Felavatták a GYSEV első Flirt-vonatát: még az idén utazhatunk velük

2013.12.06. 17:24

Elvileg 160 km/óra sebességre is képesek. December 15-én áll munkába az első kettő a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalon.



Felavatták az első GYSEV FLIRT-öt Sopronban. A regionális villamos motorvonatot Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter, Dávid Ilona GYSEV elnök, és Kövesdi Szilárd GYSEV vezérigazgató jelenlétében adta át Dunai Zoltán, a gyártó Stadler hazai országigazgatója – közülte lapunkkal Rázó László, a GYSEV szóvivője.

Decemberben egyszerre két vonat üzembehelyezésével számolhat a vasúttársaság, ugyanis a Stadler a sorozat második járművét is leszállította a GYSEV-nek. Az első két zöld-sárga FLIRT minden szükséges hatósági engedéllyel rendelkezik, így a vonatokat a december 15-i menetrendváltáskor forgalomba is állíthatja a vasúttársaság a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vonalon. A vonatok idei forgalomba állítását az tette lehetővé, hogy a Stadler a járműveket a szerződéshez képest jelentős, összesen mintegy 60 vonatnapos előszállítással adta át a vasúttársaságnak.

GYSEV Stadler vonat

A két új motorvonat annak a négydarabos flottának az első járműve, amelyről a GYSEV és a Stadler még 2012 áprilisában írt alá szállítási szerződést. Az új járművek a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése projekt részekén kerültek a vasúttársaság állományába.

Ez a projekt az új vonatok beszerzése mellett magába foglalta a Sopron–Szombathely vonal korábban elkezdett rekonstrukciós munkáinak befejezését, illetve a Szombathely–Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukcióját. Ennek keretében összesen 110 kilométernyi hosszúságú vasútpályát újítottak fel, amely eredményeként az elérhető pályasebesség 120 km/órára emelkedett. A projekt összköltsége 49,8 milliárd forint, amelyből mintegy 42,3 milliárd forint az Európai Unió támogatása. A négydarabos vonatflotta beszerzése összesen 20,3 millió eurót – mintegy 6 milliárd forintot – tett ki.

Az vonatok üzembehelyezését hazai szakemberek végezték, illetve végzik el, amelynek helyszíne a Stadler magyarországi karbantartó központja Pusztaszabolcson. Az üzembehelyezés során a Stadler munkatársai szoros együttműködésben dolgoztak a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereivel, akik a járműveket a Győr–hegyeshalmi vonalon az ilyenkor szokásos szigorú műszaki és hatósági ellenőrzéseknek vetették alá. Az első két leszállított jármű a tesztek során minden követelménynek tökéletesen megfelelt, így a hatóság kiállította a forgalomba állításhoz szükséges üzembehelyezési engedélyt.

Mivel a GYSEV FLIRT-ök a MÁV számára szállított vonatokkal azonos kivitelűek, új típusengedély megszerzése ezúttal nem volt szükséges. A szállítási szerződés értelmében a Stadlernek az első vonatot december végéig, míg a második vonatot január végéig kellett volna csak leszállítania, azonban a járműgyártó a MÁV projekthez hasonlóan ezúttal is korábban, mintegy 60 vonatnappal előbb adta át a járműveket a megrendelőnek. A vonatok kocsiszekrényei a Stadler szolnoki üzemében készültek, míg a végösszeszerelésüket a svájci járműgyártó lengyelországi üzemében, Siedlicében végezték el.

A vonatról

Az egyáramnemű, alacsonypadlós, 160 km/h maximális végsebességre képes járművek 200 ülőhellyel és 164 állóhellyel rendelkeznek, a páholyos ülések aránya 95%. A GYSEV FLIRT-öket a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionáló berendezéssel, kerékpárok szállítására is alkalmas multifunkcionális terekkel, mozgáskorlátozottak számára is könnyedén igénybe vezető mellékhelyiséggel, továbbá WIFI internettel, illetve mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal látták el. A GYSEV állomásain és megállóhelyein nemrégiben kialakított 55 cm-es peronokról közvetlenül, lépcső nélkül lehet belépni a vonatokba.

Stadler vonat

A jármű a FLIRT-öknél megszokott 1,2 m/s2 gyorsítóképességgel rendelkezik, amelynek köszönhetően a vonatok akár 10 perces késések behozására is képesek. Erre Magyarországon jelenleg a MÁV FLIRT-ökön kívül egyetlen más típusú motorvonat sem képes. Az utasokkal teli jármű mindössze 28 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. A FLIRT a gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős értékeket képvisel, ugyanis 120 km/h-ról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékbe.

GYSEV vonat

A FLIRT kategóriájának legsikeresebb és legkiforrottabb terméke, amelyből a cégcsoport összesen 940 darabot értékesített világszerte. A típus népszerűségét bizonyítja az is, hogy a megrendeléseket 15 különböző országból kapta a Stadler. Ennek megfelelően a MÁV és a GYSEV által használt járművek Magyarország mellett Svájcban, Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban, Algériában, Lengyelországban, Csehországban, Finnországban, Svédországban, Norvégiában, Észtországban, Szerbiában és Fehéroroszországban üzemelnek, vagy fognak hamarosan üzemelni.

.