Ötödik alkalommal kerül megrendezésre Szombathelyen a Lamantin Jazz Fesztivál és Improvizációs Tábor. A közel egy héten át tartó események 22-én kedden indulnak. Íme a részletes program és egyéb háttérinformációk a fellépőkről és a kísérőrendezvényekről.
Ötödik alkalommal kerül megrendezésre Szombathelyen a Lamantin Jazz Fesztivál
és Improvizációs Tábor. A közel egy héten át tartó események 22-én kedden indulnak. Íme a részletes program és egyéb háttérinformációk a fellépőkről és a kísérőrendezvényekről.
Ötödik alkalommal kerül megrendezésre Szombathelyen a Lamantin Jazz Fesztivál és Improvizációs Tábor. A közel egy héten át tartó események 22-én kedden indulnak. Íme a részletes program és egyéb háttérinformációk a fellépőkről és a kísérőrendezvényekről.
A lamantin
Tudományos neve: Trichechus Manatus. Az egyik leginkább veszélyeztetett víziemlős. A lamantin barátságos, és nehezen szaporodik. Húsa számos országban kedvelt csemege. Mindez oda vezetett, hogy veszélyeztetett helyzetbe került. Élőhelye: édesvizek, tengeri torkolatok pl. Florida, Karib-szigetek. Testhossza: 3,7–4,6 m. Testtömege: 1600 kg. A lamantint tengeri tehénként is ismerik, hiszen ez az egyetlen teljesen vízi életmódú növényevő emlős. Gyakran lehet megfigyelni, amint éppen tengeri füvet vagy más vízinövényeket legel. Az elefánt távoli rokona. A lamantinnak nagy, jellegzetes farka, és nagy szőrös pofája van. |
A fesztivál fellépőiről:
Creative Art Trio A trio jelen felállásában és néven 1990 óta működik. Ezen idő alatt több fesztiválon és Európa számos városában koncerteztek. Ezek közül is kiemelkedik az 1992-es sevillai EXPO-n, az 1993-as Budapesten megrendezett rádiós EBU-rendezvényen, valamint 1994-ben franciaországi- és 1995-ben lengyelországi koncertjeiken elért kivételes sikerük. Kivételes hangszertudásuk, muzikalitásuk és hosszan tartó együttműködésük következtében a Trio ma már egyike a legjobb európai trio formációnak. Együttműködésük során számos CD-t készítettek, több nagynevű külföldi szólistával koncerteztek. 1998-ban CAE fennállásának 10. évfordulójára megjelent CD-jük a triót nagy zenekari kísérettel mutatja be két koncepcióban: Andalusian Cat, Capriccio Espagnol. Vukán György Budapesten született 1941-ben. 1960-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán végzett zongora szakon. 1964-ben a Budapesti Orvostudományi Egyetem Fogorvosi Karán doktori címet szerzett, a mai napig aktív fogorvos. Gyermekkora óta, több mint 40 éve koncertezik, eleinte mint klasszikus-, az utóbbi évtizedekben főként mint jazz zongoraművész, trio formációban és szólistaként egyaránt. Capriccio Espagnol A Capriccio Espagnol Vukán György nagy lélekzetű kompozíciója. “A darabban flamenco-hatások érezhetők, Vukán mesterien kezeli a szimfonikus zenekart, csodálatos színeket hoz ki, hallatszik, hogy régóta bensőséges a kapcsolat ezzel a jazzban ritkán használatos apparátussal. Zongorajátéka is kiforrott, érett, ugyanez jellemzi a trio muzsikusait, Berkes Balázst és Balázs Elemért is.” /Friedrich Károly/ Ricardo Salsa Club A Ricardo Salsa Club egy autentikus latin jazz zenét játszó formáció, mely 2001 tavaszán alakult Révész Richárd irányításával. A zenekar a salsa mellett a kubai népzene több stílusát is megszólaltatja, köztük cha-cha-cha, mambó, son, guaracha, danzon