Autópályadíjak és közlekedési szokások keleti szomszédainknál

2005.07.14. 11:38

Néhány héttel ezelőtt a legnépszerűbb nyári turistacélpontokat . Most a kevésbé frekventált szomszédjaink következnek, ám annál részletesebben. Autópályadíjak és egyéb közlekedési tudnivalók, trükkök és tippek Ukrajnában, Szlovákiában, Szerbiában és Romániában.

Néhány héttel ezelőtt a legnépszerűbb nyári turistacélpontokat . Most a kevésbé frekventált szomszédjaink következnek, ám annál részletesebben. Autópályadíjak és egyéb közlekedési tudnivalók, trükkök és tippek Ukrajnában, Szlovákiában, Szerbiában és Romániában.

Néhány héttel ezelőtt a legnépszerűbb nyári turistacélpontokat . Most a kevésbé frekventált szomszédjaink következnek, ám annál részletesebben. Autópályadíjak és egyéb közlekedési tudnivalók, trükkök és tippek Ukrajnában, Szlovákiában, Szerbiában és Romániában.

Szlovákia

Autópálya

A mintegy 300 kilométernyi nem összefüggő szlovákiai autópálya-szakaszok nagy része díjköteles. Januártól eltörölték a korábban népszerű 15 napos matricát, ehelyett egyheteset kínálnak 150 koronáért, mintegy ezer forintért. Ennek duplájába kerül az egyhónapos matrica. Szlovákiában nincsenek sztrádakapuk, a legegyszerűbb az üzemanyagtöltő állomásokon megvásárolni a matricát, szinte mindenütt lehet kártyával fizetni.

Nem érdemes bliccelni, mert a sztrádarendőrség jól végzi a dolgát és a kiszabható büntetés felső határa a matrica árának többszöröse, de nem több mint kétezer korona, 14 ezer forint. Lakott területen 60, azon kívül 90, a sztrádákon 130 kilométer a megengedett maximális óránként sebesség. Körülbelül száz sebességmérő radar van Szlovákiában, ezek háromnegyedét gépkocsikba építették be. A legnépszerűbb országos kereskedelmi rádiók minden órában elmondják, hol melyik kilométernél állnak rendőrök, illetve hol mérik a sebességet. 500 korona, körülbelül 3 ezer 500 forint a helyszíni bírság, a megengedett sebesség 10-20 kilométerrel történő túllépése esetén. A maximum itt is 2 ezer korona. Ennél sokkal többet, 5 ezer koronát, 35 ezer forintot is elkérhet a rendőr, ha a gépkocsivezető semmibe veszi a jelzőtáblával jelzett sebességhatárt.

A szlovákiai közutakon szigorúan tilos az alkoholfogyasztás. Az ittas sofőröknek azonnal bevonják a gépjárművezetői jogosítványát. (További információk és szlovák autópálya-térkép a korábbi cikkünkben.)

Ukrajna

Ukrajnában még mindig épül a Kijev-Odessza autósztráda. A 235 kilométernyi szakaszt 2004 szeptemberében kellett volna átadni. Ez lett volna az ország első fizetős autópályája, amelynek egyszeri használati díja személygépkocsinként 12 ezer forint, kamiononként pedig ennek a duplája lett volna.

Ám a munkálatok elakadtak, mert közben sikkasztás és adócsalás alapos gyanúja merült fel. Az ügy szálai a korábbi hatalom kormányköréig nyúlnak, a kár pedig 3 milliárd forintra rúg. A másik autópálya építésének terve sem járt nagyobb sikerrel. Ez egy 95-ben kötött megállapodás szerint a lengyel autópálya ukrajnai folytatása lett volna. Az A2-es sztráda építési jogát és 40 évre szóló üzemeltetését egy lengyel útépítő vállalat kapta meg. Az építés menetéről még semmi hír nincs.

Nagy hévvel kezdték építeni 2001-ben az Odessza-Reni autópályát is, ami terv szerint a dnyeszteri lápvidéket szelte volna át. A természetvédelmi völgy a vízimadarak élettere volt. A természetvédők bírósági úton állították le az építését.

Az országot egyébként autóutak hálózzák be, amelyek a fővárossal kötik össze a vidéket. Ezeken 110 kilométer per óra a megengedett legnagyobb sebesség. A szabály megszegéséért 2 ezer forintnyi büntetést kell fizetni, ám minden ügyet bíróság elé visznek, ami legalább három hónapos huzavonát jelent a gépkocsivezetőnek. A sofőr Ukrajnában egyáltalán nem fogyaszthat alkoholt. Minden vétséget bíróságra visznek, a bírság 18 ezer forinttól kezdődik, bevonják a jogosítványt, súlyosabb esetekben akár egy-két évi börtönbüntetés is kiróható.

