Hirdetés

Az internetes ügyintézés hajnala

2004.07.07

Ha minden a tervek szerint halad, a közeljövőben Szombathelyen anélkül is tudunk lakcímet átjelenteni, útlevelet intézni, építési engedélyt kérni vagy céget bejelenteni, hogy befutkároznánk a városházára. Az internetezők közül feltehetően sokan élni fognak a lehetőséggel, aki meg nem internetezik, annak éppen ideje elkezdenie.

Hirdetés

Szerdán délelőtt prezentációval összekötött sajtótájékoztatót tartott Ipkovich György polgármester és Abajkovics Péter, a város informatikai bizottságának elnöke. A téma Szombathely város informatikai stratégiája volt, s habár korábban itt-ott már szó volt a 2004 és 2008 közötti időszakot átölelő tervekről, a tájékoztatónak az adott nyomatékot, hogy a június 30-i közgyűlés egyhangúlag fogadta el a 27 oldalas dokumentumot, amelyet mellesleg minden jelenlevő újságíró megkapott floppyn.

Abajkovics Péter elmondta, hogy a képviselők egyhangú támogatása azt jelenti, jó klímában indul a stratégia, amelyre azért volt szükség, hogy a város informatikai fejlesztéssel kapcsolatos dolgai összefüggő rendszert alkossanak. Így könnyebb összehangolni mindezt a kormányzati és EU-elképzelésekkel, különös tekintettel az ilyen jellegű pályázati lehetőségekre.

A szóban forgó stratégia meglehetősen szerteágazó rendszere szorosan kötődik a majdani elektronikus ügyintézés és az elektronikus közgyűlés bevezetéséhez, illetve a már elindult eMagyarország projekthez, s a remények szerint hozzájárul ahhoz is, hogy olcsóbb, demokratikusabb, átláthatóbb, kevésbé misztikus legyen magának az önkormányzat egészének a működése.

Az EU a tagállamok számára készült ajánlásában az elektronikusan nyújtandó közszolgáltatások számára négy szintet különböztet meg. Ezen a skálán Szombathely jelenleg az első és második szint között mozog (online információk nyújtása és bizonyos fokú egyirányú interaktivitás), ám a fejlesztések megvalósulása után valahova a harmadik és a negyedik szint közé kerülünk.

Mindez a gyakorlat nyelvére lefordítva annyit tesz, hogy számtalan ügyben nem kell felkeresnünk az önkormányzatot, mivel a portálrendszeren keresztül nagyon sok minden elintézhető lesz, a különböző űrlapok kitöltésétől kezdve az építési engedélyeztetésen át a térinformatikai rendszer használatáig. A közgyűlés „elektronizálása”, azaz papírtalanítása szintén hatalmas lehetőségeket rejteget, elég ha csak a mindenki által hozzáférhető digitális jogtár előnyeire gondolunk.

Az ALON kérdésére Abajkovics Péter elmondta, hogy mivel a projekt pályázati pénzekre épül, a megvalósítás ütemezése a pályázati sikerektől függ. A városnak most van benn egy 400 millió forintos EU-pályázata, melynek ügyében heteken belül várható döntés. Siker esetén már jövő elejétől látható eredményei lesznek az informatikai stratégiának.

Ipkovich György arra hívta fel a figyelmet, hogy nemcsak a polgároknak kell átállniuk az új internetes ügymenetre, de a hivatalokban dolgozóknak is. Ez utóbbi sem lesz könnyű, már csak azért sem, mert ellenérdekek is vannak.