Advent - Jó tanácsok böjtöléshez - Így készüljön fel a karácsonyra

Advent

alon.hu

2020.12.06. 14:57

Fontos a fokozatosság, de nem mindegy az sem, hogy miről mondunk le.

A karácsony előtti böjt, élettani hatásain túl, testi, lelki ráhangolódást is jelenthet az ünnepre.

Az első, és talán a legfontosabb, a böjt nem éhezés.  A böjt önkéntes lemondás valamiről.

Érdemes fokozatosan rávezetni a szervezetet a böjtölésre, ezzel elkerülhetők a rosszullétek. Az ételek mennyiségét lehet csökkenteni, de a folyadékok bevitelét inkább növelni kell. A folyadék természetesen víz, ásványvíz vagy cukormentes tea legyen. 

A böjt kezdetekor ajánlott először elhagyni az állati eredetű, túl zsíros, túl fűszeres táplálékokat, illetve a böjtölés befejezése után sem szabad gyorsan megterhelni a szervezetet. A hiánytünetek elkerülése érdekében azonban, fontos odafigyelni a fehérje és a vas pótlására.

A böjt egy másik lényeges eleme, a dohányzás és az alkoholfogyasztás abbahagyása. További káros szokásokról való lemondás lelki, szellemi megújulást hozhat.

Harmadrészt, az önmagában, még nem böjt, ha valaki abbahagyja a húsevést, viszont ugyanannyi esetleg még több péksüteményt vagy édességet eszik, emellett kávézik, dohányzik, esetleg alkoholt is fogyaszt.

A hús elhagyását másfajta állati eredetű ételekkel, túróval, sajttal, tojással lehet pótolni, ezek ugyanolyan értékes tápanyagok.

Aki ezeket is kiiktatja, és egyfajta vegán étrendre tér át, az hüvelyes zöldségekkel, például babbal, csicseriborsóval, olajos magvakkal pótolhatja a szervezetnek szükséges mennyiségű fehérjét.

Emellett fontos odafigyelni a vas pótlására is, amely megtalálható például a céklában vagy az élesztőben.

A böjt - különösen a nagyon szigorú - nem ajánlott az időseknek, a gyerekeknek, a várandósoknak és a betegeknek, beleértve a mentális betegeket.

.