Álomhajózás és álmodozás közelről: Mi történik egy luxushajón?

2010.04.29. 08:56

Tények, árak, érdekességek.  

luxushajó utak

Tények, árak, érdekességek.
 

Valószínűleg vannak az újságírásnál rosszabb munkák is – vonhatja le bárki a felületes következtést abból, hogy Rose kolleganőnek az volt a megbízatása, nyomozza ki, mi is a helyzet most a luxushajózás terén. Erre egy új magyar utazási ügynökség budapesti bemutatkozása szolgált. Tények, árak, érdekességek.

Nyílt napra voltunk hivatalosak a minap, egy fiatal turisztikai vállalkozás, az alomhajozas.hu, pontosabban a mögötte álló Álomhajózás Utazási Ügynökség bemutatkozására. Már a bejáratnál egy tengerészruhás, mosolygós lány fogadott (mint kiderült, a "lány" valójában a cég sales managere, Nyerges Mónika). Bevallom, ezen a ponton még volt egy kis félsz bennem, hogy jaj de szép, el ne rontsátok nekem azzal, hogy be akartok szervezni MLM-be vagy üdülési jogra, de nem, szerencsére ilyenről szó sem volt.

luxushajó utak

A cég munkatársai korábban maguk is luxushajókon dolgoztak, és most szeretnék tapasztalataikat a magyar utazóközönséggel is megosztani. Vállalkozásuk a Royal Caribbean első magyarországi dedikált ügynöksége, ismerik személyesen a hajókat.

Hol?

A társaság hajói járnak Észak-Európában, a mediterrán vidékeken, Dubaiban is megfordulnak, a Karib-tengeren, Alaszka partjainál, és Ázsiában is van már hajójuk, valamint Dél-Amerikában, Brazíliában is. A Karib-térségben egész évben vannak cruise-ok, sőt, télre az európai hajók is átmennek az óceán túlpartjára.

Az útvonalak minden évben változnak. A magyar utazóközönség körében az európai utak népszerűbbek, mert közelebb van az indulás, és itt minden nap más országba juthatunk el egy-egy cruise-on. Ezt más utazási módon elég nehézkesen lehet megvalósítani. Az európai utak alkalmával csak Isztambulban szoktak több napig időzni. Az indulási pontok: Stockholm, Koppenhága, Southampton, Barcelona, Malaga, Civita Vecchia (Róma mellett), Velence. Van Kanári-szigetek túra is, általában 12 éjszakás (amúgy egy-egy cruise 14, 7, vagy 3-4 éjszakás).

luxushajó utak

A Celebrity Cruises különlegessége, hogy ők szerveznek utakat a Galápagos-szigetekre is, ami igazi ritkaságnak számít. Apropó, Celebrity. A Celebrity Cruises és a Royal Caribbean korábban két külön cég volt, de aztán az utóbbi, mint nagy hal, bekebelezte a kisebbik halat (ha már tengeren vagyunk), de ma is két különböző stílust képviselnek, eltérő célcsoporttal. A Royal elsősorban fiataloknak, gyermekes családoknak kínál programokat, míg a Celebrity Cruises járatain 50 körül vagy afelett van az átlagéletkor, ezek az utak hosszabbak is, exkluzívabbak, elegánsabbak. Persze a Royal is a luxuskategóriába tartozik, de a CC hajóin például elképzelhetetlen, hogy valaki drótkötélpályán suhanjon el a fedélzeten sétálgató úri közönség feje felett. Nem úgy a Royal gyöngyszemén, a Karib-térségben járó Oasis of the Seas nevezetűn, amely jelenleg a világ legnagyobb utasszállító hajója, olyan extrákkal, mint például a fel-le mozgó, üvegkapszula jellegű bár, a már említett kötélpálya, víziszínház, körhinta, szörfszimulátor... A 360 méter hosszú, 18 szintes hajó néhány hónapja van vízen, 5400 utast szállíthat és több mint kétezer főből áll a személyzete. Idén novembertől közlekedni fog az Oasis ikertestvére, az Allure of the Seas is.

Mit?

