Hogyan válasszunk gyermekünknek általános iskolát?

2012.10.30. 12:53

Néhány gyakorlati tanács szülőknek.



Mindenekelőtt próbáljunk meg felhagyni az iskolaválasztással együtt járó stresszel. Az általános iskola fontos, hiszen gyermekünk ekkor roppant formálható, ugyanakkor – a középiskolával ellentétben - később senki nem kérdezi, hogy hova járt és miből hányas volt.  Mivel a gyerekek ebben a korban sokkal rugalmasabbak, mint ahogy a felnőttek gondolják, – a közhiedelemmel ellentétben - még egy iskolaváltás sem okoz számukra különösebb gondot. Persze szerencsésebb, ha mindjárt megtaláljuk azt, amit keresünk.

Általános iskola


Milyen szempontokat vegyünk figyelembe?

Fogalmazzuk meg magunknak, mit várunk az iskolától!

Megkönnyíti és meggyorsítja az iskolaválasztást, ha tudjuk, mit is akarunk, hiszen  mind a szempontok száma, mind a szóba jöhető intézmények száma korlátozott. 

Gyűjtsünk információkat!

Jó döntést csak akkor lehet hozni, ha megfelelő információk birtokában vagyunk. Figyeljünk a hírekre, beszélgessünk a szülőkkel és diákokkal, nézegessük a szóba jöhető iskolák honlapját. Ha lehet, menjünk el nyílt napokra. Fontos, ami itt elhangzik, de talán még fontosabbak az itt begyűjtött benyomások és hangulatok. Sokatmondó lehet egy, az igazgatóval folytatott beszélgetés. A magyar oktatási intézmények szinte minden esetben az azt vezetők lenyomatai. 

Vegyük figyelembe gyermekünk személyiségét!

Néhány szélsőséges esettől eltekintve elmondható, hogy nincs olyan, hogy jó vagy rossz általános iskola.  Egyrészt azért, mert az általános iskolák színvonala sokkal kiegyensúlyozottabb, mint a középiskoláké, másrészt a gyerekek igénye különbözik. Van, aki akkor tud kibontakozni, ha szabadon hagyják, van, aki elvárja, hogy kordában tartsák. Egyes gyerekeknek hatalmas a mozgásigénye, mások kisközösségben érzik elemükben magukat. E kérdés kapcsán merülhetnek fel az alternatív nevelési módszereket (Waldorf, Rogers stb.) alkalmazó intézmények is.

A tanítónő szerepe

Mindenhol fontosak az első benyomások, az első élmények. Gyermekünk számára meghatározó élménye lesz az első tanítója, talán ez dönti el, hogy későbbi élete folyamán hogyan viszonyul a tanuláshoz, az iskolákhoz. Ha a szóba jöhető iskolák között jelentős különbséget nem találunk, akkor válaszunk magunknak elsős tanítónőt.  Ez a szempont akkor is előkerül, ha biztosak vagyunk az iskolában, de több párhuzamos osztály is van.

Egyedi jellegzetességek

Míg alsó tagozatban a tanító nénik szerepe a döntő, a felsőben a tanárok mellett – akik között óhatatlanul lesz jó és rossz is - sok más szempont is fontos lehet. Ezek az iskola jellegzetességeiből adódnak. Természetesen ilyenek lehetnek a különböző tartárgyi (nyelvi, számítástechnikai, művészeti stb.) specializációk, de vonzó lehet a jó infrastruktúra vagy egy nagy udvar árnyas fákkal is. 

Földrajzi elhelyezkedés

A végére hagytuk azt, ami nyilvánvaló, de a nagy lelkesedésben hajlamos elfeledkezni róla a szülő. Gondoljuk át, érdemes-e a gyereket eggyel több angoláráért vagy az iskola jobban csengő nevéért minden hajnalban átküldeni vagy átfuvarozni a város túlsó végébe. Nem járunk-e jobban, ha a legközelebbi, átlagosnak tűnő iskolát választjuk, ahova 5 perc alatt át tud sétálni majd a gyerek, és ennyi idő kell a hazaérkezéshez, ha vége a tanításnak vagy ha valami komplikáció van. A 8 év alatt megspórolt hatalmas időt pedig játékra és együttlétre lehet fordítani. A kieső angolórát pedig majd két hónap alatt bepótolja a gyerek a középiskolában.

 
.