Újat vagy használtat? - A személyautó-vásárlás buktatói

2016.04.09. 18:57

Az sem mindig garancia, ha szalonban vásárolunk.

Egy az M1 Kosár című magazinjában nyilatkozó férfi 2012-ben, szalonból vásárolt egy bemutatásra és kipróbálásra kiállított furgont. 300 ezer forint foglalót fizetett, a teljes vételárat pedig bankon keresztül utalta. Amikor átvette a járművet, kiderült, átverték. De a használt autók piacán is megvannak a sajátos problémák.

Már messziről látszott, hogy valami nincs rendben vele – mondta István. Műanyag elemek hiányoztak az autóról, és a lökhárító patentjei is "foghíjasok" voltak. Gyanúsak lettek az esztétikai hiányosságok, ezért egy festékvastagság mérő műszerrel alaposabban megvizsgálta a járművet – magyarázta. Több sérülést fedezett így fel az autón, amit valószínűleg titokban kijavítottak.

Iparági szakértők azt mondják, hogy a sérülések, balesetek elhallgatása nem ritka jelenség a hazai autópiacon. Ha az autó karosszériáján valamit javítottak, akkor a festékréteg vastagsága jellemzően többszöröse a gyári értéknek – hívta fel a műsorban a figyelmet Vendégh András mérnök.

A gyári festékréteg száz mikron környékén, vagy az alatt van – tehát az az autó karambolozott, amely esetében ez az érték magasabb. A műsornak nyilatkozó férfi frissen vásárolt furgonjánál kiakadt a műszer, mert 1000-ig mért. Durva sérülései lehettek a kocsinak, telegittelték – mondta.

Egy autó értékét sok összetevő határozza meg, ilyen az életkora, a futott kilométerek száma. Részletes számításnál már a hónap, a műszaki vizsga, az eladás helye, a kocsi keresettsége, a műszaki állapota, a sérülések és a tulajdonosok mennyisége is számít – sorolta Vidó István eredetiségvizsgáló.

A sérült autó jóval kevesebbet ér. Az eredetiségvizsgáló azt mondja, hogy a rejtett hibák jelentős anyagi károkat okozhatnak. Megemlítette, hogy az ügyfélkörében volt olyan személy, aki több mint egymillió forintot bukott így.

Istvánnak a szakértő szerint 232 ezer forint a kára. Mivel a kereskedő lerázta és egyetlen levelére sem válaszoltak, perre vitte a dolgot. De a pert is elvesztette, mert hiába állította három tanú az igazat, a kereskedő is tanúkat vonultatott fel, akik egybehangzóan vallották, hogy tájékoztatták Istvánt a furgon sérüléseiről. A bíróság pedig nem tudta eldönteni, hogy ki hazudott – magyarázta. A döntés jogerős.

(Híradó.hu)

Milyen gondok vannak a használt autók piacán?

A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) azt szeretné elérni, hogy csak 8 évnél fiatalabb autókat hozzanak be az országba. 

A két szakmai szervezet közös, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint az új autók piaca 2013 és 2015 között 37 százalékkal bővült, ám ezzel párhuzamosan a külföldről behozott autók száma 74 százalékkal nőtt, az importból származó autók átlagéletkora pedig eléri a 11 évet. 

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a külföldről behozott használt autók esetében meg kellene követelni legalább az Euro 4-es, azaz a magyar szabályok szerint legalább 9-es környezetvédelmi osztályjelzést is. Míg 2013-ban 56 200 új autó talált gazdára, 2014-ben már 67 500-at adtak el a kereskedők, tavaly pedig 77 200-at. Eközben 2013-ban 70 700, 2014-ben 96 700, 2015-ben pedig 122 600 használt autót helyeztek forgalomba. 

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a használt autók importjának növekedése kedvezőtlen tendencia, hiszen az autók átlagéletkora magas, sok használt autó előélete sem "garantált", számos autónál tekerik vissza az órát, ráadásul több használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is. 

"Rontja az összképet, hogy a behozott használt autók 34 százaléka 11-15 éves, 25 százalékát pedig 16 évnél is régebben gyártották, ezek a modellek ma már korszerűtlenek" - mondta Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke a közlemény szerint. 

"A korszerűtlen, alacsony áron behozott használt autók konkurenciát jelentenek az új autók piacának, pedig a vásárlók számára ezek a sok esetben ismeretlen előéletű, 10-20 éves személygépkocsik már rövidebb távon is jelentős kiadást jelenthetnek a meghibásodások miatt" - fogalmazott az alelnök.  

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke kiemelte: "nagyon sok külföldről öreg autókat behozó kereskedő tűnik el egyik pillanatról a másikra, ráadásul a használtautó-import közel háromnegyedét ők intézik a Gémosz becslése szerint." Sok olyan autó kerül a magyar piacra, melyeket a nyugati országokban környezetvédelmi szempontok miatt már megsemmisítenének - tette hozzá. 

"Egy korszerű, tiszta előéletű, rendszeresen szervizelt, Magyarországon használt autó biztosabb megoldást jelent az autóvásárlóknak, és hosszabb távon a vásárláskori magasabb ár a fenntartási költségeken keresztül megtérülhet" - mondta Tekse Kálmán.

(MTI)

Fotó: illusztráció

.