Milyen nagy közlekedési fejlesztések lesznek 2014 és 2020 között?

2014.12.13. 16:47

Nem csak a Szombathely-Győr gyorsforgalmi érdekes.

Nem kell találgatni, a Magyar Közlönyben megjelent a hivatalos lista.

Amikor a Magyar Közlöny 131. számának az 16250 oldalára görgettünk, hogy ott „A Kormány 1696/2014. (XI. 26.) Korm. Határozata a 2014–2020-as programozási időszak országos jelentőségű közúti, vasúti és vízi közlekedési, városi és elővárosi közlekedési fejlesztéseinek indikatív listájáról” olvassunk, elsősorban természetesen az izgatott minket, hogy mi lesz a Luca székeként készülő, részben valóban fontos, részben politikai szimbólumként létező M86-os úttal.

Nos, úgy túnik, az út valóban minden szakasza megkapta a politikai támogatást (a határozatot Orbán Viktor írta alá), így még az is lehet, az elkövetkezednő években valóban összeáll az össszefüggű gyorsforgalmi út Szombathely és Győr között.

Milyen nagy közlekedési fejlesztések lesznek 2014 és 2020 között?

Mikor azonban átbogarásztuk a terjedelmes listát - amely egyaránt tartalmazza az EU-s finanszírozású és a saját költségvetésből tervezett közúti, vasúti, vízi, elővárosi terveket -, kiderült, hogy a 86-os úton kívül is akadnak érdekességek.

Jó hír, hogy a GYSEV révén számos Szombathelyt érintő vasúti fejlesztés valósul meg, ugyankkor nem világos teljesen, mi lesz a 8-as út nyugati szakaszával, illetve a 86-os út Szombathelytől délre található szakaszaival.

Szintén hiányoljuk a Szombatelytől északra tervezett új 87-es út megemlítését, amellyel a térség az osztrák autópálya-rendszerhez (S31) tudna csatlakozni, és amely égetően szükséges lenne a gépjárműipari-központ miatt.

Közzé tesszük teljes listát, a Vas megyei, illetve a Vas megyeiek közlekedése szempontjából valamiért fontos projekteket vastag betűvel emeljük ki.


Közúti projektlista

TEN-T (transzeurópai közlekedési hálózat – a szerk) közúti projektlista

Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • M4 Abony – Törökszentmiklós közötti szakasz (2x2)
  • M4 M8 – M4 autópályák elválási csomópontja (2x1)
  • M86 Csorna – Hegyfalu közötti szakasz (2x2)
  • 8 Székesfehérvár – Feketehegy elkerülő (2x2)
  • 8 Várpalota elkerülő (2x2)
  • A TEN-T közúti hálózat közlekedésbiztonságának, szolgáltatási színvonalának,
  • fenntarthatóságának javítását célzó, az üzemeltetési, fenntartási gépállomány fejlesztése
  • A TEN-T közúti hálózat közlekedésbiztonságának, szolgáltatási színvonalának,
  • fenntarthatóságának javítását célzó, az üzemeltetési, fenntartási telephelyek fejlesztése
  • M0 Északi szektor, 11. sz. főút – 10. sz. főút között (2x2) – előkészítés (2018-ig)
  • M7 Érd, Iparos úti csomópont átépítése
  • M0 Nyugati szektor, 10. sz. főút – 1. sz. főút között (2x2) – előkészítés (2018-ig)
  • M7 Zalakomár, tengelysúlymérő állomás megvalósítása
  • M0 Keleti szektor zajvédelmi létesítmények megvalósítása
  • M30 M30 Tornyosnémeti – Tornyosnémeti, országhatár (2x2)

2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • M4 Berettyóújfalu – Nagykereki, országhatár (2x2)
  • M35 M35 (I. ütem) 4. sz. főút – 481. sz. főút között (2x2)
  • M34 Vásárosnamény – Záhony között (2x1) – előkészítés (2018-ig)
  • M35 M35 (II. ütem) Debrecen – Berettyóújfalu között (2x2)
  • M0 Déli szektor rekonstrukció (I. ütem) (Deák Ferenc mederhíd felszerkezet cseréje nélkül)
  • burkolatmegerősítés, valamint forgalombiztonsági és környezetvédelmi beavatkozások a gyorsforgalmi úthálózat forgalomnak leginkább kitett szakaszain
  • M1 M1 autópálya, Lajta, tengelysúlymérő állomás megvalósítása
  • M6 Bóly – Ivándárda, országhatár között (2x1)
  • 62 Szabadegyháza elkerülő (2x1)
  • M1 Hegyeshalom, országhatár akadálymentesítés
  • M30 Miskolc – országhatár I. ütem (2x1)
  • M2 Budapest – Vác között (2x2)

CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz)

CEF közúti projektek

  • M3 Vásárosnamény – Beregdaróc, országhatár között (2x1) – előkészítés (2018-ig)
  • M2 Vác – Hont, Parassapuszta, országhatár között (2x1) – előkészítés (2018-ig)
  • M15 M1 – Rajka, országhatár között (2x2)
  • M70 Letenye – Tornyiszentmiklós, országhatár között (2x2)
  • M3 Vásárosnamény – Beregdaróc, országhatár között (2x1) – építés (2016 után)
  • M2 Vác – Hont, Parassapuszta, országhatár között (2x1) – építés (2016 után)

TEN-T-n kívüli közúti projektlista

Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • 86 Zalalövő elkerülő (2x1)
  • 813 Győr keleti elkerülő I. szakasz (M1 – Győr keleti ipartelepi út kapcsolata), (2x1)
  • Feszített ütemtervű nem TEN-T (ütemterv szerint 2015-ig lezárni tervezett, de kockázatos) projektek

2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • 47 Hódmezővásárhely elkerülő (2x1)
  • M85 Csorna elkerülő (II. ütem) (2x2 és 2x1)
  • M44 Kondoros – Békéscsaba között (2x2)
  • 83 M1 – Pápa között települések elkerülése és rekonstrukció (2x1)
  • 48 Debrecen – Nyírábrány, országhatár rekonstrukció
  • 21 Lőrinci; Szurdokpüspöki – Bátonyterenye között négynyomúsítás (2x2)
  • 67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) rekonstrukciója
  • 251 Maklár – Andornaktálya elkerülő (2x1)

Nemzeti költségvetésből megvalósítani tervezett projektek listája

  • 23-25 Kisterenye (21. sz. főút) – Ózd rekonstrukció (I. ütem) (Bátonyterenye elkerülő nélkül) (2x1)
  • M44 Kunszentmárton kelet – Kondoros között
  • 471 Debrecen – Mátészalka között (I. ütem) (Hajdú-Bihar megyei szakasz; kapacitásbővítés 2x2, elkerülő és rekonstrukció 2x1)
  • M85 Pereszteg – Sopron, országhatár között (2x1)
  • M85 Csorna – Vitnyéd nyugat között (2x1)
  • 102 Esztergom – M1 között (2x1)
  • M4 Albertirsa – Abony kelet (2x2 110 km/óra kiemelt főút / autópálya)
  • 405 Újhartyán térsége – Albertirsa (2x2 110 km/óra kiemelt főút)

Vasúti és vízi közlekedési projektlista

TEN-T vasúti projektlista

Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • Szajol – Püspökladány korszerűsítés
  • Bajánsenye – Boba ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Gyoma – Békéscsaba biztosítóberendezés korszerűsítés és Békéscsaba állomás, Ferencváros – Lőkösháza ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése (III/I.b. ütem)
  • Szolnok – Szajol korszerűsítés
  • GSM-R távközlési hálózat kiépítése I. ütem
  • Ferencváros – Székesfehérvár ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Vác állomás korszerűsítés
  • Székesfehérvár állomás korszerűsítés
  • Lepsény – Szántód-Kőröshegy korszerűsítés
  • GYSEV központi forgalomirányítás kiépítése
  • Szombathely – Zalaszentiván vasútvonal korszerűsítése
  • Feszített ütemtervű (ütemterv szerint 2015-ig lezárni tervezett, de kockázatos) TEN-T projektek

