A Vas Népe Online reakciója az ALON nyílt levelére

2006.01.18. 21:15

Sziasztok! Mivel ismételten , hogy mi mennyi, hadd fűzzek néhány gondolatot ahhoz, kinek mennyi látogatója van. Egyébiránt a felmérés Safó-ban közölt verziója meglehetősen érdekes, mert ugyan vajon minek teszi közzé kiemelten a város közéleti lapja a néhány hete működő rádió adatait - de ez legyen az ő bajuk más egyéb nyalánkságok mellett.

Sziasztok! Mivel ismételten , hogy mi mennyi, hadd fűzzek néhány gondolatot ahhoz, kinek mennyi látogatója van. Egyébiránt a felmérés Safó-ban közölt verziója meglehetősen érdekes, mert ugyan vajon minek teszi közzé kiemelten a város közéleti lapja a néhány hete működő rádió adatait - de ez legyen az ő bajuk más egyéb nyalánkságok mellett.

Sziasztok! Mivel ismételten , hogy mi mennyi, hadd fűzzek néhány gondolatot ahhoz, kinek mennyi látogatója van. Egyébiránt a felmérés Safó-ban közölt verziója meglehetősen érdekes, mert ugyan vajon minek teszi közzé kiemelten a város közéleti lapja a néhány hete működő rádió adatait - de ez legyen az ő bajuk más egyéb nyalánkságok mellett.

Amit írtál - felmérés eredménye vs. internetes mérés - nem összehasonlítható tételek, hiszen az előbbi egy város netezési szokásaiból nem vonható le semmiféle egzakt következtetés a látogatószámokra. Egyszerű példa: attól, hogy tudják, hogy van Haladás és az egy futball-csapat, amit még szimpatikusnak is találnak, mert helyi és fiatal, nem jelenti azt, hogy ugyanezek a népek ki is mennek az NB II-es meccsekre.

Ami a számháborút illeti: valóban, amíg nincsenek Medián által auditált számok, addig nagyjából bemondásra működik a dolog, hogy melyik oldalon mennyi látogató tapogat. Azonfelül az adatok körül állandó a kavar - ezt már csak gyakorlatból tudom, főleg hirdetők és ügynökségek szeretnek szőrözni ezen, és úgy kezdik a tárgyalást, akkor talán lássuk a legfrissebb Medián-adatokat.

Amit mindenki szeretne tudni, hogy mennyi egyéni (egyedi) látogató ront rá a honlapra, ők a unique user-ek (UU). A másik szám, hogy a szegény boldogtalan UU mennyi oldalt néz meg, tölt le az adott tartományon belül, page impression (PI). Ezen belül vannak finomságok, hiszen az oldalakra jönnek keresőkön a népek, ám rögtön kicsapják, ha látják, hogy helyi pártpolitikát kaptak a Fickándozó Titkos Nyuszimókusok honlapja helyett - de ettől még a találat ér, általában erre használják az oldallátogatást page view-t (PV). A page view és PI és a UU nem ugyanaz. Hogy fokozzam a rövidítések körüli kalamajkát, a hirdető azt akarja tudni, hányan látják a nagyszerű kreatívját ez az ad-view (AV), amit PI-vel lehet előállítani, vagyis berángatom a reklámot összes oldalra, hadd forogjon a népek szeme előtt.

Így aztán az Általad is említett Webstat-os statisztika roppant hozzávetőleges, ráadásul könnyen kicselezhető.

Ha a mérőkódot a nyitóoldalra teszed be, akkor elvileg UU-t, vagy PV-t mér. Ez a Vas Népénél így van, de a Webstat nem túl megbízható, ezért nem is fogadják el komolyabb ügynökségek, megrendelők. Legtisztábban a www.haladas.hu-n működik, nagyjából méregeti a népeket, azonban nem tesz különbséget a visszatérők között - a budakalászi kiesést online közvetítését (ami a főlapból nyílt) nem háromezer rettegő Hali-szurker izgulta végig, hanem körülbelül néhányszáz, vagy ezer, akik idegességükben többször rácsaptak az oldalra.

Ha a Nedstat-kódot beteszed az összes cikkoldalra (oda, ahova a nyitólap, rovatok hírei nyílnak), akkor szép kövér számaid lesznek PV-ben. Ha fokozni akarod a számháborút és vakítanád a hirdetőket (egy határig), akkor a galériákhoz is bevágod - egy kép, egy katt (fórumnál ugyanez a történet) - az Nedstat számlálója pörög, de ettől nem lesz több UU-d, csak PI-d. (Ez tudja megtekerni statisztikát, nem saját klikkek.) Hogy mit kommunikálsz hirdetőnek, kifele, az más kérdés: az átlagmagyarok informatikai képzettséget ismerve bármit, hiszen öt másodpercen belül úgy megkeverednek a UU-k és PI-k között, mint Ádám anyák napján.

Ami a VN-t illeti: a Nedstat csak kontrollnak és megtévesztésnek van kinn (hadd vonja le mindenki a magának tetsző következtetést), jelenleg német szerver méri a látogatottságot - ennek a megbízhatósága, mondjuk úgy, nem Mercedes-kvalitású. Azonfelül a VN mellett van egy tudósító-rendszer, meg egy rakás saját oldal, ezek magyar szervereken laknak, más méréssel. Nem titok, hamarosan egységesítjük a dolgainkat és a Mediánnal auditáltatjuk.

Egy megjegyzés végére: a helyi portálok látogatottsága (a négy megyében tapasztaltak alapján) nagyban függ attól is, mikor indultak. Ha működik, frissül az oldal, akkor évről évre több UU, PI, PV generálódik, a net már csak ilyen. Ebben helyi szinten versenyezni meglehetősen értelmetlen - ugyanis a nagy lé, a nagy online költés fővárosunkból jön(ne). Ezért személy szerint én valamiféle közös reklám-értékesítésben látnék lehetőségeket, ehhez persze az kellene, hogy némely helyi online média erő, vagy éppen szép reményű képviselője (most nem az alon.hu-ra gondolok) változtatna "A k. anyátokba" alapállásán.

Üdv: Török Tibor online szerkesztő, Vas Népe

Kapcsolódó írás:

Az ALON nyílt levele a Nyugat.hu által közölt helyi médiafelmérésről
.