A hajókon számtalan lehetőség adódik a kikapcsolódásra: láthatunk színházi show-kat, revüt, van medence, korcsolyapálya, és ami a legszebb, hogy mindez már eleve benne van az árban. Akkor sem fog unatkozni tehát az utas, hogy mondjuk 10 napig le sem száll a hajóról. Aki azért hülyeség volna, hiszen minden nap máshol köt ki a hajó.

luxushajó utak

Szárazföldi fakultatív kirándulásokat minden kikötőben szerveznek. Természetesen van idegenvezető is a helyszínen, illetve sokszor a hajó személyzetéből is verbuválnak kísérőket (így a dolgozók némi helyszíni segítségért cserébe, szabadidejükben, de ingyen vehetnek részt ezen az extra programokon).

A hajón egész nap kedvünkre költekezhetünk (hm...), az üzletek és a kaszinó csak arra az időre zárnak be, amikor a hajó kiköt. Ennek jogi oka van, a kikötőtől öt tengeri mérföld távolságra kell lenni ahhoz, hogy újra kinyissanak. Onnantól kezdve viszont ismét adómentesen árusítanak.

Az egyhetes cruise-okon mindig van egy ún. formal night, ahol elvárás az öltöny és a kisestélyi – korábban ez szmoking volt és nagyestélyi, de azóta már lazítottak a szabályzaton. Napközben nem kell kiöltözni, nyugodtan ellehetünk pólóban és sortban is. Mivel amerikai hajókról van szó, talán a mi ízlésünkhöz képest kissé túlteng az éttermi kínálatban a marhahús és a sültkrumpli, de nem kell aggódni, mindenféle ízlésű vendég megtalálja a magának való étkeket, a pizzától a tenger gyümölcsein át a legkülönlegesebb fogásokig, és a diétázók vagy speciális étrendet igénylők számára is adottak a megfelelő étkezési lehetőségeket. A speciális diétákat azonban 45 nappal indulás előtt jelezni kell. Az étkezések (napi három) benne foglaltatnak az árban, csak az italokért kell külön fizetni. Van kötelező borravaló is, ami első hallásra furcsa, de végül inkább technikai dolognak tűnik, ha figyelembe vesszük, hogy máshol meg felszolgálási díjat számítanak fel.

luxushajó utak


Minden hajón van gyermekfelügyelet, számtalan nyelven beszélő, tanári végzettségű gyermekfelügyelőkkel. Mivel sok magyar is dolgozik a hajókon, lehet, hogy magyar anyanyelvű segítséget is találunk.

Mennyiért?

Az árat erősen befolyásolja, hogy hol található a kabin, a legjobb egyébként középen. Azoknak, akik még nem hajóztak, általában ezeket a kabinokat ajánlják, mivel itt lehet legkevésbé érezni a hullámzást. Ezzel szemben a hajó orrában... Bár alapvetően ezek olyan óriási hajók, hogy menet közben szinte észre sem venni a mozgást, csak induláskor rezeg kicsit az egész. Meg amikor hurrikánszezon van a Karib-tengeren, tehát augusztus-szeptemberben, mert bár a kapitányok természetesen kikerülik a viharokat, attól az óceán még hullámzik, akinek érzékeny a gyomra, ne ilyenkor utazzon.

Hogy lássunk konkrétabb dolgokat is: egy hét napos európai cruise most júniusban, ami itt már főszezonnak számít, belső kabinban (mindig ez a legolcsóbb, a lakosztály a tízszeresébe is kerülhet!) például 1100 euró, két főre. De foglalhatunk már jövő nyárra is, ezek természetesen kedvezőbb áron vannak. Magyarországról egyébként a legtöbben az európai utakat keresik, ezután jön a karibi világ, de volt már érdeklődő alaszkai utazásra is.

luxushajó utak

Lekérdeztünk gyorsan egy 2011-es utazást is, szintén hét éjszakára készülünk (sóhajt...), de ezúttal télen, mármint nekünk télen, hiszen a Karib-tengerre, valamikor január-február környékén. Az Adventure fedélzetén, belső kabinban, San Juan-i indulással 900 euró a legolcsóbb két főre szóló ajánlat, és ez is tartalmazza a teljes panziós ellátást.

Vagyis (bár kétségkívül nem a magyar átlagember pénztárcája fogja eltartani a luxushajóipart) egy ilyen út nem tartozik az elérhetetlen kategóriába: nem – vagy nem sokkal – kerül többe, mint egy magasabb kategóriás, egzotikus, de "hagyományos" nyaralás.

.