2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • Fejlesztés tartalma
  • MÁV 200 férőhelyes motorvonat beszerzés
  • MÁV szűk keresztmetszet kiváltás előkészítés
  • Nagyút – Mezőkeresztes-Mezőnyárád szűk keresztmetszet kiváltás (nyíltvonal)
  • Nagyút – Mezőkeresztes-Mezőnyárád szűk keresztmetszet kiváltás (állomások)
  • Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy korszerűsítés
  • Sopron – Szombathely – Szentgotthárd ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Püspökladány – Debrecen korszerűsítés és Szajoltól ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Püspökladány – Biharkeresztes szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • Zalaszentiván – Nagykanizsa szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • MÁV vontatási energiaellátás fejlesztése
  • MÁV 300 férőhelyes motorvonat beszerzés
  • GYSEV motorvonat beszerzés
  • Szombathely állomás korszerűsítése
  • Keleti – Kőbánya-felső szűk keresztmetszet kiváltás
  • Miskolc – Nyíregyháza korszerűsítés
  • Hatvan – Miskolc korszerűsítés
  • GYSEV közlekedésbiztonság javítási program II.a. ütem
  • MÁV közlekedésbiztonság javítási program II. ütem – Közlekedésbiztonságot és pályakapacitást növelő technológiai fejlesztések és eszközök
  • Infrastruktúra és gördülőállomány karbantartó szoftver és IT alkalmazás konszolidáció
  • MÁV Hídrekonstrukciós program I. ütem

CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz)

CEF vasúti projektek

  • Déli Duna-híd korszerűsítése
  • Rákos – Hatvan korszerűsítése
  • Kelenföld – Pusztaszabolcs I. ütem (Kelenföld – Százhalombatta korszerűsítése)
  • Kelenföld – Pusztaszabolcs II. ütem (Százhalombatta – Pusztaszabolcs korszerűsítése és Kelenföld – Pusztaszabolcs
  • ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése)
  • GSM-R távközlési hálózat kiépítése II. ütem
  • Biatorbágy – Tata korszerűsítése és Budapest – Hegyeshalom ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Pusztaszabolcs – Dombóvár korszerűsítése
  • Székesfehérvár – Veszprém – Boba korszerűsítése és ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Békéscsaba – Lőkösháza 2. vágány kiépítése
  • Szolnok állomás korszerűsítése
  • Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása
  • Dombóvár – Kaposvár – Gyékényes korszerűsítése

CEF vízi közlekedési projektek

  • Új komáromi híd, Komárom – Komárno (Révkomárom) között
  • Magyarországi TEN-T belvízi út és kikötői infrastruktúra fejlesztésének előkészítése és kivitelezése
  • Dunai hajóút kitűzési rendszerének fejlesztése

 


Városi és elővárosi közlekedési projektlista

Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • Budapest villamos- és trolibuszbeszerzés I. ütem
  • Budapest – Esztergom kiegészítő fejlesztések
  • Rákosrendező – Esztergom villamosítás, biztosítóberendezés korszerűsítés

Feszített ütemtervű (ütemterv szerint 2015-ig lezárni tervezett, de kockázatos) városi, elővárosi projektek

2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • Helyi személyszállítás gördülőállomány fejlesztése
  • Elővárosi állomások, megállóhelyek fejlesztése és felújítása
  • Szeged – Hódmezővásáhely városi-elővárosi tram-train rendszer megvalósítása
  • Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása
  • Szeged – Hódmezővásárhely – Békéscsaba – Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • Debrecen – Nyíradony korszerűsítés
  • Nyíradony – Mátészalka korszerűsítés
  • Debreceni intermodális személyszállítási központ létrehozása
  • GYSEV közlekedésbiztonság javítási program II.b. ütem
  • A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési é forgalomirányítási rendszerek fejlesztése
  • Megyei jogú városok vasútállomásai intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében I. ütem
  • Debrecen – Nyírábrány korszerűsítés
  • Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác korszerűsítés
  • Hungária körút – Rákospalota-Újpest korszerűsítés
  • Kőbánya-Kispest – Lajosmizse – Kecskemét szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • Mezőzombor – Sátoraljaújhely szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • Szeged – Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építésével
  • Szombathely – Kőszeg korszerűsítés
  • Budapest-Keleti pályaudvar épület-felújítás
  • Budapest-Nyugati pályaudvar épület-felújítás

