Mazda-titok: Mindig új utakon

2004.12.30. 00:59

Magyarország első Mazda-kereskedésének tulajdonosával nemcsak a világ legmegbízhatóbb autóiról, hanem a lélegzetelállító japán precizitásról és a benzin utáni világról is beszélgettünk az új, Zanati úti szalonban. Azt is megtudtuk, hogy a 4 szerencsétlen szám a japánok számára.

Így december végén már ki lehet jelenteni, 2004 a Mazda éve volt. Világszerte rekordokat ostromoltak a márka eladási adatai, s több független intézet is a Mazdákat találta a világ legmegbízhatóbb autóinak. A nyár elején az ALON is beszámolt a német ADAC felméréséről, mely szerint a megbízhatóság tekintetében a Mazda letaszította trónjáról a Toyotát. Ezt erősítette meg néhány hete az Auto Bild, mikor is azt publikálta, hogy a Mazda6 vezeti a megbízhatósági rangsort" target="_blank, miután egy százezer kilométeres tartósteszt alatt egyetlen hibapontot sem gyűjtött. Ez amúgy példátlan a teszt történetében.

István Péterrel, a szombathelyi Mazda Quadrota tulajdonosával a Mazda-titokról és egyéb érdekességekről beszélgettünk.

Alon: Mi a titka a Mazda megbízhatóságának?

Mazda

I.P: Kezdjük talán azzal, hogy ez nem egy hirtelen jött dolog. A Mazdák már 15 éve az élvonalban vannak megbízhatóság tekintetében, és az utóbbi években olyan is volt, hogy elsők voltak, csak a Toyota ezt valahogy mindig jobban kommunikálta le, óriásplakátokkal, tévéreklámokkal. A Mazda mindig is kicsit szemérmes, tartózkodó volt, lekönyvelték, hogy jók vagyunk, aztán kész. Ennek fényében a mostani eredmények nem meglepőek, de azért örülünk neki.

Ami a megbízhatóság mögött áll, annak elsődleges oka az, hogy mára a Mazda maradt az egyedüli japán márka, amely nem telepítette át a gyártást máshova. Európaiként ez furcsa büszkeség, de mégis így van. A Mazda autókat ma csak Japánban gyártják. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a többi, szintén nagyon megbízható japán márkák – Nissan, Toyota, Mitsubishi stb. - nem tudták tartani a minőséget, amikor kihelyezték a gyártást például a különböző európai országokba.

Néhány évvel ezelőtt volt szerencsém meglátogatni a Mazda-gyárat Japánban. Megdöbbentő volt, hogy gyakorlatilag mindent robotok végeznek, így a tévedés és a hibás emberi döntés lehetősége minimálisra van szorítva. A robotokat is robotok, számítógépek ellenőrzik, és kíméletlenül lecserélik egymást, azokat a gépeket is, amelyeket az emberi gondolkodás – takarékosságból vagy egyéb okból – még hajlamos lenne munkában hagyni.

A Mazda mindig is híres volt külön útjairól, Wankel motorral, miegyébbel. Ezek az eladótérben álló modellek mennyiben különböznek a versenytársaktól?

Mazda

A Wankel motor kérdéséről órákat lehetne beszélni. Még a német NSU kezdte el a gyártást, de a komoly problémák miatt a zseniális, ám halálra ítélt találmányt bagóért eladták a Mazdának az 1960-as évek végén. A Wankel motor technológiájának, amelyet azóta sokat fejlesztett a gyár, kizárólagos birtokosa most a Mazda. Jelenleg csak az RX-8-ban van ilyen, az 1300 köbcentiméteres szerkezet 230 lóerőt tud. De a Wankel motor esetében a jövő fontosabb. Az a jövő, amikor már nem lesz megfelelő mennyiségű kőolaj. Minden komoly autógyártó gondolkodik már ezen, errefelé mennek a kutatások. A Mazda válasza a jövőbeli energiaproblémákra a Wankel motor, ugyanis ezt kis átalakítással hidrogén-meghajtásúvá lehet alakítani. Ezért költ a gyár hatalmas pénzeket erre a technológiára.