Románia

Romániában az autós általában lassabban halad, mint Közép- vagy Nyugat-Európában, mert összesen két, egyenként száz kilométeres autópálya van, Bukaresttől nyugatra, illetve keletre, a tenger felé. Az európai műutak nagy részét az utóbbi időkben felújították, de zsúfoltak, főleg a kamionforgalom miatt, az alacsonyabb rendű utakat pedig kátyúk tarkítják. A székelyföldi országutak, megyei utak legendásan rosszak, némelyik szakasz olyan, mintha szőnyegbombázás érte volna. A vakmerőbbek persze jól beletaposnak a gázba, ahol az út minősége megengedi. A keskeny, teherkocsiktól is zsúfolt országutakon, a hegyeket átszelő kacskaringós műutakon valóságos rali zajlik. Ha nincs radarveszély, a megengedett sebességet jócskán meghaladva a hosszú kocsisort is simán megelőzve száguldanak errefelé.

Régi romániai szokás, hogy a gépkocsivezetők villantanak, hogy lassíts, ha a közelben rendőrautóval találkoztak. Két éve a román rendőrség sok-sok radarkészüléket vásárolt, amelyek másfél kilométer távolságból is bemérik a sebességet, és az is előfordul, hogy egymástól kis távolságra két sebességmérőt állítanak fel. Így amikor a figyelmeztetett gyorshajtó fellélegzik, s a rendőrkocsit elhagyva felgyorsít, belefut a másik radarba.

A bírság borsos, 30 kilométer per órás túllépésért 15-20 ezer forintnyi lejt is legombolhatnak az emberről, ezen felül akár 50 ezret is. Ittas vezetésért ugyanennyi lehet a maximális büntetés, 0,8 tized ezrelék fölötti véralkoholszintnél a vezetés bűncselekménynek számít, és börtön jár érte.

Aki Romániába utazik, a határon szerezze be az úthasználati matricát, egyébként minden Petrom és MOL-kútnál árulják: rovinyeta a neve, egy évre legfeljebb 24 euróba kerül, egy hétre pedig legtöbb három eurót kell fizetni érte.

Szerbia

Szerbiában a 41 ezer kilométer hosszúságú úthálózatból csak 422 kilométer autóút. Emellet még 212 kilométeres távon használható a félpályás autóút szembejövő forgalommal. Ilyen az E75-ös főút Szabadka-Újvidék közötti bő 100 kilométeres szakasza, amely a leggyorsabb közlekedést biztosítja a vajdasági főváros felé. Ezen a szakaszon is úthasználati díjat kell fizetni a külföldi rendszámtáblás gépkocsi tulajdonosának majdnem kétszer annyit, mint a szerbiainak.

Szabadka és Újvidék között egy autó után az úthasználati díj egy irányban 410 dínárt tesz ki, ami 1250 forintnak felel meg, és ugyanennyit kell fizetni Újvidéktől Belgrádig. Ez azt jelenti, hogy a félig kész autóúton - amelyen szembejövő forgalommal kell számolni -, ha magyar állampolgár elmegy Belgrádig és vissza, csak az úthasználatért 5 ezer forintot kell fizetnie dínárban.

Némi vigaszt jelenthet, hogy Szerbiában olcsóbb az üzemanyag, mint magyar honban. Az ólommentes szuper benzin a minapi drágulás után is csak 223 forintba kerül, aki tehát idejön, lehetőleg üres tartállyal érkezzen. De aztán tessék vigyázni, mert a félpályás autóúton Újvidék felé legalább két helyen dolgozik a radar. A megengedett 100 kilométeres óránkénti sebesség kisebb túllépése esetén a büntetés az 1500 dínárt is elérheti, ami 4600 forintnak felel meg. Ha viszont a megengedett sebességet több mint 50 kilométer per órával lépi túl a gépkocsivezető, szabálysértési eljárás vár rá: a drákói büntetést a kihágási bíró fogja kiszabni, és az engedélyt bevonni.

Ami pedig az alkoholfogyasztást illeti, Szerbiában még néhány hónapig az új közlekedésbiztonsági törvény elfogadásáig a törvény 5 ezrelék alatt tolerálja a véralkoholszintjét. Ez egy-két pohár italt jelent büntetés nélkül. Ha a szonda 5 ezreléken felül mutat, bevonják az engedélyt. A pénzbírság pedig a 27 ezer forintot is elérheti.

Korábban: Autópályadíjak Európában
.