stb. A saját feldolgozásokat Tito Puente, Perez Prado, Memo Acevedo, Irakere, Jesus Churcho Valdes, Ray Barretto stb, kompozíciói színesítik. A zenekar felépítése a hagyományos latin zenekari formációt tükrözi. A ritmus szekció a három ütősön túl (konga, bongó, timbales)zongorával és bőgővel egészül ki. A fúvós szekció két trombitából, két szaxofonból és egy pozanból áll. A zenekar a közeljövőben énekesekkel is kibővül. Az ütősök kubai zenészek mellett tanulták, ta-nulják a stílus jellegzetességeit, egyikük kolumbiai származású. A zenekar többi tagja képzett zenész; a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakának végzett hallgatói. László Attila Band László Attila 1992-ben alakította meg saját együttesét, melynek stílusa a contemporary jazzhez áll közel. Az együttes tagjai: László Attila (gitár) Jazz gitáros, zeneszerző, 1953-ban született. A budapesti jazz konzervatórium elvégzése után vezető magyar jazz együttesekben játszott. 1985-ben Tony Lakatossal megalapította Things együttest. 1987 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola tanára és big bandjének vezetője. Pályafutása során neves zenészekkel muzsikált, mint Anthony Jackson, James Moody, Tomy Campbell, Gerard Veasley, Dave Friedmann. Horváth Kornél (percussion) 1954-ben született. Az egyik legjobb “sought - after” zenész. A legtöbb ismert percussion- hangszeren játszik. Kidolgozott egy egyéni új percussion-technikát, melyet 1990-ben a Philadelphia Percussion Festival-on óriási sikerrel mutatott be. Játszott Tony Lakatossal, Szakcsi Lakatos Bélával, David Friedmannal, Anthony Jacksonnnal. Lattmann Béla (basszusgitár) 1960-ban született. A budapesti konzervatórium jazztanszakát nagybőgő szakon végezte el. Azóta több nemzetközi turnén játszott, többek között Tooth Thielemansz-szal, Tomy Campbellel. Foglalkoztatott stúdió és session-zenész. 1989 óta a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz tanszakán basszusgitárt tanít. Két lemezt készített Tony Lakatossal. Szendőfi Péter (dob) 1968-ban született. A Bartók Konzervatórium jazz tanszakát dob szakon végezte el. Több pop és jazz lemez felvételén működött közre. 1992-ben saját zenekart alapított. 1994-ben teljes körű ösztöndíjat nyert a new yorki Drummers Collective iskolába. Itt világszerte ismert muzsikusoktól tanult és velük szerepelt. Többek között: Dave Weckl, Kim Plainfield, Jovo Mayer, Lincoln Goines, Bob Quaranta. Oláh Kálmán (billentyűs hangszerek) Zongorista, zeneszerző, hangszerelő. 1970-ben született. 1990-ben végzett a Bartók Konzervatórium jazz tanszakán, ugyanebben az évben megnyerte a leverkuseni Európa Jazzversenyt. 1991-ben kaliszi nemzetközi jazz-zongora versenyen szintén első díjat kapott. Több külföldi szereplést mondhat magáénak a Things felállásban is. 1990-ben alakítja meg önállóan együttesét Trio Midnight névvel. Ugyanebben az évben elnyerte a Magyar Rádió “Emerton” díját, az év jazz szólistája lett. Krzysztof Scieranski Quartet Az együttest 1999-ben alapította a világ egyik legjobb basszusgitárosaként számon tartott Krzysztof Scieranski - a lengyel jazz szcéna legjobb, legtöbbet foglalkoztatott muzsikusaiból. Scieranski a 70-es évek közepén kezdte karrierjét a magyar jazz rajongók által is lemezekről jól ismert legendás Laboratorium együttesben. A 