Hogyan, és miért használjuk a gumiméret váltót? - Kisokos

Hogyan, és miért használjuk a gumiméret váltót? - Kisokos

Támogatott tartalom

2019.11.22. 15:20

Ön is találkozott már az autógumikkal kapcsolatos váltóméret fogalmával? Érdekli, hogy vajon milyen okból kifolyólag váltanak egyesek nagyobb, vagy olykor kisebb méretű, szélességű gumiabroncsokra?

Cikkünkben, most az autogumiakcio.hu weboldalán fellelhető gumiméret váltó használatának célját, és módjait taglaljuk.

Maradjon velünk, ha tudni szeretné, hogy mi áll ezen felkapott jelenség hátterében. 

A váltóméretről bővebben

Általánosságban elmondható, hogy személygépjárművünk eredeti, gyári abroncs specifikációja nyújtja a legoptimálisabb kiegyensúlyozottságot vezetés közben. Ellenben még is sokan szeretnének - bizonyos okokból - más méretre váltani.

Miért lehet ez?

A gumiabroncsok mérete nagyban hozzájárul a gépjárművek teljesítményének szabályozásához.

Ezáltal ahány gumiabroncs méret, annyi különböző gyorsulási képesség, üzemanyag-fogyasztási mutató, végsebesség, valamint tapadási minőség érthető el egyazon gépjármű esetében (feltéve, hogy az adott gumi fizikailag felfér az autónkra).

De mi az a váltóméret?

A legtöbbször irreális, logikátlan méretek kiválasztásával ellentétben, a váltóméret azt a viszonylag szűkös tartományt fedi le, mely autónk gyári egyediségeihez igazodva, még beletartozik a biztonságosan alkalmazható sávba.

Tehát, a gumi váltóméret alkalmazása egy teljesen elfogadott, bevett szokás az autótulajdonosok körében. Célja egy-két szabadon választott (általunk leginkább preferált) tulajdonság, magasabb szintű kihangsúlyozása. Azonban a váltás során, rendszerint más attribútumok csekély gyengülésével kell számolnunk.

A kisebb gumik előnyei

A kisebb kerekeket elsődlegesen a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztási szempontból választják.

Egyéb jellemzői közé tartozik még az alacsonyabb zajszint, és össztömeg, ezáltal komfortosabb, aerodinamikusabb vezetési élmény.

Ide sorolható továbbá a sokak által kedvelt, hatékonyabb gyorsulási képesség is.

A nagyobb gumiabroncsok előnyei

Sokak szerint a szélesebb mérettel rendelkező gumik sokkal dekoratívabb hatást keltenek. Ezáltal dominánsabb, a megszokottnál esztétikusabb megjelenést kölcsönözhet az autónknak.

Ez mellett rugalmasabbak, könnyebben nyelik el az úthibákból eredő ütődéseket, melyből kifolyólag a vezetés egyszerűbbé és zavartalanabbá válhat. 

Mi lehet a magasabb gumiabroncsok által nyújtotta legkomolyabb fölény? A magasabb gumikkal, rendszerint a nagyobb végsebesség elérése a cél. Ez rendszeres az autópályán történő vezetés során jelenthet hatalmas előnyt. Ellenben az autó könnyebben kilenghet, és nehezebb kezelhetőséget fog tanúsítani a kanyarokban.

A méret váltás lehetséges hátrányai

Kárt tehet a váltóban: minél nagyobb gumira váltunk, annál magasabb a kockázata a váltómű esetleges meghibásodásának.

A mérőeszközök nem a valós értékeket fogják mutatni: a hamis értékek egyaránt kiterjednek a km/h és a kilométer számlálóra. Előbbi pedig számos gyorshajtási bírság begyűjtéséhez vezethet a megszokási folyamat kezdetén. 

Sokkal kisebb szélesség esetén: drasztikusan romlik a tapadás. Az éles kanyarokban ez hatványozottan meglepő irányítási nehézségeket okozhat.

Túl nagy méret választása esetén: jelentős mértékben csökkenhet a jármű gyorsulási képessége és súlya.

Így használjuk a gumiméret váltót, hogy megfelelő eredményt kaphassunk!

Egy precízen működő kalkulátor segítségével pillanatok alatt kiszámolhatjuk a számunkra legideálisabb váltóméretet. Az autogumiakcio.hu gumiméret váltója, mely a kezdőlap jobb oldalán található, tökéletesen megfelel erre a feladatra. Használata rendkívül egyszerű, és letisztult.

Kezdetben adjuk meg a gépjárművünkhöz gyárilag tartozó gumiabroncs méreteket az alábbi sorrendben: futófelület szélessége, az oldalfal magassága, valamint a felni átmérője. A lap ezt követően automatikus legenerálja a mm és abroncs átmérőkülönbség oszlopot, így ezekkel egyenlőre ne foglalkozzunk. Ezután az előző módon, adjuk meg annak a gumiabroncsnak az adatait is, melyre váltani szeretnénk.

Az egyetlen érték, amire innentől figyelnünk kell, az az abroncsátmérő különbség. Ugyanis az optimális váltó méret az, ami még nem haladja meg a +/- 2,5%-nál nagyobb eltérést a gyári és leendő gumiabroncsunk átmérője között (egy példán levezetve tehát, ha eredeti abroncsunk átmérője 660 mm, akkor az abroncsátmérő különbség nem haladhatja meg a +/- 16,5 mm környékét).

Amennyiben a számok stimmelnek, már csak ellenőriznünk kell, hogy az adott gumi méreten belül vannak-e elérhető termékek.

Végül tiszta képet kapunk arról is, hogy egy ilyen jellegű csere mekkora eltérést generál majd a km/h mutatónkon.