Újabb tíz százalékkal drágulnak a horvát autópályadíjak július 1-jétől.
Az áprilisi öt százalékos növekedés után újabb tíz százalékkal drágulnak a horvát autópályadíjak július 1-jétől - közölte a Vecernji List című horvát napilap szerdán.
A horvát kormány március közepén fogadta el az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló reformtervezetet, amely egyben az autópályadíjak növekedését vonta maga után. Az átalakítás április 3-tól öt százalékos autópályadíj-növekedéssel járt, valamint lehetőséget adott további 10 százalékos drágulásra a turisztikai főszezonban, július 1-jétől szeptember 30-ig.
A Zágráb-Split közötti autópályaszakasz díja 181 kunáról 200 kunára (8325 forint) emelkedik. A Zágráb-Rijeka útszakaszon 70 kuna helyett 77 kuna (3205 forint) lesz a jegy ára. Aki az ország keleti feléből utazik az Adriai-tengerre és Udvarnál vagy Drávaszabolcsnál lépi át a határt, valamint Eszéknél hajt fel az autópályára, Zágrábig 122 kuna helyett most 134 kunát fog fizetni.
Egy-két horvát autópályadíj példa :
Magyar határ (Gorican) – Zágráb: 47 kuna
Zágráb – Rijeka: 77 kuna
Zágráb – Šibenik: 152 kuna
A1 Zágráb-Dugopolje (Split): 200 kuna
A1 Zagreb-Karlovac: 21 kuna
Zagreb Lipovac A3: 141 kuna
A3-A5 Zagreb-Osijek: 135 kuna
St. Elias alagút: 22 kuna
Krk-híd: 39 kuna
Az autópályaszakaszok egy részén nem emelkednek az autópályadíjak, míg máshol tíz százalék feletti is lehet a növekedés a számítási metodológia miatt - írta az újság. Az autópályadíjak euróban is fizethetők.
Az MTI megkeresésére, miszerint szombattól mennyibe fog kerül a magyar határtól a Zágrábig tartó autópályaszakasz (Gorican-Zagráb) díja, a horvát autópálya-beruházásokat kezelő vállalat, a HAC azt válaszolta: nem tudják, mert az árakat a kormány szabja meg.
A lap beszámolt arról is, hogy a nyári tarifa bevezetése összhangban van a horvát kormány és a Világbank között kötött, az autópálya-kezelő vállalatok átszervezésére irányuló megállapodással.
Az emelés hátterében az áll, hogy a HAC kötelezettségei 5,2 milliárd euróra rúgnak. A cégnek csak az idén 1,14 milliárd euró törlesztőrészletet kell visszafizetnie, jövőre pedig még többet. Az ágazat adóssága az államadóság 13,5 százalékát teszi ki, a bevételek pedig nem elegendőek arra, hogy a következő öt évben fedezzék a hiteleket.