Ipkovich György parlamenti interpellációja a környezetvédelmi labor bezárásáról

2006.12.12. 23:11

Mint köztudott, egy miniszteri döntés nyomán januártól bezár a Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség szombathelyi laboratóriuma. A témában múlt héten az SZDSZ tartott , hétfőn pedig Ipkovich György interpellálta a minisztert.

Mint köztudott, egy miniszteri döntés nyomán januártól bezár a Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség szombathelyi laboratóriuma. A témában múlt héten az SZDSZ tartott , hétfőn pedig Ipkovich György interpellálta a minisztert.

Mint köztudott, egy miniszteri döntés nyomán januártól bezár a Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség szombathelyi laboratóriuma. A témában múlt héten az SZDSZ tartott , hétfőn pedig Ipkovich György interpellálta a minisztert.

Ez utóbbit, és az interpellációra kapott választ keretben közöljük.




Ipkovich György, az MSZP képviselője, kérdést kíván feltenni a környezetvédelmi és vízügyi miniszternek: "Miért zárják be a Nyugat-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség laboratóriumát Szombathelyen?" címmel. A képviselő urat illeti a szó.

DR. IPKOVICH GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Államtitkár Úr! Nagy megdöbbenéssel fogadták a szombathelyiek, hogy a néhány éve több milliárd forintból kialakított laboratóriumot 2007. január 1-jével bezárják. A laboratórium telkét 2000-ben központi költségvetésből finanszírozva vásárolta Szombathely városától a felügyelőség; a 2001-ben megkezdődött építkezés 2003-ban fejeződött be. A hálózatban legkorszerűbb, a szakmai kívánalmaknak magas szinten megfelelő laboratóriumi épület több milliárd forint értékű. A benne lévő műszereket a 2005-ben EU-pályázatból történő fejlesztés tette korszerűvé.

A tervek szerint a nyugat-dunántúli KTVF szombathelyi laboratóriumának mintavételi és vizsgálati feladatait 2007. január 1-jétől az Észak-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség laboratóriuma fogja ellátni. A terület mérete nagyobb, mint a régió, a távolságok nagysága azonban kétségessé teszi a feladat eddigi színvonalon történő ellátását, mivel tudomásunk szerint a győri felügyelőséget sem bővítették. A minták napi begyűjtése jelenleg Szombathelyről 350-400 kilométer gépkocsifutást igényel. Amennyiben a feladatokat máshol látják el, az utazási távolság alkalmanként körülbelül 300 kilométerrel növekszik. A rossz úthálózat mellett Zala megye déli részében vagy a Kis-Balatonon történő mintavétel 10-12 óra napi munkaidőt jelent.

A szombathelyi laboratórium az ország egyik legújabb, legjobban felszerelt, magasan kvalifikált munkaerővel működő, a környezetvédelmi hálózatban elsőként, 1993-ban akkreditált laboratórium. Akkreditált státusa valamennyi környezetvédelmi vizsgálatra - víz, talaj, levegő, zaj s a többi - kiterjed; az akkreditált státus 1993 óta folyamatos. A hálózatban lévő laborok akkreditálása az úttörő szombathelyi labor dokumentációja alapján történt később. A laboratórium a megfelelő... (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.)

Kérdésem: kérdezem miniszter urat, hogy a néhány éve átadott, több milliárd forint központi költségvetési támogatással megépült szombathelyi labor bezárását mi indokolja; nem teszi-e lehetővé a működtetését esetleges részbeni piaci hasznosítása.

Várom megtisztelő válaszát.

ELNÖK: Válaszadásra megadom a szót Kovács Kálmán államtitkár úrnak.

KOVÁCS KÁLMÁN környezetvédelmi és vízügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársam! Szeretném először is megnyugtatni mindenekelőtt önt, illetve a szombathelyieket vagy az ebben érintetteket, hogy semmiképpen sem kerül lakat a szombathelyi laboratórium ajtajára. Nem olyan bonyolult ez a kérdés. Szeretnék két gondolattal rávilágítani, miért volt szükség arra, hogy megváltozott körülmények között működjön tovább a laboratórium.

Az, hogy az igazgatási tevékenységet és az államigazgatási tevékenységet hatékonyabbá tegyük, kétségtelenül létszámleépítéssel is együtt jár. Megválasztottuk tehát a leginkább piacosítható területeket, hogy onnan küldjünk el munkatársakat, ne pedig azokról a hatósági vagy ellenőrzési területekről, ahol a legnagyobb szükség van rájuk. Nyilván éppen a labortevékenység az, amely piacosítható, amely jobban megél a piacon.

A második, hogy valóban van többletkapacitás a laboroknál. Nem általában van többletkapacitás, hanem a hatósági ellenőrző vagy monitoringtevékenység területén van többletkapacitás, ez ugyanis nem tölti ki egy ilyen felszereltségű, ilyen minőségű labor vagy laborhálózat kapacitását. Ugyanakkor a piaci jellegű megbízatások, tehát a kibocsátók oldaláról történő megbízatások területén éppenséggel hiány van. Tehát van tere, van lehetősége ezeknek a laboroknak, hogy a piacon megtalálják a helyüket, az elmúlt néhány évben ugyanis szét kellett választanunk - épp az uniós követelménynek megfelelően -, hogy egyszerűen nem mehet piaci szereplőnek az, aki később ellenőriz. Most azt mondjuk, hogy ilyen módon kialakítjuk egy ésszerű rendszerét a laboroknak. Bizonyos laborok, amelyeket le tudunk kötni kapacitással, azok belül maradnak a rendszeren, amelyeket pedig nem, azok bérleti viszonyban vagy valamilyen más formában, de megmaradva laboratóriumnak, a piacon végezhetnek szolgáltatást. Így az az állami invesztíció vagy európai támogatás, amit az elmúlt években felhasználtunk a laborok fejlesztésére, megmarad, ugyanakkor mégis ésszerűen hasznosul és hatékonyabbá válik.

Köszönöm szépen.
.