2014 végére ígérik a 8-as út Körmend-országhatár szakaszának négysávosítását

2010.12.07. 14:43

Egyelőre még a nyomvonal sem dőlt el.

Autópályává fejleszthető autóútként épülhet meg az M8-as gyorsforgalmi út Körmend-kelet csomópont (86-os főút) és a magyar–osztrák határ közötti szakaszon. Jelenleg az előkészítési munkálatok folynak. Ha minden a tervek szerint alakul, az útszakaszt várhatóan legkorábban 2014 végén vehetik birtokba a közlekedők. Az előkészítést kétmilliárd forintból finanszírozzák, nagyrészt uniós forrásból – tudatta kedden lapunkkal a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

Még nem végleges a teljes nyomvonal, de már megkezdődtek a leendő M8 autópálya építésének előkészületi munkálatai. A tervek szerint a Körmend és az országhatár (Rábafüzes) közötti mintegy harminc kilométeres szakasz kétszer két sávos, autópályává fejleszthető autóútként épül meg a 86. számú főúttól az osztrák határig.

Az M8 megépítése azért is jelentős, mert az osztrák határtól Szolnokig tartó, 330 kilométeres szakasz egyrészt tehermentesítené a Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat, másrészt az ausztriai S7 gyorsforgalmi út megépítésével határokon átnyúló, egységes kelet–nyugat irányú nemzetközi folyosó jönne létre. Az M8 autópályához csatlakozó S7 gyorsforgalmi utat az osztrákok – a forgalmi prognózis alapján – a határ térségében egyelőre kétszer egy sávval tervezik megépíteni. Ezt és a financiális forrásokat is figyelembe véve magyar oldalon is várható, hogy a körmendi elkerülőt kivéve első ütemben szintén csak kétszer egy sávos autóútként épül meg a gyorsforgalmi út.

Körmend-nyugat csomóponttól jelenleg két nyomvonalváltozat létezik. Az A1m jelű változat esetén Vasalja és Magyarnádalja települések között haladna el az autóút. A másik változat (B1m) szerint Körmend horvátnádaljai városrészének szélén, közvetlenül a jelenlegi 8. számú főút és a vasút mellett, egy közlekedési folyosóban történne az átvezetés, ahol viszont a lakóterület közelsége miatt néhány ingatlant szanálni kellene, hogy a levegő- és zajvédelmi előírásoknak eleget lehessen tenni.

A várhatóan 2012 végén lezáruló előkészítésen belül elkészült az örökségvédelmi hatásvizsgálat, valamint a környezeti hatástanulmány.

A tervek szerint a kivitelezés legkorábban 2012 végén indulhat meg. Az elkészült gyorsforgalmi szakaszt várhatóan 2014 végén vehetik birtokba a közlekedők legkorábban.

 

.