Mikor jár kártérítés, ha késik a vonat?

2016.08.09. 08:20

Sokan nem tudják, hogy kérhetik-e a jegy árának visszatérítését.

A napokban hetven percet késett egy InterCity vonat Vas megyében, mert a szerelvény eltévedt. Bár ez különleges eset volt, a nyári hőségben azonban nem ritka hogy a szerelvények 20-30 percet, vagy akár ennél többet is késnek. A Kossuth Rádió Napközben című műsora arról készített összeállítást, hogy milyen kárpótlás illeti meg az utasokat, ha késnek a vonatok vagy buszok, és emiatt kára keletkezik az utazónak, és milyen szolgáltatásokat várhat el az utas a pénzéért.

Sokan nem tudják, hogy kérhetik-e a jegy árának visszatérítését, ha késik a vonat. Az utasok egy része bosszankodik, és meg sem próbál reklamálni.

Az úgynevezett feláras, vagyis helyjegyes, pótjegyes vonatokra váltott jegyek árából késés esetén az utas kérhet kártérítést.

Belföldi forgalomban ilyenek az InterCity, az expressz és a gyorsvonatok, nemzetközi forgalomban pedig a EuroCity, a Railjet, illetve a Euronight. Harminc és 119 perc közötti késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc, vagy azt meghaladó késés esetén pedig a jegyár ötven százalékát téríti vissza a vasúttársaság, tájékoztatott Lőcsei Virág, a MÁV szóvivője.

Hozzátette: a kártérítési szabályokat uniós rendelet határozza meg, ehhez képest a MÁV Start az utasok javára tér el. Az uniós szabály szerint ugyanis 60 perc késés esetén lenne köteles kártérítést fizetni a szolgáltató, a fizetendő összeg alsó határa pedig 4 euró. A magyar vasúttársaság ezzel szemben 1000 forint felett már fizet, és arra is lehetőséget biztosít, hogy a kisebb tételeket az utasok összegyűjtve érvényesítsék egy bizonyos lejárati időn belül.

Személyvonat késése esetén a szolgáltatónak nincsen kártérítési kötelezettsége.

Vonatkésésekkel kapcsolatban nagyon sok panasz érkezik amiatt is, hogy az utasokat egyáltalán vagy nem megfelelően tájékoztatják az okokról.

Lőcsei Virág ezt az utasok jogos elvárásának nevezte. Hangsúlyozta:

a jegyvizsgálóknak kötelessége az utasok tájékoztatása.

A szóvivő ajánlotta továbbá a Vonatinfó mobiltelefonos applikációt, amelyen szintén sok információ megtalálható akár a késésekről és azok okairól, ezen kívül van benne egy chatszoba is.

Késés esetén az utasnak kell igazolnia, hogy melyik menetrendszerű vonaton vagy buszon utazott, tehát a menetjegyet, a pótjegyet, a helyjegyet meg kell őriznie, illetve a kedvezményre jogosító igazolványokat, igazolásokat is be kell mutatnia, tájékoztatott Dr. Kolyvek Antónia.

A Budapesti Békéltető Testület szóvivője hozzátette:

a károsultaknak kárenyhítési kötelezettsége van,

ami azt jelenti, ha a vonat késése miatt például lekési a csatlakozást, elsődlegesen egy másik vonat- vagy buszjáratot kell igénybe vennie, nem pedig egy sokkal drágább taxiszolgáltatást.

Kolyvek Antónia hozzátette: a menetjegyen kívül kárigény nyújtható be kereset- vagy jövedelem-kiesés címén is.

.