Napilapok a lejtőn - Nyomuló internet

2006.02.20. 16:46

A Matesz legújabb adatai szerint nem sok minden változott a sajtótrendekben. A magyar napilapok továbbra is lejtőn vannak, miközben szárnyal az internetes híroldalak látogatottsága. A hetilapok és a megyei újságok lába alatt mintha kevésbé volna ingoványos a talaj - és ez vonatkozik a megyei napilapunk, a Vas Népe eladásaira is. Avagy mit mondanak a számok?

A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) a napokban tette közzé 2005 utolsó negyedévének adatait, amelyek nagy meglepetésekkel nem szolgálnak. A nyomtatott sajtó szerepe tovább csökkent, s ma már nem zsugorodás a kérdés, hanem az, hogy az egyes újságoknak mennyire sikerül lassítania az olvasók elvesztését.

Országos napilapok

A Matesz jelentés legfontosabb tanulsága, hogy tovább tart és immár visszafordíthatatlannak tűnik az országos napilapok zuhanórepülése. Hiába kapott új főszerkesztőt a Népszabadság, az olvasók elpártolása továbbra is dráma mértékű. Egyedüliként a Népszava látszik őrizni – amúgy nem túl tekintélyes létszámú – olvasótáborát. Esetükben azonban figyelembe kell venni azt a tényt, hogy immár nyíltan vállalják szocialista kötődésüket, illetve hogy gyakorlatilag a párt is besegít az olvasótoborzásba. Érdekes fejlemény, hogy megtörni látszik a bulvársajtó lendülete is. Bár még mindig messze a Blikk a legolvasottabb magyar napilap, figyelemre méltó, hogy az utolsó egy év alatt több mint 15 ezerrel csökkent a lap eladott példányszáma.

Országos napilapok eladott példányszámai az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:










20012002200320042005
Népszabadság184 922191 655169 528163 320148 453
Népszava33 01930 25028 05226 73126 716
Magyar Nemzet70 25490 75779 14375 35171 061
Blikk190 364200 625237 427253 745237 111
Forrás: Matesz

Hetilapok

A hetilapok tulajdonosai sem ülhetnek győzelmi tort az eredmények láttán, de az adatok akár azt is sugallhatják, hogy mind a könnyedebb, mind a komolyabb magazinok talán túl vannak a nehezén. Lehet, hogy a további példányszámcsökkenés elkerülhetetlen, viszont legalább a lejtő kevésbé meredek, mint néhány évvel korábban. Ez áll például a HVG-re, a Story-ra, a Nők Lapjára, de olyanok is akadnak közülük, akik még ebben a nehéz helyzetben is javítani tudtak pozíciójukon. Ilyen például a Heti Válasz, a Playboy és a 168 óra.

Néhány hetilap eladott példányszáma az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:














20012002200320042005
Playboy61 49652 30041 45438 25041 582
Story432 413418 656385 563367 616361 270
HVG117 201111 445105 08697 46793 226
168 óra40 50744 27635 21432 83233 137
Nők Lapja317 480302 539304 370299 387296 505
Heti Válasz-27 35917 26613 09519 470
Forrás: Matesz

Megyei napilapok

Az országos napilapok – és részben a magazinok - tulajdonosai valószínűleg irigykedve nézik a regionális újságok példányszámainak stabilitását. Ha megnézzük a nyugat-dunántúli régió napilapjait, mindez jól látszik. A Kisalföld gyakorlatilag az öt évvel ezelőtti szinten van, és mérséklődött a Vas Népe – korábban sem túl jelentős – zsugorodása. Esetükben az utóbbi egy év alatt gyakorlatilag szinten maradtak az eladások. Hogy ebben mennyi szerepe volt a napilap formai átalakulásának, azt nem lehet tudni, de gyanítható, hogy nagy jelentőséget nem szabad tulajdonítani ennek, hiszen a Zalai Hírlap eladása ugyanezen idő alatt mintegy ezer példányszámmal csökkent. Igaz, ez utóbbi zsugorodása is elhanyagolható az országos lapokhoz képest.

Nyugat-dunántúli megyei napilapok eladott példányszámai az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:








20012002200320042005
Vas Népe58 44658 18358 22157 85457 755
Zalai Hírlap58 72758 31557 87357 14456 056
Kisalföld77 97378 21977 99977 89377 740
Forrás: Matesz

Nyomul az internet

A trend annyiban is változatlan, hogy a nyomtatott sajtó olvasottságának csökkenésével párhuzamosan tovább emelkedik az internet szerepe. A Medián által auditált adatokat szemlézve jó okunk van feltételezni, hogy a hagyományos újságok, különösen a napilapok olvasótábora a hírszájtok böngészésére váltott át.

A magyar internet forgalmat hivatalosan auditáló Medián Webaudit majdnem hogy hetente számol be újabb rekordokról. A legutolsó ilyen február 13-án történt, amikor is 1 millió 974 ezer látogató 124 millió oldalt töltött le csak az auditált oldalakból, ami messze nem tartalmazza az összes magyarországi forgalmat.

A Medián mérése alapján ma az Origót heti átlagban több mint 1,1 millió, a Startlapot több mint 900 ezer, a Habostortát közel 700 ezer, az Indexet több mint 650 ezer olvasó látogatja.
.