Sikertörténetet ír a magyar online kereskedelem

2019.02.05. 15:00

A hazai e-kereskedelem 20 százalék körüli bővülése rendkívül pozitív hangulatot idéz elő a szektorban.

Az előrejelzések szerint a növekedési ütem megmaradhat a következő öt éves ciklusban, aminek köszönhetően a hazai webáruházak összesített bevétele elérheti a 3 milliárd eurót.

A hazai e-kereskedelmet meghatározza a piacvezetők dominanciája és versengése. Az év során egymást érik a hangzatos elnevezéssel rendelkező akciók és leárazások, amelyek során a vezető áruházak egymást túllicitálva igyekeznek értékesíteni a termékeiket.

A kis webáruházak az esélytelenek nyugalmával állnak félre a nagyok útjából, hiszen nem rendelkeznek kellő erőforrással ahhoz, hogy versenyképes méretű akciós árukészletet halmozzanak fel. A piac közepes méretű szereplői azonban olykor beszállnak a nagyok árversenyébe. Mivel rendszerint nem rendelkeznek olyan minőségű beszállítói és gyártói kapcsolatokkal, mint a vezető webáruházak, így rendszerint alulmaradnak ebben a versenyben, a folyamatos akciókért pedig a profitrátájukkal fizetnek.

Habár rendkívül erős a vezető webáruházak versengése, a kis- és középvállalkozások számára az e-kereskedelem kiváló lehetőségeket tartogat. E-commerce szakértők gyakran beszélnek arról, hogy az évi 20 százalékos bővülés ellenére a hazai e-kereskedelem telítettsége relatív alacsony, így a szakosodott szereplők kifejezetten könnyedén juthatnak piaci részesedéshez. Sőt, ügyes marketinggel, stabil logisztikai szolgáltatásokkal és a célpiac igényeit kielégítő termékpalettával akár a telítettnek mondható szegmensekben is van keresnivalójuk a kisebbeknek is.

A folyamatos piaci fejlődésnek köszönhetően a hazai e-kereskedelem egyre vonzóbb a külföldi webáruházak és a befektetők számára is. A tíz legnagyobb forgalmat bonyolító online áruház közül 5 külföldi tulajdonban van; az eMAG román, a MediaMarkt német, az Alza és a Mall cseh, a Tesco pedig angol anyavállalattal rendelkezik. Magyarország vonzó piacot jelent a piacnyitást fontolgatók számára, ráadásul vannak olyan országok, ahol a magyar piacot kiemelt figyelemmel illetik meg. Ilyen a CEE régió e-kereskedelmi sikertörténetét író Csehország, ahol az e-kereskedőket egyre határozottabban foglalkoztatja a külföldi piacnyitás gondolata. Magyarország mellett az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok keltik fel a figyelmüket.

A hazai e-kereskedők elsősorban Szlovákia és Románia iránt érdeklődnek. A szlovák piac logisztikai lehetőségei kifejezetten jók, különösen abban az esetben, ha a csomagszállítást Pest megyéből kell megoldani. A kisebb földrajzi távolságok kedvező szállítási költséget jelentenek, ugyanakkor nem szabad megfeledkezni arról, hogy Szlovákia a cseh e-kereskedelem kiterjesztett piacát jelenti, így erős szereplők utalják a legtöbb szegmenst. Románia mellett a magas népességszám szól; a 20 milliós lakosság önmagában vonzó célközönséget jelent, azonban azt is tudni kell, hogy Romániában az internetfelhasználók aránya kifejezetten alacsony, az egyik leggyengébb Európában. Ennek ellenére a magyar e-kereskedők már most is jelen vannak az országban.

A hazai piacvezető Extreme Digital edigital.ro webáruháza román nyelvű tartalmat és ügyfélszolgálatot biztosít a látogatók és vásárlók részére. A kis webáruházaknak erőforrásaik sokszor nem elegendők a külföldi piacnyitáshoz; próbálnak ugyan megjelenni a román piacon, de elsősorban az 1,2 milliós magyarságot igyekeznek kiszolgálni.

A piac telítődéséből adódóan a hazai e-kereskedők jelentős hányada tervez külföldi terjeszkedést. A szakemberek és a kereskedők egyetértenek abban, hogy egy jó exporttervvel, megfelelő logisztikai szolgáltatásokkal és fejlett marketinggel a hazai e-kereskedőknek bármely piacon van keresnivalójuk.

.