A konkrét kérdésre válaszolva azt kell mondanom, ma Magyarországon már csak jó autót lehet kapni. Ami a Mazdát szerintem leginkább megkülönbözteti a versenytársaktól, az a folyamatos fejlesztés és megújulás. Ennek következtében ezeknek az autóknak a fajlagos újdonságtartalma több mint a versenytársaké. Elég vicces volt, amikor a kilencvenes évek közepén néhány márka elkezdte hatalmas betűkkel felírni az autók fenekére, hogy 16V. A Mazda soha nem írta ki, mert természetes volt. 1989 után nem gyártott autót, amely 16 szelepesnél kevesebb lett volna.

És Ön hogyan került kapcsolatba a Mazdával?

Mazda

Ennek története van. Annak idején a testvérem Afrikában dolgozott, és amikor hazatért, lehetősége volt, hogy kedvezménnyel egy autót behozzon. 1990-ben Ausztriában vásárolt egy Mazda 626-ot, és minden papír és műszaki munka rám maradt. Így megismertem az osztrák mazdásokat. Történetesen éppen mezőgazdasági gépek importjával foglalkoztam egy cégnél. Az importliberalizációval jött az ötlet, hogy az osztrák kapcsolatot kihasználva Mazda kisteherautókat hozzunk az országba. Próbából kiállítottunk három ilyen teherautót a BNV-n. Mivel az akkori Barkas-árakhoz képest horribilis pénzbe került egy Mazda, a kollegák semmi esélyt nem adtak az üzletre. Ezért lehidalt mindenki, amikor ott a helyszínen 47 darabot adtam el.

Ekkor határoztuk el, hogy ezeknek a teherautóknak szervizt kellene biztosítani, és erre céget létrehozni. Ekkor született meg a Quadrota Kft., amely először a kisteherautókra koncentrált, majd fokozatosan elkezdett importálni személyautókat is. Egyébként a Quadrota volt az országban az első Mazda-importőr. 1992 közepén jött létre a Mazda Motor Hungary mint hivatalos magyarországi Mazda-importőr. Bár csábító volt a független lét, üzleti okokból beszálltunk a Mazda Motor Hungaryba, és most is hozzájuk tartozunk.

Történetünkben a 2004-es év ismét jelentős mérföldkő, hiszen 13 év után otthagytuk a régi Vörösmarty utcai telepünket és kiköltöztünk ide a Zanati útra.

Ennek az oka, hogy az EU-csatlakozás miatt egységesítve vannak egy-egy autómárkához kapcsolódó szolgáltatások. Ma Magyarországon csak az lehet márkakereskedő, aki ugyanazokat a feltételeket tudja garantálni, mint bécsi vagy párizsi kollegája.

Ezeknek a feltételnek a régi helyünk nem felelt meg. Természetesen ezt tudtuk, és szándékoztunk is lépni, de most értek be a rendesen dolgok, s találtuk meg ezt a helyet. Egy hónapja vagyunk itt, kezdjük belakni a helyet. Úgy tűnik, önmagában a telephelyváltásnak jótékony hatása volt, az ügyfelek jobban megtalálnak minket, és valószínűleg ennek is a következménye, hogy az eladások is növekvőben vannak.

Milyen újdonságok várhatók a Mazdánál a közeljövőben?

Folyamatosan jönnek ki az új modellek. A tavalyi év slágere a Mazda6 volt, az idei évben a Mazda3 tarol. Jövőre jön a Mazda6-os 270 lóerős sportváltozata, a Mazda1 kisautó, és az egyterű Premacy utódjaként a Mazda5.

Az új számozásokkal kapcsolatos érdekesség, hogy nincs, és nem is lesz Mazda4. Ennek oka, hogy a japán babona szerint a 4-es ugyanolyan szerencsétlen szám, mint nálunk a 13-as.

Mazda Quadrota

.