38. Magyar Filmszemle - Depresszió és vad röhögés

2007.02.06. 20:33

Van valami beteges abban, ha az ember egy héten keresztül reggeltől estig a moziban ül. Márpedig a Filmszemle egy ilyen esemény, szerencsére csak évente egyszer van, esélyt adva ezzel a többi 51 héten a sportosabb életmódra. Az ALON budapesti tudósítójának gyorsszemléje az idei termésről, plusz a díjazottak részletes listája.

Minden évben vannak kötelező darabok, idén Sándor Pál hosszú ideje új filmje, a Noé bárkája, a Hasutasok és az Ópium számítottak ebbe a körbe. A Noé nem versenyfilm volt, de nem ezért hagytam ki, simán kiment a fejemből, de aki látta, gond nélkül túlélte, sőt.

38. Magyar Filmszemle


A Hasutasok Szőke András legújabb őrülete, igaz, a beszélőfejes megoldások miatt kissé hajaz az Üvegtigrisre, de ezt gond nélkül megbocsátjuk, az egy percre eső röhögésmennyiség kárpótol. A megátalkodott módon cinikus előzetes várakozásokkal szemben nem tett rosszat Szőkének, hogy végre pénzt is kapott a filmjéhez.

A Vecsernyés János rendezte Emelet szolidan depressziós, amolyan 1984 light. Haumann Péter és fia, Máté játsszák a két főszerepet, az áruház-tulajdonos Hoffmannt és fiát, akinek nevéről az egész film alatt csak annyit tudunk meg, hogy ő a Hoffmann fiú, de igazából nem is számít. Ami számít benne, az Csuja Imre a pszichopata vallatótiszt szerepében, meg Fekete Ernő, akiről korábban nem sokat tudtunk, de az idei Filmszemlén mindjárt kétszer is örülhetünk neki, a szemét titkosrendőrök legrendesebbikeként itt, meg az elhunyt macsó bőrébe bújva a Lorában.

Lora


A Lora a Valami Amerika rendezőjeként megismert Herendi Gábor új filmje, a depit nem ússzuk meg ebben sem, úgy tűnik, ez egy ilyen ország, de a sztori jó, a színészek dettó, a zene meg egyszerűen nagyon ott van, ami mondjuk nem is árt egy olyan filmnek, amelynek egy zenész az egyik főhőse.

Az S.O.S Szerelem! amolyan nyáresti limonádé, Sas Tamás nem vitte túlzásba az eredetiséget, de hát kell az ilyen is. Rögtön két ügyeletes szépfiú is van benne (Csányi Sándor és Fenyő Iván), végre Ullmann Móni is kapott egy főszerepet, van édes kislány, gyönyörű vidéki kastély, és persze szerelem…

Az Ópium – Egy elmebeteg nő naplója című filmet Szász János rendezte, aki ismeri a filmjeit, nagyjából el tudja képzelni, mit várjon egy száz évvel ezelőtti diliházban játszódó történettől az ő feldolgozásában, és ez most egyáltalán nem negatív célzás volt, de hát nem egy közönségfilmről beszélünk. A sztori Csáth Géza-történetekből építkezik, szombathelyiek, tessenek jól megnézni a stáblistát, az egyik irodalmi szakértőként Kéner Balázs neve tűnik fel.

A Férfiakt már régebbi sztori, úgy értem, hónapokkal ezelőtt ment a mozikban, a depi itt is megvan, az irodalmi vonal szintúgy, Gálffi Lászlót elég ritkán látni a vásznon ahhoz, hogy érdemes legyen megnézni Esztergályos Károly alkotását.

Ópium


A Konyec – Utolsó csekk a pohárban a nyugdíjas Bonnie és Clyde története, Rohonyi Gábor tálalásában. Nem rossz, nem rossz! A 81 éves Emil besokall a pénztelenségtől, és előbb magánakcióban, később pedig feleségével együtt követ el fegyveres rablásokat, jóllehet, a szovjetek által itt hagyott pisztolyra nincs is igazán szüksége. A hasonlóképpen szovjet maradék Csajkára annál inkább…

További versenyfilmek voltak: Boldog új évet (r.: Bogdán Árpád), Dolina (Az érsek látogatása) (r.: Kamondi Zoltán), Lassú tükör (r.: Igor és Iván Buharov), Kythera (Mészáros Péter), Töredék (r.: Maár Gyula), Iszka utazása (r.: Bollók Csaba), Budakeszi srácok (r.: Erdőss Pál), Az emigráns – Minden másképp van (r.: Szalai Györgyi – Dárday István), Mansfeld (r.: Szilágyi Andor), A hét nyolcadik napja (r.: Elek Judit).

