Miért kerültek a buszokra és mennyibe kerülnek a népszavazásra ösztönző matricák?

2016.09.24. 12:42

A Kisalföld kérdezett és osztott-szorzott.

A portál a buszokkal foglalkozó internetes fórumokra hivatkozik, melyeken arról írnak, hogy a matricázott járművek ellepték egész Magyarországot. (Lapunk éppen a napokban közölt két fotót arról, hogy az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. autóbuszain Nyíregyházán is ott vannak a matricák.)

Az ÉNYKK buszain található hirdetések kivétel nélkül a kormány álláspontját tükrözik Nyugat-Dunántúlon – írja a Kisalföld. Sem más, a népszavazással kapcsolatos, sem attól teljesen független, kereskedelmi célú hirdetés sem található a buszokon. Mint kiderült, nem is reklámozhat most senki más; a lap szerkesztőségében jelentkezett egy cég, amely hatásosnak vélte a buszreklámot, és hirdetni akart, de elutasították.

A portál felidézi: 2015 végéig (a határozott idejű szerződés lejártáig) a szombathelyi székhelyű Markatics Marketing Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (Nyugat Buszreklám) értékesítette a buszok reklámfelületeit négy megyében (Győr-Moson-Sopron, Vas, Veszprém, Zala). A kft. által szervezett reklámok kisebb része idén június 30-ig maradhatott a buszokon.

Az október 2-i kvótareferendumon a nem szavazatokra ösztönző matrica az Észak-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. autóbuszán Nyíregyházán 2016. szeptember 22-én. Fotó: Balázs Attila (MTI)

A szerződés megszűnésének körülményeiről a kft. ügyvezetője, Magyar Katalin annyit közölt: "Újbóli pályázatot, amin indulhattunk volna a reklámfelületek további értékesítési jogáért, nem írtak ki".

Más forrásból a Kisalföld úgy értesült, hogy jelenleg magáncégeknek nincs lehetőségük hirdetni a buszokon Nyugat-Dunántúlon. 

A lap megkereste az ÉNYKK-t és megkérdezte például azt, hogy ha a népszavazás ügyében más álláspontot képviselő párt vagy civil szervezet szeretne hirdetni a buszokon, megtehetik-e? A Kisalföld cikke úgy fogalmaz, konkrét választ nem kaptak erre.

"A hatékony vagyongazdálkodás érdekében a hirdetési felületek hasznosítása egységes központi értékesítési koncepció mentén történik a jövőben. Szeretnénk a hirdetési piacon a pénzügyi lehetőségeket minél eredményesebben kiaknázni.

Társaságunk pártpolitikai csatározásokban nem kíván részt venni, ugyanakkor az október 2-i népszavazást fontos nemzeti ügynek tekinti. Hirdetési politikánk részleteinek nyilvánosságra hozatala sértené társaságunk jogos üzleti érdekét, így erről nem áll módunkban további tájékoztatást adni" - közölte Kuti Piroska kommunikációs vezető.

Mennyibe is kerülhetnek a buszos hirdetések? A tavalyi tarifa szerint az autóbusz egész hátulján a reklámmatrica bruttó 62 ezer forintba, míg a jármű egyik oldalán a reklámfelület havi díja bruttó 75 ezer forintba került. A buszokon elhelyezett reklámfelületek négyzetméterenkénti piaci ára pedig 12 ezer forint volt. Az árban benne volt a matrica gyártása és ragasztása is.

A buszokra ragasztott kormányüzenetek - mindegyik jármű három matricát kapott - körülbelül három négyzetmétert fednek le. Ha a piaci árat tekintjük alapnak, akkor egyetlen buszon az igénybe vett reklámfelület értéke 36 ezer forint egy hónapra.

A Kisalföld újságírója egy – neve elhallgatását kérő - győri reklámszakemberrel közösen megtekintette a buszos kampánymatricákat, aki azt mondta, hogy a kampánymatricák négyzetméterenkénti anyagára körülbelül 2000 forintba került.

Az összes, 456 darab győr-moson-soproni busz hirdetése mintegy 16 millió forint lehet – számolta ki a portál.

.