Egyszerű, de zseniális ötlet
Mint ahogy minden zseniális ötlet, ez is pofonegyszerű. Nem is értjük, hogy a túróban nem jutott ez eszébe korábban a többieknek, a Metrónak, az Intersparnak vagy akármely városszéli bevásárlóközpontnak. Ugyanis teljesen logikus az árukapcsolás: ilyen helyekre az emberek autóval mennek, amelyekbe benzin kell, illetve fordítva, ha már megállnak tankolni, akkor egy füst alatt el lehet intézni a szomszédban a nagybevásárlást is.
A Tesco marketingesei mindig is iszonytatóan profik voltak, az ötlet kipattanása után gyakorlatilag már nem lehetett hibázni: a három pont biztos, csak az volt a kérdés, mennyi lesz a gólkülönbség, azaz hogyan sikerül kidolgozni a részleteket.
Nos, azt tapasztaltuk, hogyha a kivitelezés nem is száz százalékos - Szombathelyen legalábbis nem az -, ez legkevésbé sem vigasztalja a konkurenciát.
Benzinkút a pusztában
A Tesco már a múlt évben megnyitott néhány kutat magyarországi városokban, ám a szombathelyi még úgy is az első között van, hogy pár hetet csúszott az átadás: valamilyen engedélyt nem kaptak meg. Az épület sokáig magányosan és kihaltan állt az áruház és a nagy körforgalom közötti pusztában.
Ami a külsőségeket illeti, azok továbbra is kissé lehangolóak. A préri továbbra is préri, s az is marad, amíg meg nem nőnek a környékbeli fák. A megközelítés a Doom-pályák világát idézi, a főutakról ugyanis nincs bejárat, az áruház melletti parkolóból, a nyilakat követve kell bekacsázni a kúthoz. Ez utóbbi amúgy nagyon tescós, minimálköltség, lényegretörés, semmi cicoma. Így aztán mindenből csak az esszencia van, háromféle benzin, meg Tesco-porszívó, Tesco-levegő és Tesco-shop.
A gazdaságos kút?
A Tesco persze nem a pazar infrastruktúrával, hanem az áraival próbál csábítani. Ezekben a napokban náluk a benzin literje jellemzően 10 forinttal olcsóbb, mint az átlag, s további 5 forint kedvezményt kapunk április 23-ig, ha az áruházban a számlánk meghaladja a 8 ezer forintot.
És itt érdemes egy rövid fejszámolást végezni. Tételezzük fel az alsó küszöböt, hogy 30 litert kell tankolnunk 95-ösből. Ez esetben 300 forintot takarítunk meg, amivel 10-12 kilométeres utat tudunk megtenni a városban. Ez azt jelenti, hogy Szombathely másik végéről már nem éri meg idejönni. Ha nagy a tankunk, s 50 litert belenyomunk a járgányba, és igénybe vesszük a 8000 forintos bevásárlás adta 5 forintokat is, ez már 750 forintot jelent egy tankolásnál. Ez így már valami.
További érdekesség a kúthoz tartozó bolt. Korábbi tapasztalataink alapján megszoktuk, hogy benzinkutaknál minden duplájába kerül a normál árnak. Nos, a Tesco ebben a tekintetben is örömet okoz a vásárlóknak, és bosszantja a versenytársakat. A polcokon ugyanis az áruházban megszokott árakon találjuk a termékeket, amelyek a jól ismert benzinkúti kínálatot fedik: édességek, üdítők, alkoholok, plüssállatok és férfimagazinok, udvarias és előzékeny személyzettel megspékelve.
A dolognak kisebb szépséghibája, hogy a körülmények így is elég szerények, no meg az is kétséges, hogy a szerencsétlen elhelyezkedésből kifolyólag tömegek térnek majd be ide kipihenni egy hosszú út fáradalmait.
A versenytársak egyike egyébként már a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) fordult a Tesco alacsony árai miatt, mondván a brit cég visszaél erőfölényével. Ez a lépés - különös tekintettel a mai benzinárakra - elég kényelmes hozzáállásnak tűnik.
Benzinárak: Szombathely, 2005. április 4. (saját gyűjtés)
| 95 | 98 | diesel |
Tesco | 242 | 251 | 238 |
MOL | 252 | 261 | 248 |
Shell | 254 | 299 * | 270 |
* Shell V-Power