Dinamikusan nő a hazai e-kereskedelem, aminek eredményeképpen a kereskedők egyre szűkebbnek érzik a saját piacukat.
Sokan úgy vélik, a hosszú távú fennmaradás kulcsa a külpiacokon keresendő, de mik a realitások a hazai szereplők számára?
E-kereskedelmi szakértők és marketingesek szerint az e-piac határtalan lehetőségeket kínál - a szó szoros és átvitt értelmében is. A távolságot a logisztikai szektor egyre inkább legyőzi, így az e-kereskedők előtt megnyílik a lehetőség, hogy külpiacokon is értékesítsék a termékeiket. Ez természetesen azzal is jár, hogy globális szereplők jelennek meg az addig védettnek hitt piacokon.
Ma már a webáruházak nagy figyelmet fordítanak a piacok védelmére.
A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is jelentős figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik. Amennyiben a tervezet elfogadásra kerül, a 750 millió eurót meghaladó forgalommal rendelkező szereplők a digitális bevételeik 3%-át lesznek kénytelenek fizetni adó formájában.
Jól ismert szólás-mondással élve: a helyzet fokozódik, azaz mindenki lépéskényszerbe kerül. A legnagyobbakkal szembeni fellépés érdekében született meg a magyar tulajdonú Extreme Digital és a romániai eMAG magyar leányvállalatának egyesülése, de rajtuk kívül egyre többen ismerik fel, hogy a piacok védelme közös ügy és közös érdek, amit a kiszámítható és fenntartható fejlődés érdekében minden szereplőnek szolgálnia kell.
Ezzel párhuzamosan egyre többször kerül szóba a hazai szereplők külföldi terjeszkedése. Ma is Szlovákia és Románia tekinthető a legnépszerűbb célállomásnak, de egyre többen érdeklődnek az EU-tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok iránt is. Sajnos egyelőre nem jellemző, hogy magyar e-kereskedők megerősödnek a külföldi piacokon, de ez hamarosan megváltozhat. Marketingesek szerint jó logisztika és megfelelő exportterv birtokában a hazai kereskedők sikeressé válhatnak a szomszédos piacokon is.
Persze felvetődik a kérdés, mi van a nyugati országokkal, amelyek a világ top10-es listáján is szerepelnek; az Egyesült Királyság, Franciaország és Németország gazdasági potenciáljának és nagy népességszámának köszönhetően hatalmas üzleti lehetőséget rejt azok számára, akik piaci részesedéshez képesek jutni ezekben az országokban.
Szakértők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a piacszerzés ezekben az országokban rendkívül költséges, ezért a megfelelő export- és marketingterv elengedhetetlen feltétele a nyugati piacnyitásnak.