80-as évek elején a világhírű alt-szaxofonos Zbigniew Namyslowski hívta meg híres Air Condition nevű formációjába. Ezzel a zenekarral számos alkalommal megfordult Magyarországon is. A 90-es években már a hegedűs és zeneszerző Krzesimir Debski String Connection zenekarában szerepelt. Ekkoriban kezdett el szólóban, ’egyszemélyes’ zenekarként koncerteket adni. Négy kontinensen vett részt különböző fesztiválokon, neve több száz lemezen szerepel zenekarvezetőként vagy vendégzenészként. Számos világsztárral játszott együtt. Társai egyike sem mindennapi személyiség, közülük Zbigniew Jakubek billentyűs az európai hírű Walk Away formációban lett ismertté, amellyel 20 lemezt vettek fel. A Párizs melletti Sévres-ből származó dobos Michal Dobrówka, akiről minden együttes és zenei producer álmodozik, a Woobie Doobie funk-jazz zenekar alapítója. Lengyelországban a legjobb fiatal dobosnak számít és nem csak a jazz zenében. Marek Napiórkowski az ifjú gitártitán közülük is talán a legenergikusabb muzsikus, Lengyelország első számú jazz és funky gitárosa, a Funky Groove együttes alapítója, akit számos világsztár alkalmaz szívesen koncertjein, lemezein. A Scieranski Quartet minden kétséget kizárólag a legenergikusabb lengyel jazz-zenekar, amely latinos, lehengerlő modern fusion zenéjével mindig elkápráztatja nézőit. Hot Jazz Band Az 1985-ben alakult Hot Jazz Band napjainkra Magyarország egyik legsikeresebb professzionális zenekarává vált. Annak a csodálatos zenei világnak a képviselője, melyet egyszóval jazz-korszaknak nevezünk. A ’20-as, ’30-as, ’40-es évek, a korai jazz, a swing és a dixieland revival kel életre tolmácsolásukban. Repertoárjukon megtalálhatók az ugyanebből a korszakból származó magyar szerzemények is. Akinek a ’hot jazz’ kifejezés nem hangzik ismerősen, annak néhány név a sztárok közül: Louis Armstrong, Benny Goodman, Duke Ellington, Django Reinhardt, Artie Shaw, Bix Beiderbecke, Fred Asteire, néhány név a szerzők közül: Gershwin, Irving Berlin, Duke Ellington, Fats Waller, és néhány a korszak táncaiból: Charleston, shimmy, foxtrott, swing, sztepp,... Mindenképp szórakoztató, dallamos zene jellemzi ezt az időszakot s egyben a Hot Jazz Band játékát. A virtuozitást kedvelő együttes nagyfokú stílushűségre törekszik, mely a sármos énekmodorban szintén érzékelhető. Banjozenekar (Hungarian Banjo Kings) és mosódeszka-show színesíti műsoraikat. Gyakori vendégük Bóbis László sztepptánc világbajnok és swingtánc csoportja, Bényei Tibor tubaművész és Szekeres Adrien eMeRTon-díjas énekesnő. Cynthia Sayer, Mike Vax, Tom Kirkpatrick, Peter Ecklund, Joe Muranyi (Louis Armstrong’s All Stars), Leroy Jones, Wynton Marsalis, George Probert, Bill Allred, Tom Saunders, Allen Vaché, Johnny Varro, Howard Alden, Jake Hanna (USA), Acker Bilk, Kenny Ball (UK), Marcel Zanini, Irakli, Alain Bouchet, Daniel Huck, Marc Laferriére, Marc Fosset (Stéphane Grappelli Trio) Daniel Barda (F), Tom Stuip (NL), Theis Jensen (DK), Oscar Klein (CH), Stjepko Gut (YU). 