
Több szombathelyi és Vas megyei döntéshozóval illetve üzletemberrel is találkoztam az elmúlt időszakban, akik magánbeszélgetésekben annak az álláspontnak adta hangot, hogy Szombathely közlekedési elzártságán nem biztos, hogy az - amúgy is csigalassúsággal épülő – M86-os segítene, hanem jóval inkább az M87-es, amelynek a fontosságáról hajlamosak vagyunk eléfeledkezni.

Az M87 Szombathely – és vele együtt az egész megye – direktbe való rákapcsolását jelentene az osztrák autópálya-rendszerbe, ezzel együtt az egész EU-ba, aminek már rövid távon komoly hozadéka lehetne.
Az M87 név ugyanis egy gyorsforgalmi utat takar, amely Szombathelyről Kőszegre, onnan az országhatárhoz menne, ahol is rácsatlakozna az osztrák S31-re, amely jelenleg már Felsőpulyáig (Oberpullendorf) nyúlik le, és amelyen keresztül pillanatokon belül elérhető Kismarton (Eisenstadt), Bécs, de akár Sopron is.
Az osztrákok építenék még tovább az ő részüket, de előtte tisztázni akarják, hogy hogyan is lesz a nyomvonal, különös tekintettel a határ közeli helyekre. Többek között ezért is tartottak a magyar és az osztrák építtetők március 24-én lakossági fórumot, ahol tájékoztatták a lakosságot az elképzelésekről.
A helyi lakosság, mind a magyar (Ólmod), mind az osztrák oldalról (Klastrom, Klostermarienberg) nem különösképpen lelkes az iránt, hogy a korábban csendes, határmenti településektől nem messze egy gyorsforgalmi út fog kanyarogni.

A magyar és az osztrák építtetők – a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztõ Zrt (NIF) és az ASFINAG - által bemutatott új tervek azzal igyekeztek megnyugtatni a lakókat, hogy az út fél kilométeres távolságban fog húzódni a legközelebbi háztól, csak Kőszegnél lesz felhajtó csomópont, figyelnek a zajhatásra, elkerülik a kőszegi láp természetvédelmi területét, sőt egy, a gyorsforgalmi felett átívelő kerékpárutat is építenek a két említett kistelepülés között.
Mi meg arra voltunk kíváncsiak, hogy hogyan is áll maga az M87-es előkészítése. Nos, a helyzet az, hogy az osztrákok láthatóan megint csak előrébb vannak, akár irigyelhetjük is az ólmodiakat, akik már a nyomvonalon vitatkoznak.
Megkeresésünkre Fazakas Orsolya, a NIF kommunikációs vezetője arról tájékoztatta lapunkat, hogy ami az M87-est illeti, egyelőre egy tanulmányterv valósult meg, mely Ólmod és Klostermarienberg között javasol egy műszaki és környezetvédelmi szempontok alapján megvalósítható nyomvonalat. Ezen nyomvonal bemutatása történt meg március 24.-én Ólmodon.
Arra a kérdésünkre, hogy kétszer-kétsávos útról lesz-e szó, azt a választ kaptuk, hogy jelenleg azt a nyomvonalat keresik a határ közelében, melyhez mindkét ország útépítési fejlesztései kapcsolódni tudnak. Ebben a tervezési fázisban még nem lehet beszélni az út majdani kiépítettségi szintjéről.
Úgy tervezik, hogy a beruházás 2014-ben indul el, építése körülbelül két évet vesz majd igénybe. Mivel még nincs nyomvonaltervezet a határ térségében, nem lehet megmondani, hogy mekkora költségekkel járna az építkezés, igaz, jelenleg még az sincs meghatározva, hogy milyen forrásból valósulna meg.