Falco kontra Pick-telep: Városrendezés kreatívan

2006.04.25. 13:39

Régi probléma a Pick-telepieknek, hogy a Falco zaj, por kibocsátása keseríti az életüket. A téma rendszeresen szerepel lakossági fórumokon, közmeghallgatáson, mondhatni lerágott csont. Újdonság viszont, hogy az önkormányzat kivételesen kreatív megoldást talált a patthelyzetre: szabadon értelmezve a településrendezésre vonatkozó jogszabályt, olyan kategóriát hozott létre, amely papírforma szerint nem is létezik.

Különleges terület lenne

Folyamatosan készül Szombathely településrendezési tervének felülvizsgálata és módosítása. A csütörtöki közgyűlésen a Zanati út környékére vonatkozó elképzelés kerül a képviselők asztalára. A Pick-lakótelepen élők (nyolcvan család lakik itt) egy lakossági fórumon már közölték az illetékesekkel, nem tetszik nekik, hogy kisvárosi övezetből „különleges kialakult lakó, kereskedelmi, szolgáltató egyéb ipari vegyes” területbe sorolnák át lakhelyüket, mert erre magasabb környezetvédelmi határértékek vonatkoznak, mint a jelenlegi besorolásra.

Falco kontra Pick:


Nem engednek a 48-ból

Isten tudja, hány decibellel, de a háttérben jól hallhatóan morognak a Falco hatalmas gépei a kerítés mögött, miközben a fotókat készítem a Kolozsvár és a Szabadka utca sarkán. Mihelyst meglátják tevékenységemet, néhányan máris megszólítanak a lakók közül. – Aztán olyan képeket készítsen, hogy a tornyok benne legyenek! – utasít az egyik nyugdíjas, majd amikor meghallja, hogy mi is a téma, érdeklődéssel és dühvel vegyes lemondással elmondja, hogy hiába tárgyalnak róluk az okosak, soha nem változik semmi. – Mindig ilyen zaj van? – kérdezem emelt hangon, mire egy fiatalabb munkaruhás kajánul megjegyzi, hogy nem, máskor sokkal rosszabb. – Éjjel gyere, bazze! – akkor a legrosszabb – mondja, mire az idősebb bólogat: - Olyankor mintha zenélnének a szobában. - És a kerítés nem fog semmit? – érdeklődöm bizakodva, mire elmondják, hogy az a gyártelep területén közlekedő teherautókról lehulló forgácsot valóban megfogja, de a magasabb kéményekből és gépekből érkező illatokat és zajt már nem. Akkor a legborzasztóbb, ha onnan fúj a szél – mondják. (J.A.)
A Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség 2003-ban hozott határozata szerint a Falco zajterhelése nem lehet több nappal 50, éjjel 40 decibelnél. Ennek a követelménynek 2006. december 31. után kellene eleget tennie a vállalatnak. A felügyelőséghez eljuttatott tervdokumentációjuk szerint ezt a követelményt nem tudják teljesíteni, nem tudják a zajkibocsátást 48 decibel alá vinni.

Papírforma szerint nem létezik

Az új besorolás megoldaná ezt a problémát, mivel a különleges övezet éjjel 50, nappal 60 decibel zajterhelést enged. A szabályozási terv ilyen irányú módosítása ellen a Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség kifogást emelt a főépítész irodához eljuttatott levelében. Mint az Bencsics Attila, a levegő- és zajvédelmi osztály vezetője elmondta, nem csak azért, mert a zajterhelés nőne, hanem mert a területrendezésre vonatkozó jogszabály (OTÉK) szerint különleges övezetben nem lehetnének lakóházak. Egészen pontosan: a különleges övezet besorolás lakóterületet nem tartalmaz, elvileg ezen a területen lakóházak nem is állhatnának.

Amúgy is zajos

– Nem kerülnek hátrányosabb helyzetbe a Pick lakótelepiek, mint voltak, mondja Kutnyánszky László Szombathely főépítésze. Ugyan a kisváros övezet 40/50 decibelt enged, ez a különleges övezet pedig éjjel 50/60-at, ám ha a Falco nem tudja lejjebb vinni zajkibocsátást 48 decibelnél, akkor is ugyanolyan hangos, ha kisvárosi övezet fekszik mellette. Csak folyamatosan ki lenne téve a hatóság bírságolásának. Ez nem lehet az egész város érdeke – érvel a főépítész. A negyven decibel amúgy is teljesíthetetlen, hiszen a Falco leállásakor se mértek ezen a környéken 40 decibelnél alacsonyabb zajszintet, amely elsősorban a Zanati út forgalmából ered – teszi hozzá.

Különleges, mi több, unikum

A szakember szerint teljesíthetetlen, amit az OTÉK előír. Szombathelyen különösen, hiszen már kialakult övezetek vannak, a maguk kisebb nagyobb ipari létesítményeivel.

Falco kontra Pick:


– Átmeneti övezeteket nem lehet a meglévő adottságok mellett kialakítani. A jogszabályok folyamatos szigorítása egyre kedvezőtlenebb feltéteket teremt a már meglévő termelőknek – mondja Kutnyánszky László, hozzáteszi: – Ha valami új épül, akkor elismerem, indokoltak a megkötések, ám ha valami már rég ott van, akkor nem lehet, vagy nagyon nehéz, eleget tenni a követelményeknek.

Azt a főépítész is elismeri, hogy „tételesen nem szerepel” az a kategória az OTÉK-ban, melyet a Pick-nek szánnak, ám ez a különleges jelző nem volt probléma akkor, amikor a például Csónakázó-tó környéke kapta ezt a jelzőt. Utóbb kiderül, hogy rekreációs övezet, amely a szabályozási tervben szerepel valóban nincs az OTÉK-ban, és a különleges övezetbe azok kerülhetnek be, amelyek az OTÉK egyéb kategóriájába nem sorolhatók be. A „Csótó” környéke történetesen ilyen, sőt, a jogszabálynak annyiban is megfelel, hogy „környezetük megengedett külső hatásaitól is védelmet igényelnek.”

Ugyanakkor a jogszabály a különleges besorolás alól kivonja a lakóterületet, mivel az egyébként már külön soron, külön paragrafusban szerepel az OTÉK-ban. Kutnyánszky László szerint a Pick lakótelep speciális helyzeténél fogva (egy ipartelep fogja körül) kerülhet be mégis a különleges besorolásba.

A közgyűlés dönt

Információink szerint Soós József, a körzet képviselője ,a városfejlesztési bizottság ülésén továbbította a lakosság tiltakozását a terület átminősítése ellen, de leszavazták. A környezetvédelmi bizottság viszont a lakóterület mellett döntött.

Pick-telep


Az esetleges átminősítés több kérdést is felvet. Egyrészt miképp lehetséges egy településnek saját szája íze szerint értelmeznie az OTÉK-ot, amely egyébként tényleg tartalmaz imitt-amott ellentmondásokat, vagy pontatlan megfogalmazásokat. De akkor minek van egyáltalán ez a kormányrendelet?
Másrészt, lehet, hogy a Falco zajkibocsátása nem nő 50 decibel fölé akkor sem, ha nem szankcionálnák ezt, ám telepedhetnek a környékre olyan vállalkozások, amelyek kihasználnák a 60 decibeles zajhatárt, tovább rontva az itt élők életminőségét.
.