Átadták a megújult homlokzatú vasútállomást

2006.09.27. 18:17

Az eredeti, 1901-es állapotokat állították vissza a szombathelyi vasútállomás homlokzatán. A kétségkívül impozáns külső 1,1 milliárdba került, amibe 100 millióval szállt be a város. Az épülethez kapcsolódó peront októberben fejezik be.

A városban keringtek olyan pletykák, hogy az állomás épületének átadására megjelenik Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, de aztán nem volt itt, amin igazából még azok sem lepődtek meg, akik hallották a pletykát.

Szombathelyi vasútállomás


Így aztán a mintegy félszáz érdeklődő – köztük Puskás Tivadar és Hankó Faragó Miklós országgyűlési képviselő és több városatya – először a szombathelyi fúvószenekart, majd a kivitelező (ZÁÉV Rt.) nevében felszólaló Peresztegi Imrét, illetve a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettesét, Heniczinger István hallgatta meg.

Szombathelyi vasútállomás


Megtudtuk, hogy a hétköznap 15-20 ezer, hétvégén mintegy 20-25 ezer fős utasforgalmat bonyolító szombathelyi vasútállomás épületének felújítási munkálatai 2002 májusában kezdődtek, az épület belső felújítására kiterjedő rekonstrukció 2005-ben fejeződött be. Erről annak idején mi is beszámoltunk.

Szombathelyi vasútállomás


A most megvalósult 1,1 milliárdos beruházás nyomán – amelyből 100 milliót a szombathelyi önkormányzat vállalt magára - az 1901-ben épített állomásépület homlokzatát az akkori állapotnak megfelelően állították helyre, új szolgáltatásokat nyújtó ügyfélcentrumot alakítottak ki, valamint megújultak a forgalomirányítás és a vasútőrség által használt helyiségek is.

Az utasforgalmi épület rekonstrukciójával párhuzamosan folyik, és 2006. október végére fejeződik be az épülethez kapcsolódó perontető és peronburkolat felújítása, valamint a peronoknál a vágányok mentén életvédelmi kerítés is épül.

Szombathelyi vasútállomás


Ipkovich György polgármester ünnepi beszédében arra emlékeztetett, hogy Szombathely történetében meghatározó szerepe volt a közlekedésnek, különös tekintettel a római kori Savaria és múlt század eleji fellendülés idején. Amikor a vasútállomást átadták, az a koronát jelentette a Nyugat Királynője fején, és most az a feladat, hogy ismét létrejöjjön a királynő a korona alatt. A város első embere abbéli reményét is kifejezte, hogy a megszépült épület magával húzza a környezet – így az Éhen Gyula tér – jövőbeli megújulását, megszépülését.

Szombathelyi vasútállomás


Az ünnepélyes megnyitó után a vendégek egy sétán vettek részt, ami során megtekintették a már átadott belső csarnokot, a most épülő peront és az átadott ügyfélcentrumot. Ez utóbbiban az ott dolgozó hölgyektől megtudtuk, hogy még nincs nyitva a nagyközönségnek.




Állomástörténet

Szombathely állomás felvételi épületét Poser Gusztáv tervezte, 1901. október 18-án nyitották meg az utas-közönség előtt. A jelentős vasút-építészeti értéket képviselő épület 1931-ben került a MÁV tulajdonába. A létesítményt 1945. március 4-én több bombatalálat érte. A háborús károk helyreállításán kívül az épületen az 1900-as évek második felében csak kisebb átalakításokat és homlokzat-tatarozási munkákat végeztek, amelynek keretében eltávolították a tetőt szegélyező és az épület díszes megjelenését koronázó attikákat.
.