon kívül több aszfaltburkolati hibát is azonosítottunk. És összehasonlítva az összehasonlíthatatlant pozitívumként könyveltük el azt is, hogy az országos lapok szerint a téli időszakban keletkező napi 500 új kátyújával csúcstartó Budapesthez képest Szombathely nagyságrendekkel jobb helyzetben van: az arányszámításhoz a lakosságszámot alapul véve a kétmilliós városhoz viszonyítva a vasi megyeszékhelyen nagy valószínűséggel nem keletkezik naponta 20-25 kátyú.

Zanati út
Zanati út


A Generali Biztosító két hónapja közzétett, 1200 fős reprezentatív mintán elvégzett felmérésének eredményeiből kiderül, a hazai autósok 30 százalékának gépkocsijában keletkezett már kisebb-nagyobb kár a kátyúk miatt. Az anyagban szerepel, hogy a károk illetve balesetek súlyosságában szerepet játszik az autópark állapota is: a KSH legfrissebb adatai szerint a hazai utakon futó járművek egyre öregebbek (2008-ban még 10,4 év volt a magyarországi gépjárművek átlagéletkora, jelenleg 12 év körüli), az idősebb gépjárművek pedig sok esetben rosszabbul reagálnak az úthibákra, kátyúkra, mint a pár éves, és számtalan, a menetstabilitást elősegítő eszközzel felszerelt újabb autók.

Hazánkban mindenhol  5-7 évente ki kellene cserélni a teljes burkolatot - mondja a szakember. Tovább >>>

A kátyúkkal kapcsolatban több helyi vonatkozású kérdés is felmerült bennünk. Kíváncsiak lettünk például arra, hogy a szombathelyi úthálózat minősége alapján országos viszonylatban hol szerepel a megyeszékhely, az utóbbi öt évben évente körülbelül hány új kátyú keletkezett a város utjain, ezek megszüntetése évente mekkora összeget emésztett fel, illetve hány forint áll rendelkezésre idén e célra, de a város útfelújítási terveivel kapcsolatban is fogalmazódtak meg bennünk felvetések. Természetesen megkerestük a szombathelyi polgármesteri hivatal Városüzemeltetési Osztályának vezetőjét, Lakézi Gábort, aki - betartva a hivatali utat - Angyal László kommunikációs vezetőhöz irányított minket. Kérdéseinket másfél hete írásban elküldtük, Angyal László ígérete szerint ezekre - a tervek szerint - hamarosan sajtótájékoztató keretében vagy sajtóközlemény formájában kaphatunk válaszokat.

.