A Tempo is elmegy a Savaria Plazából

2006.01.25. 16:46

Tovább zsugorodik a szombathelyi pláza. Január 26-án végleg lehúzza a rolót a Polus Coop egyetlen szombathelyi üzlete, a CBA, leánykori nevén Tempo élelmiszerüzlet. Az ügy hátterét eltérő módon látja a hazai üzletlánc kereskedelmi igazgatója és a Savaria Plaza üzemeltetési igazgatója.

Savaria Plaza


Amely félelmek nem igazolódtak

A szombathelyi plázaberuházást komoly társadalmi vita előzte meg. Jól emlékszem, annak idején a Don Bosco kultúrházban sokan - köztük Sági József országgyűlési képviselő - ágáltak a szórakoztató és bevásárlóközpont ellen. Attól tartottak, hogy felborul a környék nyugalma, erkölcstelen éjszakai játékbarlangok és diszkó nyílik a Körmendi út sarkán.

Alaptalanok voltak a félelmek. Rendes kis éttermek vannak itt, szolid biliárd és bowlingterem, meg a multiplex, mellettük mutatóba egy-két üzletecske, szerény forgalommal. Az épület kongó üzlethelyiségei, az gyakran emberek nélkül futó mozgólépcső azt sugallják, négy év sem volt elég, hogy a Savaria Plaza beágyazódjon Szombathely kereskedelmi és társadalmi életébe.

Ön szerint miért?

Hegedűs Pál, a Polus Coop Rt. kereskedelmi igazgatója megkeresésünkre elmondta, a CBA bezárásáról szóló hír igaz: január 26-án már nem nyit ki a plázában lévő élelmiszerüzlet. Az okokat firtatva, hogy miért, Hegedűs úr – tudván, mindennapos látogatója voltam a boltnak – visszakérdezett: „Ön szerint miért?”

Valóban nem nehéz kitalálni. Egyre kevesebb ember állt sorban a csemegéspultnál, a gondolák közt sem taposták egymás sarkát a vásárlók, és a pénztárhoz is kellemesen gyorsan odaértünk.

Az üzlet négy évvel ezelőtt nyitott az akkor még új épületben, 900 négyzetméteren. Nem is volt gond, amíg a bevásárló- és szórakoztatóközpont az újdonság erejével hatott, aztán lassan csökkent a forgalom, a végső kaput a Lidl tavalyi nyitása tette be. Hegedűs úr szerint azonban a pláza alacsony látogatottsága is oka volt annak, hogy nem ment a bolt. Az üzletek fele még le sincs járólapozva – jegyzi meg – a földszinten már csak mi vagyunk meg egy könyváruház.

Novembertől megszüntették a vasárnapi nyitva tartást, amit meg a Plaza nehezményezett. A kereskedelmi igazgató szerint a Tempónak eleve hiba volt ide jönnie.

A Savaria Plaza nem kesereg

Úgy tűnik, a pláza nem ejt krokodilkönnyeket a CBA után: Már rég szerettünk volna „megszabadulni” tőlük. – mondja Korponay Balázs üzemeltetési igazgató. Nem azt a formát hozta az üzlet, amit vártak volna tőle: a kezdetek biztatóak voltak, 2002-ben még napi 1100 vásárló fordult meg a Tempóban. Aztán csökkent a látogatottság, a végére 400-500 főre olvadt. Romlott az üzlet színvonala, kínálata, az áruk minősége. Hegedűs Pál kijelentését, hogy a Tempo látogatottsága azért (is) csökkent, mert a pláza se használja ki lehetőségeit, Korponay részben cáfolja: a Savaria Plazának ma is 2 ezer fő körül van a napi látogatottsága.

A Plazának már a Tempo vasárnapi zárva tartása ellen is volt kifogása, ezt a két fél szerződése szerint nem léphette volna meg a Polus Coop, ám most a január végi zárás legalább ennyire rosszul érinti őket, mivel a szerződés március 18-ig szól. Már több céggel is tárgyalnak, de nem lehet ilyen gyorsan elővarázsolni a kalapból egy hasonló profilú üzletet.

Szeretnék közelebb hozni

A Savaria Plazáról szólva az üzemeltetési igazgató elmondta, itt is új tulajdonosok vannak. A bevásárlóközpont sohasem működött telt házzal, melynek oka lehetett az épület kivitelezésének csúszása, részben a korábbi tulajdonosok szándéka, amely nem annyira egy hosszútávú, sikeres vállalkozás, inkább az ingatlanspekuláció és befektetés volt.

A bevásárlóközpont új tulajdonosai (Dawnay Day) részben az üzemeltetést végző cégek lecserélésével, részben új marketingstratégiával próbálják a jelenlegi 25-30 százalékos kihasználtságot növelni. Tárgyalnak például az egyik városi sportegyesülettel szponzori szerződés ügyében, és szeretnék a Savaria Plazát közelebb hozni a szombathelyiekhez.

Az épület földszintjén a Leonardo cipőbolt korábbi elköltözésével már csak az Alexandra Könyváruház marad. Az a korábbi kósza hír, hogy ők is odébb állnának egy házzal, tévesnek bizonyult, a cég pécsi központjában legalábbis nem tudnak ilyen szándékról. Ettől függetlenül nincsenek irigylésre méltó helyzetben az új tulajdonosok, akiknek szándéka, hogy életet leheljenek Szombathely szórakoztató- és bevásárlóközpontjába, amely egyébként cégcsoport leggyászosabban teljesítő üzlete.

Addig is egy remek autó-kiállításban gyönyörködhetünk a földszinten.
.