Hibákból tanulni – és tanítani!

2015.06.25. 09:07

Tanulói kutatás a Premontreiben.

Nem mindennapi módon foglalkozott a matematikával a Premontrei Gimnázium négy diákja.

A 2014/2015. tanévre meghirdetett Út a Tudományhoz programhoz kapcsolódva szaktanáruk vezetésével kutatócsoportot alakítottak, hogy megfigyeljék és elemezzék iskolatársaik feladatmegoldásaiban előforduló hibákat. A négy diák, Ongai Erik, Mucsi Dániel László, Takács Valentin és Galambos Mihály matematikatanáruk, Zsiros Péter vezetésével könnyebb és nehezebb feladatlapokat állított össze a tizedik osztályosok számára. A másodfokú egyenletekkel kapcsolatos feladatlapokat összesen 75 tanulóval oldatták meg, majd a megoldásokban előforduló hibákat kigyűjtötték és hibatípusok szerint csoportosították. A leggyakrabban előforduló hibákat elemezték, majd ezeken alapuló oktatási segédleteket készítettek diáktársaik számára.

Hibákból tanulni – és tanítani!

A számítógépen futtatható interaktív oktatási segédletek matematikai feladatokat adnak fel, egyesével rákérdeznek a megoldás lépéseire és magyarázzák is azokat. A segédanyagok kérdéseket tesznek fel, melyekre több (A, B, C és D) válaszlehetőséget adnak, ezek közül kell kiválasztani a helyeset. Az egyetlen helyes válasz mellett levő hibás válaszokban az előzetesen megírt dolgozatok leggyakoribb hibái jelennek meg. Ha a segédlettel dolgozó tanuló hibás válaszlehetőséget választ egy kérdéshez, a számítógép automatikusan megmagyarázza, hogy mi a hiba a kiválasztott feleletben.

Hibákból tanulni – és tanítani!

A tanév végén a kutatócsoport tagjai érdeklődő tanárok és diákok számára tartottak előadást tevékenységükről és annak eredményeiről. Beszéltek a hibák megfigyeléséről, az azt követő vizsgálatokról és bemutatták a kifejlesztett oktatási segédleteket.

A kutatócsoport elkezdte az elkészült segédletek tesztelését, az eddigi eredmények biztatóak. Lehet, hogy a jövőben matektanárok és számítógépek egymást kiegészítve oktatják majd a matematikát?

.