A Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) a napokban tette közzé 2005 utolsó negyedévének adatait, amelyek nagy meglepetésekkel nem szolgálnak. A nyomtatott sajtó szerepe tovább csökkent, s ma már nem zsugorodás a kérdés, hanem az, hogy az egyes újságoknak mennyire sikerül lassítania az olvasók elvesztését.
Országos napilapok
A Matesz jelentés legfontosabb tanulsága, hogy tovább tart és immár visszafordíthatatlannak tűnik az országos napilapok zuhanórepülése. Hiába kapott új főszerkesztőt a Népszabadság, az olvasók elpártolása továbbra is dráma mértékű. Egyedüliként a Népszava látszik őrizni – amúgy nem túl tekintélyes létszámú – olvasótáborát. Esetükben azonban figyelembe kell venni azt a tényt, hogy immár nyíltan vállalják szocialista kötődésüket, illetve hogy gyakorlatilag a párt is besegít az olvasótoborzásba. Érdekes fejlemény, hogy megtörni látszik a bulvársajtó lendülete is. Bár még mindig messze a Blikk a legolvasottabb magyar napilap, figyelemre méltó, hogy az utolsó egy év alatt több mint 15 ezerrel csökkent a lap eladott példányszáma.
Országos napilapok eladott példányszámai az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Népszabadság | 184 922 | 191 655 | 169 528 | 163 320 | 148 453 |
Népszava | 33 019 | 30 250 | 28 052 | 26 731 | 26 716 |
Magyar Nemzet | 70 254 | 90 757 | 79 143 | 75 351 | 71 061 |
Blikk | 190 364 | 200 625 | 237 427 | 253 745 | 237 111 |
Forrás: Matesz
Hetilapok
A hetilapok tulajdonosai sem ülhetnek győzelmi tort az eredmények láttán, de az adatok akár azt is sugallhatják, hogy mind a könnyedebb, mind a komolyabb magazinok talán túl vannak a nehezén. Lehet, hogy a további példányszámcsökkenés elkerülhetetlen, viszont legalább a lejtő kevésbé meredek, mint néhány évvel korábban. Ez áll például a HVG-re, a Story-ra, a Nők Lapjára, de olyanok is akadnak közülük, akik még ebben a nehéz helyzetben is javítani tudtak pozíciójukon. Ilyen például a Heti Válasz, a Playboy és a 168 óra.
Néhány hetilap eladott példányszáma az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Playboy | 61 496 | 52 300 | 41 454 | 38 250 | 41 582 |
Story | 432 413 | 418 656 | 385 563 | 367 616 | 361 270 |
HVG | 117 201 | 111 445 | 105 086 | 97 467 | 93 226 |
168 óra | 40 507 | 44 276 | 35 214 | 32 832 | 33 137 |
Nők Lapja | 317 480 | 302 539 | 304 370 | 299 387 | 296 505 |
Heti Válasz | - | 27 359 | 17 266 | 13 095 | 19 470 |
Forrás: Matesz
Megyei napilapok
Az országos napilapok – és részben a magazinok - tulajdonosai valószínűleg irigykedve nézik a regionális újságok példányszámainak stabilitását. Ha megnézzük a nyugat-dunántúli régió napilapjait, mindez jól látszik. A Kisalföld gyakorlatilag az öt évvel ezelőtti szinten van, és mérséklődött a Vas Népe – korábban sem túl jelentős – zsugorodása. Esetükben az utóbbi egy év alatt gyakorlatilag szinten maradtak az eladások. Hogy ebben mennyi szerepe volt a napilap formai átalakulásának, azt nem lehet tudni, de gyanítható, hogy nagy jelentőséget nem szabad tulajdonítani ennek, hiszen a Zalai Hírlap eladása ugyanezen idő alatt mintegy ezer példányszámmal csökkent. Igaz, ez utóbbi zsugorodása is elhanyagolható az országos lapokhoz képest.
Nyugat-dunántúli megyei napilapok eladott példányszámai az adott év utolsó negyedévi átlaga alapján kalkulálva:
| 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
Vas Népe | 58 446 | 58 183 | 58 221 | 57 854 | 57 755 |
Zalai Hírlap | 58 727 | 58 315 | 57 873 | 57 144 | 56 056 |
Kisalföld | 77 973 | 78 219 | 77 999 | 77 893 | 77 740 |
Forrás: Matesz
Nyomul az internet
A trend annyiban is változatlan, hogy a nyomtatott sajtó olvasottságának csökkenésével párhuzamosan tovább emelkedik az internet szerepe. A Medián által auditált adatokat szemlézve jó okunk van feltételezni, hogy a hagyományos újságok, különösen a napilapok olvasótábora a hírszájtok böngészésére váltott át.
A magyar internet forgalmat hivatalosan auditáló Medián Webaudit majdnem hogy hetente számol be újabb rekordokról. A legutolsó ilyen február 13-án történt, amikor is 1 millió 974 ezer látogató 124 millió oldalt töltött le csak az auditált oldalakból, ami messze nem tartalmazza az összes magyarországi forgalmat.
A Medián mérése alapján ma az Origót heti átlagban több mint 1,1 millió, a Startlapot több mint 900 ezer, a Habostortát közel 700 ezer, az Indexet több mint 650 ezer olvasó látogatja.