Hogyan csinálják nyugaton? - Útfelújítás és közvilágítás-megújítás Bécsben

2016.04.24. 09:43

Meglehetősen keserű szájízzel olvastunk.

Vas megyében, közvetlenül az osztrák határ mellett meglehetősen keserű szájízzel olvastuk az alábbiakat.

Csaknem tizenháromezer helyen végeznek útfelújítási és -építési munkákat az osztrák fővárosban az idén, összesen 140 millió euró értékben. A magas szám ellenére az idei szezon visszafogottabb lesz, mint a korábbiak. A munkálatok közti eligazodást egy okostelefonos alkalmazás is segíti, a Baustellen Wien App.

Az iskolai szünettel együtt hamarosan kezdetét veszi az útfelújítások időszaka az osztrák fővárosban. Idén összesen 12 718 helyen számíthatnak karbantartási vagy építési munkákra az autósok, kisebb-nagyobb közlekedési fennakadást azonban mindössze 403 okozhat.

Mivel az időpontokat és helyszíneket napra pontosan az állami autópályakezelő, az Asfinag útépítéseihez igazították, az idei szezon tulajdonképpen visszafogott lesz. Ötven helyen csak ősszel kezdik meg a munkákat, és csak három nagyobb villamossín-, illetve útfelújítási projekt lesz Bécsben. Ezek a Währinger Sraße/Spitalgasse és a Triester Straße/Wienerbergerstraße kereszteződéseket, valamint a Wattgassét érintik. A vízvezeték-hálózat felújítását idén a Neubaugürtel külső szakaszán végzik el, a Getreidemarktnál pedig végre megépül a kerékpárút. A Hauptbahnhof környékén és a Sonnwendviertelben természetesen továbbra is sokszor és sok helyen kerülgethetnek különböző munkagépeket az autósok, cserébe viszont megújul a Südtirolerplatz parkja és zöldterületei.

Fotó: Christian Fürthner / PID


Az osztrák főváros idén összesen 140 millió eurót fordít a közútjai karbantartására, a tavaly bemutatott okostelefonos alkalmazást, a Baustellen Wien App-et pedig továbbfejlesztették. Az ingyenes alkalmazás nemcsak az aktuális útfelújításokat mutatja meg, de értesítést küld az aktuális korlátozásokról, terelésekről, a kíváncsiak pedig webkamerák segítségével nézhetik meg, hogy mi a helyzet egy-egy nagyobb útfelújítási projekt környékén.  

Akik kocsi helyett inkább a tömegközlekedést választják, jó, ha tudják,  hogy szeptember elejéig Siebenhirten irányában nem áll meg az U6-os metró a Währinger Straße megállóban. Floridsdorf irányába továbbra is használható a peron, 2016. május 9-től viszont két ideiglenes lépcsőn közelíthető csak meg. A lift viszont - az akadálymentesség érdekében - továbbra is üzemel. 


2017 és 2020 között LED-es lámpatestekre cseréli a teljes közvilágítását az osztrák főváros. Ez 55 ezer fényforrást, és kétezer háztartás éves átlagfogyasztásának megfelelő energiamegtakarítást jelent.

„A LED-technológia számos pozitív tulajdonságot egyesít: több mint felére csökken az energiafelhasználás, a költséges karbantartások száma pedig minimalizálható. Ráadásul az új fényforrásoknak köszönhetően sokkal jobban ki tudjuk világítani a kereszteződéseket, ami növeli a közlekedésbiztonságot” – vélekedik Maria Vassilakou polgármester-helyettes a bécsi közvilágítás modernizációjáról.

Fotó: Mario Lang


A munkák 2017-ben kezdődnek és 2020-ban fejeződnek be, és városszerte 55 ezer lámpatestet érintenek. Az új LED-es technológiának köszönhetően a fényforrások élettartama a duplájára nő, a város pedig kétezer háztartás éves átlagfogyasztásának megfelelő energiát spórolhat meg. A döntés során olyan környezeti tényezőket is figyelembe vettek, mint a fényszennyezés vagy a fényforrások rovarvonzása.

A beruházás úgynevezett amortisations-contracting keretében valósul meg, vagyis a város tulajdonában lévő Wien Energie állja a beruházás költségeit előfinanszírozás keretében, a város pedig a modernizáció révén elért energiamegtakarításból fizeti azt vissza – várhatóan tizenkét év alatt. A lámpatestek cseréjét az MA33 (Közvilágítási Ügyosztály) alkalmazásában álló szakemberek végzik el.

Aki kíváncsi az új lámpákra, az Bécs belvárosában, a Dorotheergasséban megcsodálhatja őket, itt ugyanis már elvégezték a lámpatestek cseréjét. Azért itt, mert ebben az utcában állították fel 1687-ben a bécsi közvilágítás első 17 lámpaoszlopát. 

Forrás: Eurokomm

.