1945 után az első magyar jazz-zenekar, amely felvállalta a két háború közti népszerű magyar dallamok, jazz-melódiák repertoárra tűzését. Az egyetlen magyar jazz-zenekar, amely négy nemzetközi versenyt nyert zsinórban mialatt a valaha megrendezett két hazai versenyt is megnyerte, és mellé két eMeRTon és egy Líra-díjat kapott. East Side Jazz Company Az East Side Jazz Company egy új vállalkozás, mely egyéni hangzásvilágát annak köszönheti, hogy megpróbál elszakadni az amerikai hangzású jazz-től, és a hangsúlyt a kelet-európai, balkáni dallam és ritmusvilágra helyezi. Így újszerű a zenekar összetétele is: a hagyományos jazz felállás mellett szerepet kap a cimbalom, a hegedű, és a népi fúvós hangszerek is. Az East Side Jazz Company abban különbözik más ilyen irányú törekvéstől, hogy a kompozícióik dalok, tehát az énekhang kerül a fókuszba (Lakatos Ágnes - a hazai jazzénekesek egyik legkiválóbbja - tolmácsolásában) Csuhaj Barna Tibor szerzeményire Enyedi Sugárka írt szöveget. Eli Degibri Quartet Eli Degibri: Az Izraelben született szaxofonművésznek megadatott, hogy a jazz mestereitől tanuljon: két és fél évig játszott Herbie Hancock-kal. Zenei tanulmányait 7 évesen kezdte mandolinon. Szaxofonon 10 éves korától játszik. 16 évesen kezdte profi pályafutását az Iris and Ofer Portugali Quartett-ben, amely Izrael kiemelkedő jazz formációja volt. Később alapítója a The Jazz Carriers-nek, amellyel többek között a rangos Vörös-tengeri Jazz fesztiválon is fellépett. 1994-ben első izraeliként a Berklee College of Music által meghirdetett Summer Performance Program-re kapott teljes ösztöndíjat. 1995-től az Amerikai - Izraeli Kulturális Alapítvány éves ösztöndíjában részesül. Oláh ’Cumó’ Árpád Dzsesszkörökben forgolódva úton-útfélen elismerô jelzôkkel illetnek egy kiemelkedô tehetségű, fiatal muzsikust, Oláh Cumo Árpádot. Fiatal kora ellenére már egy tucat díjat begyűjtött, többek között eMeRTon-díjas és a hírneves zeneiskolának, a Berkley College of Musicnak ösztöndíjasa.. Zenész családból származik. Hat évig az Erkel Ferenc zeneiskolában,, aztán a Weiner Leó konzervatóriumban tanult, összevetve 10 évig tanult klasszikus zenét. 1996-ban beiratkozott a jazz-konzervatóriumba, ahol Márkus Tibor volt a tanára, aki olyan nagy hatással volt rá, hogy eldöntötte, hogy teljesen felhagy a komolyzenével. 18 évesen a Füsti Balogh Gábor jazz-zongorista tehetségkutató-versenyen első helyezett lett. Ben Street Ben Street a bostoni konzervatóriumban Miroslav Vitous és Dave Holland tanítványaként végzett. 1991-ben New Yorkba költözött. Azóta a következő zenészekkel játszott együtt: Kurt Rosenwinkel, Roswell Rudd, Lee Konitz, James Moody, Mark Turner, Dave Douglas, Frank Foster, Clark Terry, Junior Cook, Clifford Jordan, Billy Harper, Buddy Montgomery és Jimmy Scott. Nemeth Ferenc Keszthelyen született. 3 éves korában kezdett el dobolni. Magyarországi tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen fejezte be. Az akadémia befejezése után 3 évig volt a bostoni Berklee College of Music ösztöndíjasa. 2001-ben felvételt nyert a Thelonious Monk Institute of Jazz - re ahol 2003-ig tanult. Jelenleg New Yorkban él. Többek között a következő művészekkel játszott együtt, ill. készített felvételeket: Christian McBride, Terence Blanchard, John Abercrombie, Dave Samuels, Hal Crook, David Benoit, Bud Shunk, Darren Barret, Bruno Raberg, Greg Hopkins, Phil Wilson, Billy Childs, Reggie Hamilton, John Clayton, Jimmy Heath, Dave grusin, Bob Shepard, Steve Turre, Eddie Deniels, Herbie Hancock, Wayne Shorter, Eddie Henderson, John Patitucci, Ron McClure, Chris Cheek, Aaron Goldberg, The Mason Brothers, The Henry Mancini Orchestra,etc. Bontovics Kati Group Az együttes a mainstream, be-bop, rhythm-and-blues, soul stílusokat képviseli. Tagjai számos hazai és külföldi fesztiválon, illetve külföldi jazz-nagyságokkal léptek fel. Az együttes tagjai külön-külön is meghatározó személyiségei hazai jazz-életünknek. Bontovics Kati énekesnő a magyar jazz “first lady”-je. 1973 és ‘77 között a Jazz Konzervatórium hallgatója, tanára Vukán György. 