Nagyprojekt-lista

az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) nagyprojekt-listája

1. IKOP 1. prioritási tengely (TEN-T közúti lista)

1/A Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • M4 Abony – Törökszentmiklós közötti szakasz (2x2)
  • M86 Csorna – Hegyfalu közötti szakasz (2x2)
  • 8 Várpalota elkerülő (2x2)
  • 1/B 2015. január 1. után indítani tervezett projektek
  • Útszám Fejlesztés tartalma
  • M4 Berettyóújfalu – Nagykereki, országhatár (2x2)
  • M35 M35 (II. ütem) Debrecen – Berettyóújfalu között (2x2)
  • M0 Déli szektor rekonstrukció (I. ütem) (Deák Ferenc mederhíd felszerkezet cseréje nélkül)
  • Burkolatmegerősítés, valamint forgalombiztonsági és környezetvédelmi beavatkozások a gyorsforgalmi úthálózat forgalomnak leginkább kitett szakaszain
  • M6 Bóly – Ivándárda, országhatár között (2x1)
  • M30 Miskolc – országhatár I. ütem (2x1)
  • M2 Budapest – Vác között (2x2)

1/C CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) projektek

  • 13 Új komáromi híd, Komárom – Komárno (Révkomárom) között
  • M3 Vásárosnamény – Beregdaróc, országhatár között (2x1) – előkészítés (2018-ig)
  • M2 Vác – Hont, Parassapuszta, országhatár között (2x1) – előkészítés (2018-ig)

2. IKOP 2. prioritási tengely (TEN-T vasúti lista)

2/A Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • Gyoma – Békéscsaba biztosítóberendezés rekonstrukció és Békéscsaba állomás, Ferencváros – Lőkösháza ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése (III/I.b. ütem)
  • Székesfehérvár állomás rekonstrukció
  • Lepsény – Szántód-Kőrőshegy rekonstrukció

2/B 2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • MÁV 200 férőhelyes motorvonat beszerzés
  • Szántód-Kőröshegy – Balatonszentgyörgy rekonstrukció
  • Püspökladány – Debrecen rekonstrukció és Szajoltól ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • MÁV 300 férőhelyes motorvonat beszerzés
  • Szombathely állomás korszerűsítése
  • Miskolc – Nyíregyháza korszerűsítés
  • Hatvan – Miskolc korszerűsítés

2/C CEF (Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz) projektek

  • Déli Duna-híd korszerűsítése
  • Rákos – Hatvan korszerűsítése
  • Kelenföld – Pusztaszabolcs I. ütem (Kelenföld – Százhalombatta korszerűsítése)
  • Kelenföld – Pusztaszabolcs II. ütem (Százhalombatta – Pusztaszabolcs korszerűsítése és Kelenföld – Pusztaszabolcs
  • ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése)
  • GSM-R távközlési hálózat kiépítése II. ütem
  • Biatorbágy – Tata rekonstrukció és Budapest – Hegyeshalom ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Pusztaszabolcs – Dombóvár korszerűsítése
  • Székesfehérvár – Veszprém – Boba korszerűsítése és ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer kiépítése
  • Békéscsaba – Lőkösháza 2. vágány kiépítése
  • Szolnok állomás korszerűsítése
  • Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása
  • Dombóvár – Kaposvár – Gyékényes korszerűsítése

3. IKOP 3. prioritási tengely (városi és elővárosi közlekedési projektek)

3/A Kivitelezés alatt álló KözOP-IKOP szakaszolt projektek

  • Budapest villamos- és trolibuszbeszerzés I.
  • 3/B 2015. január 1. után indítani tervezett projektek
  • Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása
  • Szeged – Hódmezővásárhely – Békéscsaba – Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás
  • Debreceni intermodális személyszállítási központ létrehozása
  • Megyei jogú városok vasútállomásai intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében I.
  • Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác korszerűsítés
  • Hungária körút – Rákospalota-Újpest korszerűsítés
  • Kőbánya-Kispest – Lajosmizse – Kecskemét szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás

4. IKOP 4. prioritási tengely (TEN-T-n kívüli közúti lista)

4/A 2015. január 1. után indítani tervezett projektek

  • 47 Hódmezővásárhely elkerülő (2x1)
  • M44 Kondoros – Békéscsaba között (2x2)
  • 83 M1 – Pápa között települések elkerülése és rekonstrukció (2x1)
  • 21 Lőrinci; Szurdokpüspöki – Bátonyterenye között négynyomúsítás (2x2)
  • 67 Kaposvár és az M7 közötti szakasz (érintett települések elkerülését is megvalósító) rekonstrukciója
.