Váratlanul nagy hullámokat vetett a szombathelyi , amelyen azt firtatták, miért nem kaptak a diákok buszbérletet idén nyáron. Ezt követően érdekes szálakat pedzegetett egy néhány nap múlva érkezett , most pedig megszólal és az ügy újabb aspektusait tárja fel Tóth Andor, a Vasi Volán vezérigazgatója.
Váratlanul nagy hullámokat vetett a szombathelyi , amelyen azt firtatták, miért nem kaptak a diákok buszbérletet idén nyáron. Ezt követően érdekes szálakat pedzegetett egy néhány nap múlva érkezett , most pedig megszólal és az ügy újabb aspektusait tárja fel Tóth Andor, a Vasi Volán vezérigazgatója.
Váratlanul nagy hullámokat vetett a szombathelyi , amelyen azt firtatták, miért nem kaptak a diákok buszbérletet idén nyáron. Ezt követően érdekes szálakat pedzegetett egy néhány nap múlva érkezett , most pedig megszólal és az ügy újabb aspektusait tárja fel Tóth Andor, a Vasi Volán vezérigazgatója.
A múlt pénteki Fidelitas-sajtótájékoztató után még aligha volt sejthető, hogy jelentős utórezgése lesz az ügynek. Akkor Szakály Gábor és Lazáry Viktor tette fel a kérdést, hogy vajon miért nem kaptak idén nyáron a szombathelyi diákok buszbérletet. Annál is inkább, mert a Vasi Volán a város költségvetésből ugyanúgy megkapta az 50 millió forintot.
Néhány nappal később egy olvasói levél érkezett, amelyben a levélíró azt állítja, azért nem kaptak az idén bérletet a diákok, mert a Vasi Volánt beperelte az APEH, mivel mikor az önkormányzat bérleteket vett, akkor a vállalat burkolt támogatása folyt, ráadásul a cég az államkasszából támogatásként megkapta a diákbérletek és a felnőtt-bérletek közötti árkülönbözetet.
A két korábbi írásra reagálva hívta fel a szerkesztőségünket még tegnap a Vasi Volán Rt. vezérigazgatója mondván, az írások szerzői tájékozatlanok az adott témában, ráadásul a céget meglehetősen rossz színben tüntetik fel anélkül, hogy őket megkérdezte volna bárki is.
Tóth Andor mindenekelőtt elmondta, mindennek alapvető oka az alulfinanszírozottság. A bevételek csak részben fedezik ezt a drága szolgáltatást, és az állami és önkormányzati támogatás sem oldja meg teljesen a gondokat, hiszen például az autóbuszállomány megújítására így is rendkívül kevés a forrás. Ráfordításra pedig szükség van, ha azt akarjuk, a tömegközlekedés – minőségben és árban - versenyképes legyen a személygépkocsival.
Így van ez mindenütt a világban, ahol jól működik ez a közszolgáltatás. Nálunk más a helyzet. Mivel a megrendelő önkormányzatok költségvetési lehetőségei évről-évre szűkösebbek voltak mindenütt, előtérbe kerültek az utazási kedvet fokozó intézkedések. Szombathelyen is.
Ami a konkrét diákbérlet ügyet illeti: Az ország nagyvárosaiban az önkormányzatok sok helyütt hasonló gyakorlatot folytattak a források pótlására. Győrben például az önkormányzat egész évre megvette a diákbérleteket, ott még az egyetemistáknak is jutott belőle. Szombathelyen csak a nyáron kaptak a diákok bérletet, amiről a sajtó akkor részletesen beszámolt.
A vezérigazgató megerősítette, hogy az APEH Vas megyében „nem rendeltetésszerű joggyakorlás”-nak minősítette a dolgot, mivel véleménye szerint a vásárló ez esetben nem az iskola, akinek az esetében a törvény megengedi a fogyasztói árkiegészítés igénybevételét, hanem az önkormányzat, aki viszont jogi személy, és mint ilyen vásárlónak nem jár a fogyasztói árkiegészítés.
Az állam kötelező kedvezményt ír elő a diákbérletekre, de biztosít hozzá fogyasztói árkiegészítést is. Így lesz teljes árú a jegy, ami – véli a vezérigazgató – nem többlethaszon, hanem a szolgáltatás ára, aminek csak mintegy harmadrésze származik a tanulótól, vagy az iskolától.
Ha viszont az önkormányzat a vásárló, mint ahogy állítja az APEH, akkor nem igényelhető semmi, mert a törvény ezen része nem vonatkozik rá.
Az viszont téves – mondja Tóth Andor,- hogy az APEH perelte be a Vasi Volánt. Pont az ellenkezője történt. Mivel a vállalat nem osztotta az APEH álláspontját egyrészt, mert lényegében azonos gyakorlat más megítélés alá esik több nagyvárosunkban, másrészt pedig attól, hogy az önkormányzat az iskola fenntartója, biztosította a forrást az iskolának a bérletvásárlásra, - mint egyébként a krétától kezdve minden egyébre is -, attól még a Vasi Volán szerint az iskola a vásárló. Ebben az esetben a szolgáltató számára a törvény megengedi a fogyasztói árkiegészítés igénylését.
Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, közben (2005. január l-től) megváltozott az idevonatkozó törvény is. A törvény korábban ugyanis megengedte, hogy ha az iskolák a helybéli tanulóiknak vásárolnak bérletet, az után a szolgáltató igényelhette a fogyasztói árkiegészítést. Viszont bizonyos városokban alakultak olyan társaságok, amelyek ezt a lehetőséget anyagi haszonszerzésből akarták kihasználni, így valóban sok olyan személy is kapott bérletet, akiknek eszük ágában sem volt helyi járaton utazni.
A törvénymódosítást követően azonban már csak annak vehet az iskola bérletet, aki nem az iskola székhelyén lakik. Így jelenleg ha valaki Sében lakik és Szombathelyen jár iskolába, annak megveheti az iskola bérletet, és ezután jár a fogyasztói árkiegészítés. Szombathelyi diáknak, szombathelyi helyi járatra azonban nem. Ezek az elsődleges okai a diákbérletek elmaradásának.
A vezérigazgató beavatott a számok világába is. A támogatás úgy működik, hogy az állam az önkormányzaton keresztül egy bizonyos összeggel, az idei évben 50 millió forinttal támogatja a szombathelyi tömegközlekedést. Ezt az összeget az állam június 30-ig utalja az állam az önkormányzatoknak, akik ezt 8 napon belül kötelesek továbbítani a szolgáltatónak. Lényeges, hogy ez címzett támogatás, ezt csak a működésre lehet felhasználni.
Ezen felül a szombathelyi önkormányzat saját forrásból is támogatja a Vasi Volánt. Ez utóbbi összeg azért fontos, mert - egy bizonyos limitig – pont annyit tesz hozzá az állam, amennyit az önkormányzat vállalni tud. Ez az összeg idén logikusan tehát 50 millió forint, amiből eddig 26 millió forint került a céghez, tehát még 24 milliót át kell utalnia a városnak. Amennyiben ez nem történik meg, arányosan vissza kell fizetni az állami támogatást. Az önkormányzati támogatásból – kizárólag előre meghatározott célokra - lehet különböző fejlesztéseket megvalósítani, így például ebből történik a néhány éve vásárolt autóbuszok hiteltörlesztése is.