1975-től szerepel a legismertebb jazz-együttesekkel. 1977-85-ig Vukán György triójával dolgozott. Kőszegi Imre együttesével külföldön turnézott. 1986-tól a Budapesti Big Band énekesnője, nagy sikerrel szerepeltek a Pori Jazz Fesztiválon. Számos hazai és külföldi fesztiválon szerepelt. Egyéni hangja, jazz-feelingje, temperamentuma a legismertebb hazai jazz-énekesnővé tette. A swing, rhythm-and-blues és a soul zene a vérében van. Gilbert Pfaeffgan Trio (Svájc) A trió 2000-ben alakult. Bemutatkozó lemezüket 2001-ben adták ki Pedestrian Tales címmel. Az albumon többnyire saját dalok hallhatóak. Muzsikájukban keveredik a kelta zenei folklór, az avantgárd rock, a drum and bass és a tradicionális jazz. Ezt a sajátos hangzást egészítik ki Paeffgen különleges népi hangszerei. Gilbert Paeffgen (dob, hammered dulcimer, ’bodhran’ ír dob) (Svájc) Németországban született és Svájcban él. Állandó hangszere, a dob mellett egyéb, különleges népi hangszereken is játszik. Ilyen a Hammered Dulcimer ’Appenzeller Hackbrett’ ami egy régi svájci népi hangszer, illeve a bodhran, ami ősi ír dob. ’Szeretem a különféle dobok hangját beemelni a zenei folyamatba. Mindig nagyon vonzódtam különböző népek zenéjéhez. Főleg az afrikai és kelta zene ihletett meg.’ Sokarcú zenész, saját triója mellett jazz-zongoratrióban játszik, de klaszszikus zenekari művekben is szerepel. Emellett stúdiózenészként és szerzőként is működik. Különböző zenei áramlatok képviselőivel dolgozott már együtt, tagja a Treya Quartett-nek, az olasz trombitás Paolo Fresuval, és az ausztrál zongorista Peter Waters-szel együtt. Ezzel a csapattal 2001-ben a 3sat műsorában Barbara Hendricks operaénekesnővel léptek fel. Együtt zenélt Tony Overwater-rel (bőgő) és a holland Mike Del Ferro-val (zongora). Közös munkájukat két lemez és turné követte. Csík – Durham – Wood Trio (USA – Magyarország) Csík Gusztáv a Zeneakadémia befejezése után gyorsan bekerült a hazai jazz-életbe. Ezután következett a nemzetközi sztárokkal való közös munka. Többek között Dizzy Gillespie, Johnny Griffin, Eddie ’Lockjaw’ Davis, Tony Scott voltak azok, akikkel együttdolgozott. Évekig játszott a legelőkelőbb bárokban. Közben saját trióját is megalapította, ahol Reggie Johnson bőgőzik és Alvin Queen dobol. Zenéjére nagy hatással van Duke Ellington, Bill Evans és Oscar Peterson muzsikája. Az 1943-as születésű Csík Gusztáv egyike a legkiválóbb zongoristáknak Európában. 1962-ben végezte el a ?Zeneakadémiát?