Az impresszionista mesterművek páratlan kollekciója négy hónapig, 2006. január 30-ig marad Bécsben, köztük Degas világhírű képével, a “Táncórá"-val, Caillebotte „A parkettacsiszolók" című alkotásával és van Gogh “Arlésienne" című festményével. A sort Millet, Seurat, Gaugin és Cézanne művei teszik teljessé.
Az Ausztriában először látható tárlat anyagát a kiállítás kurátora, Rudolf Leopold válogatta össze a párizsi Musée d¹Orsay gyűjteményéből. Az 1900-as világkiállításra épített egykori pályaudvar 1986 óta ad otthont az 1848 és 1914 közötti francia művészet legkiválóbb műalkotásainak.
A Párizs legszebb állomásától kölcsön kapott képek az impresszionizmus fejlődését mutatják be, amelynek középpontjában a “fény”, a pillanat hangulata áll. Az Akadémia által jóváhagyott és követett irányzattal homlokegyenest ellenkező plein-air és impresszionizmus egyik alapelve, hogy a művész maga határozza meg alkotásai témáját, és a művészetnek többé nincs szüksége igazolásra.
Az impresszionisták táj- és utcaképei, a mindennapok jeleneteit, a pillanat hangulatát és színeit megörökítő képei cáfolatai annak a korábbi felfogásnak, miszerint a természet fényjátékát, a múló pillanatokat nem lehet megfesteni. A plein-air kialakulását dokumentálják például Manet korai munkái, amelyekből szintén jónéhány látható a bécsi tárlaton.
A kiállítás anyagát egyébként különleges biztonsági intézkedések mellett szállították át Párizsból Bécsbe: nyolc teherautó nyolc különböző útvonalon, rendőri kísérettel vitte át a festményeket egyik fővárosból a másikba.
Ausztria egyik legdrágább tárlatát szigorított biztonsági intézkedésekkel védik.
Részletes információk:
www.leopoldmuseum.at