A Vas megyei iskolákban a tanulók 5,2 százaléka roma származású

2015.04.02. 13:55

Vannak olyan megyék és fővárosi kerületek, ahol ez az arány már 30 százalék vagy még magasabb.

Tabudöntögető térképet tett közzé a ma megjelent Heti Világgazdaság (HVG).

Cigány gyerekek aránya

A baloldali-liberális táborhoz sorolt lap írásából többek között az derül ki, hogy Vas megyében a közoktatásban tanuló diákok közül minden huszadik (5,2%) cigány származású.

Ezzel az aránnyal a megye alulról a harmadik a sorban, csak Győr-Moson-Sopronban (4,2%) és Csongrádban (5,1%) alacsonyabb ez a szám.

Ugyanakkor Kelet-Magyarország meglehetősen elgondolkodtató adatokat produkált. Nógrádban 34,3, Borsodban 32,8, Szabolcsban 28,7 a szám, és meglepetésre nem sokkal maradnak el a dél-dunántúli megyék sem: Somogyban 22,1 Baranyában 18,9 % az arány.

Honnan tudják?

1993 óta adatvédelmi okok miatt nem gyűjtenek adatokat a cigány tanulókról, ugyanakkor az évente elvégzett kompetenciaméréshez szolgáló adatlapon 2006 óta szerepel egy kérés-kérdés az iskolaigazgatókhoz: becsüljék meg a hozzájuk járó roma diákok arányát. Innen származnak a HVG által közölt adatok.

Papp Z. Attila, az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont Kisebbségkutató Intézetének a vezetője a HVG-nek elmondta: a roma diákok aránya ma már a közoktatásban eléri a 15 százalékot, az állami iskolákban ennél több, de az egyházi iskolákban is 10 százalék körül van.

Ami a szélsőségeket illeti: az egyetemekhez, főiskolákhoz kapcsolódó iskolákban gyakorlatilag egyetlen roma gyerek sincs, ugyanakkor a budapesti 8. kerületben az általános iskolásoknak már 43 százaléka cigány.

A HVG már korábban is

2006-ban hasonló merész térképet tett közzé a HVG. Akkor abból az derült ki, hogy arányait tekintve Vas megyében él a második legkevesebb cigánynépesség (1,8%). Összehasonlításként: Nógrádban ez a szám 14,2 % volt.

A vizsgálatokból az is kiderül, hogy ahol nagyon magas a roma gyerekek száma, azokban az iskolákban látványosan gyengébb a tanulók teljesítménye. Ennek – véli a kutató – nem az etnikai hovatartozás, hanem a családok szociális háttere az oka.

A cikk szerint az integrációs programok segítségével a cigány tanulók teljesítménye javul.

Megye

Roma tanulók becsült aránya (%)

Bács-Kiskun

10,7

Baranya

18,9

Békés

10,3

Borsod-Abaúj-Zemplén

32,8

Csongrád

5,1

Fejér

5,8

Győr-Moson-Sopron

4,2

Hajdú-Bihar

16,2

Heves

22,5

Jász-Nagykun-Szolnok

20,4

Komárom-Esztergom

9,5

Nógrád

34,3

Pest

8,1

Somogy

22,1

Szabolcs-Szatmár-Bereg

28,7

Tolna

16,8

Vas

5,2

Veszprém

6,7

Zala

12,0

Budapest

8,6

 

.