- A budapesti közönség gyorsan felfigyelt rá a Dahlia Jazz Club-ban, ahol Pege Aladárral játszott együtt. Ebben az időszakban alapította első zenekarát is, így gyorsan bekerült a magyar jazz-életbe. Részt vett a tanárképzésben, számos díjat nyert, többek között az év szólistája lett 1970-ben és 1992-ben. Egész Európában játszott ismert muzsikusokkal. Nemzetközi fesztiválokon, koncerteken, TV és lemezfelvételeken játszott többek között a következő művészekkel: Kenny Clarke, Niels-Henning Orsted Pedersen, Johnny Griffin, Dizzy Gillespie, Oliver Jackson, Eddie ’Lockjaw’ Davis, Tony Scott, Art Taylor, Ed Thigpen. Csík Gusztáv számos dalt is szerzett, melyeket megtalálhatjuk repertoárjában. James Bryant Woode (bőgő, USA) Párhuzamos zongora és bőgő tanulmányok után végül az utóbbinál állapodott meg. A II. világháború miatt későn indult pályafutása. 1946-ban alakított saját együttest, amely Boston környékén működött. Korai zenésztársai között a következőket találjuk: Nat Pierce, Flip Phillips, Zoot Sims. Kísérte Ella Fitzgerald-ot és Sarah Vaughan-t. Az 50-es évek első felében a bostoni George Wein’s Storyville Club házi együttesében játszott. 1955-ben felfigyelt rá Duke Ellington és meghívta együttesébe. 1960-ban Európába költözött, a Clarke-Boland Big Band tagja lett. A 60-as 70-es években több zenekar állandó tagja, emellett amerikai vendégszereplőkkel játszik (Don Byas, Johnny Griffin). Zenélt rádióban, televízióban; stúdiómuzsikusként is dolgozott, valamint saját kiadót hozott létre. A 80-as években a Nathan Davis által vezetett Paris Reunion Band-del játszott. Később több Ellington Reunion koncerten muzsikált, így játszott a híres Ellington ’88 nevezetű koncerten is. Az eseményre Oldham-ben (Anglia) került sor, itt játszott újra együtt régi partnerével Sam Woodyard dobossal. A kiváló jazz-bőgős máig nagy tiszteletnek örvend zenésztársai körében. Bobby Durham (dob, USA) Bobby Durham a híres philadelphiai jazz-nemzedék tagja. Fiatal korától kezdve a jazz ikonjaival muzsikált Amerikában és Európában egyaránt. Leginkább Oscar Peterson ötvenes évekbeli klasszikus triójából ismert, illetve Ella Fitzgerald legendás kísérőjeként. Személyes kedvence Norman Granz jazz-producernek, aki többször felkérte olyan művészek kíséretére, mint Ella Fitzgerald és Count Basie. Ekkoriban együtt játszott Tommy Flanagan zongoristával, Joe Pass gitárossal és Harry ’Sweets’ Edison trombitaművésszel örömzenéléseken (jam session). Fiatalon került a zenei életbe. Kisgyermekként zenés-táncos előadásokban lépett fel. 16 évesen az Orioles zenekarban már mint profi zenész játszott. 1956-59 között az amerikai haderő kötelékében muzsikált. Később King James együttesével és Stan Hunter triójával került kapcsolatba. 1960-ban rakétaként ívelt felt karrierje, amikor is New York-ba költözvén jazz ikonokkal játszott: Lloyd Price, Wild Bill Davis, Lionel Hampton, Count Basie, Slide Hampton, Grant Green, Harry Edison, Tommy Flanagan, és Jimmy Rowles. Al Grey harsonaművésszel a Count Basie Band-ben találkozott. Grey zenekaraiban aztán bőven kapott szólózási lehetőséget. Kiváló futamait számos felvétel őrzi ebből az időszakból. Durham egy évtizedet dolgozott Fitzgerald-dal, ugyanennyit Petersonnal és öt évet Duke Ellington Big Band-jével. A jó izlésű, ugyanakkor jól irányító dobost gyakran hívták olyan pop/soul énekesek mellé, mint Marvin Gaye, Ray Charles, James Brown, Frank Sinatra. Fellépett Johnny Carson Tonight show-jában, az Ed Sullivan Showban pedig Ella Fitzgerald-ot kísérte. Hosszú európai tartózkodásai alatt több trióban játszott olasz és skandináv muzsikusokkal (Aldo Zunino, Andrea Zonzatterra, Massimo Farao). |