Szombathelyi okmányiroda - az íróasztal két oldala

2007.01.11. 22:58

Egy olvasónk levelet juttatott el hozzánk, melyben a szombathelyi okmányirodában szerzett tapasztalatait osztja meg velünk. Mivel köztudott, hogy az irodában a nagy tömeg miatt már hosszú idő óta kaotikus állapotokkal találkozhatunk, az ALON futott egy kört a témában, és utána járt az esetnek.

Néhány nappal korábban lapunk egy hosszabb olvasói levelet kapott, melynek írója egy utánfutó megvételének kálváriáját mondja el. Mivel informálisan több hasonló esetről is hallottunk, az üggyel kapcsolatban megkerestük Szabó Erikát, az okmányiroda vezetőjét. És jól tettük, mert az általa elmondottak jócskán árnyalhatják a szombathelyi okmányirodában folyó munkáról kialakított véleményeket.

Szombathelyi okmányiroda


Íme az érem két oldala. A felső keretben az olvasói levél (név és cím a szerkesztőségben), alatta a Szabó Erikával készült rövid interjúnk.




2006. decemberében vettem egy személygépkocsival húzható utánfutót. Szerettem volna a törvény által előírt 15 napon belül műszakiztatni és átiratni. Itt vette kezdetét a hivatali bürokratikus kálváriám.

Szombathelyen már a műszaki vizsgáztatásnál elakadtam, mert csak az előírt határidőn túli időpontra lett volna lehetőségem, hogy odavigyem az autómat.

Leggyorsabban végül a sárvári műszaki állomáson sikerült elintézni a dolgot, az előírt határidőből a 9. napon. Mikor a vizsga megtörtént, még aznap rohantam a szombathelyi okmányirodába az átíratáshoz szükséges időpontot kérni, melyet január közepére kaptam legkorábbra.

Ezzel azonban már az átíratás időpontja ki is csúszott a 15 napos határidőből. Kértem, adjanak legalább egy igazolást, hogy itt jártam és megpróbáltam, de csak egy kis halvány mosolyt kaptam és egy jó tanácsot a portástól, miszerint próbálkozzak Kőszegen, ott talán gyorsabb az ügyintézés.

Sajnos ott sem jártam szerencsével, mert legfeljebb 10 nappal későbbi időpontra tudtak volna fogadni január 22-én. A hívószám még itt a zsebemben.

Egészen más ügyben – útlevélkérelem - ellátogattam a szombathelyi okmányiroda internetes oldalára, s ha már az sikerült, gondoltam egyet, megér egy próbát az átíratás is.

Január 4-re volt időpont a gépjármű ügyintézésnél is, nem is akartam hinni a szememnek.

Mikor elérkezett a nagy nap, megjelentem - én úgy gondoltam - az összes szükséges iratommal, de már a sorszámommal gondok akadtak. A járműügyintézés menüpontba az utánfutó átíratás ugyanis nem tartozik bele, így csak az ügyintéző jóindulatának köszönhettem, hogy egyáltalán foglalkoztak velem.

A hölgy kérte sorban az iratokat, azonban az eredetiségvizsgálatról szóló igazolást nem sikerült bemutatnom, ugyanis a BM ezt nekem ekkor még nem küldte meg az előírt 15 napos határidőn belül.

Legnagyobb döbbenetemre kiderült: kétezer forintért ott helyben is megkaphatom a szükséges igazolást. Mit tudtam mást tenni, éltem a lehetőséggel, különben újabb várakozás, míg ez postán megérkezik, újbóli időpont kérés, Szombathelyre ismételt beutazás várt volna rám.

Csekken leróttam a 12000 forint átírási költséget helyben. Majd átbattyogtam az OTP-be a kétezer forintos BM-igazolásról szóló csekkemmel, valamint a vagyonszerzési illetékről szóló csekkemmel - mely 9000 forint - és csak ott fizethető be. Így vált büszke vagyontárgyammá a kis utánfutó.

Papírjaim töltögetése közben megkérdeztem az ügyintéző hölgyet, hogy hogyan kerülhettem volna el azt, hogy kicsússzak a 15 napos határidőből. Kiderült, hogy el kellett volna kezdenem az eljárást, és megmutatta, hogy milyen hiánypótló lapot kaptam volna a hiányzó BM igazolásra. Ez bizonyította volna a szándékomat.

Az eljárás során több kérdés is felmerült bennem:

1. Ha az okmányiroda nem képes időpontot adni számomra a törvényi előírt határidőn belül egy eljárás során, miért nincs lehetőségem erről igazolást kérni, fedezve magamat egy esetleges későbbi büntetés ellen?
2. Miért kell az okmányiroda által kiszabott illetékekkel egy bankba mennem befizetni, miért nincs lehetőség helyben leróni a díjat?
3. Hogyan lehetséges, hogy nincs kellő tájékoztatás a portán ilyen esetekre?

Szombathelyi okmányiroda


Az ALON telefonon kereste meg Szabó Erikát az okmányiroda vezetőjét.

ALON: Valóban előfordulhat, hogy az ügyfél nem tud a törvényben előírt határidőn belül időpontot foglalni magának? Ilyen esetben adnak ki valami igazolást?

Sz. E.: Az iroda dolgozói, bár kevesen vannak, munkájuk során minden esetben az ügyfél érdekeinek megfelelően végzik munkájukat. Az ügyfelet, bár a törvény valóban tartalmazza a 15 napos határidőt, az iroda minden esetben a számára kötelezően előírt 30 napos határidő alapján dolgozik. Nincs értelme ilyen igazolást kiadni, mivel senkit sem büntetnek meg ilyesmi miatt. Néha nehezen érthető, hogy az ügyfelek miért nem respektálják azt, hogy a munkatársaink erőn felül, az ügyfél érdekeit figyelembe véve mindent igyekeznek megoldani.

Sajnos, mivel az iroda országos hatáskörrel rendelkezik, az ország egész területéről érkeznek ügyfelek, így iszonyúan túlterheltek a munkatársak. A munkavédelmi felügyelőség meg is bírságolta a hivatalt a sorozatos túlmunkák miatt

Az internetes foglalás esetében időnként valóban előfordul, hogy utólag korábbi időpontot is találni, ez a gyakori visszamondások miatt van így. Sajnos az a gyakoribb, hogy az ügyfél nem mondja vissza az időpontot, hanem egyszerűen nem jön el a befoglalt időben.

Nem lehet ezt valahogyan szankcionálni? Például, ha valaki az internetes foglalás során többször foglalt időpontot, majd nem jön el, azt kizárni ebből a lehetőségből és csak a személyes foglalási módot biztosítani számára.

Sajnos erre a törvények nem adnak lehetőséget.

Miért kell a csekkekkel sétálgatni az ügyfélnek az OTP-be vagy a postára. Az irodában nem lehet ilyen ügyeket intézni? A kérdés különösen érdekes most, mikor azt halljuk, a posta kocsmákba telepítené a befizetőhelyeit.

A csekkes illetékek befizetésének problémája ügyében már tárgyalásokat folytattunk a postával, de nem sikerült megegyezni. A posta az iroda költségére telepített volna befizetőhelyet az irodába, azonban erre sem hely, sem pénz nem biztosított. Nálunk Szombathelyen azonban mintegy harminc méterre található az OTP, így ez azért nem okoz akkora terhet az ügyfeleknek.

Bármennyire is elégedetlen pár ügyfél, mi minden esetben mindent megteszünk az ügyfelek érdekében. Bevezettük az úgynevezett „gyors sort” olyan ügyek levezénylésére, ahol sürgős eseteket kell megoldani.
.