A Filmszemle persze nem csak játékfilmekből áll, hanem dokumentum-, kísérleti és kisjátékfilmekből is, amiket általában esélyünk sincs moziban látni máskor, egy-két ritka kivételtől eltekintve, tehát ezeknek ilyenkor örülünk.

A kísérleti és kisjátékfilmes zsűri már február 5-én értékelte a bemutatott alkotásokat. „Önfegyelem és alaposság látszik a filmeken, komolyabb munkák születtek, mint a korábbi években. A vizualitás és képiség helyett maga a történet került előtérbe” – mondta az zsűrielnök, Tímár Péter filmrendező. A versenyben induló 30 alkotás közül sokban a mai magyar társadalmat bemutató narrativitás kapott hangsúlyt, erre legjobb példa a Szalontüdő, illetve az Egy szavazat, ami a nagyjátékfilmes műfajok közül is hiányzó politikai szatírát vitt filmre. A zsűri reményei szerint a nagyközönség majd találkozhat ezekkel az alkotásokkal a mozikban valamelyik nagyjátékfilm kísérőjeként. Na, úgy legyen.




A 38. Magyar Filmszemle Játékfilmes zsűrijének döntése

- A 38. Magyar Filmszemle legjobb szerzői filmjénekj áró díját Bollók Csaba: Iszka utazása című filmje kapja a lelki mélység realista és őszinte megközelítéséért, a meggyőző integritásért.

- A 38. Magyar Filmszemle legjobb műfaji filmjénekj áró díját Rohonyi Gábor kapja Konyec című filmjéért, a film ötletességéért, gazdag humoráért.

- A 38. Magyar Filmszemle legjobb rendezője díját a zsűri Szász Jánosnak ítéli az Ópium, Egy elmebeteg nő naplója c. filmért, amely merész kísérletként elhatol az emberi tapasztalás végső határáig.

- A legjobb operatőrnek járó díjat a zsűri Máthé Tibornak ítéli az Ópium c. film fényképezéséért, a határozottság és gyengédség együttes megjelenítéséért.

- A Simó Sándorról elnevezett elsőfilmes díjat a zsűri Bogdán Árpádnak ítélte a Boldog új élet című filmért, a személyes tragédia költői látomásáért.

- A legjobb látvány díjat a Dolina című film alkotóközösségének ítélte a zsűri (díszlet: Árvai György, jelmez: Szűcs Edit, Breckl János, operatőr: Medvigy Gábor, rendező: Kamondi Zoltán).

- A legjobb forgatókönyvírói díjat Elek Judit: A hét nyolcadik napjacímű filmjének ítéli a zsűri, a számos eredeti karaktert felvonultató, valósághoz közeli komplex történetért.

- A legjobb női alakítás díját Kovács Katának ítélte a zsűri, a Kytheracímű filmben folyamatos és határozott filmes jelenlétet nyújtó eszköztelen szerepjátékáért.

- A legjobb férfi alakításdíját Zsótér Sándornak ítélte a zsűri a Töredékcímű filmben nyújtott intenzív megigéző alakításáért.

-A legjobb eredeti filmzene: Membran a Boldog új élet című film zenei munkájáért.
-Produceri díj: Sipos Gábor és Rajna Gábor, a Laokoon Film producerei. A Boldog új élet produceri és a Lassú tükör társproduceri tevékenységéért.

-Arany olló-díj: Czakó Judit vágó az Iszka utazása és a Kythera vágói munkájáért

- Arany mikrofon-díj: az Ópium című filmben végzett hangmérnöki munkáért Sipos István, Manuel Laval és Matthias Schwab.

- Elismerő oklevél:Igor és Ivan Buharov a Lassú tükör című filmjének a szürreális és reális kompozíciójáért, melyet a nézőnek kell helyreigazítani.

A 38. Magyar Filmszemle Kisjáték– és kísérleti filmes zsűrijének döntése

- A legjobb kisjátékfilm: Nemes Jeles László Türelem című filmjéért, az érzékeny téma szokatlan feldolgozásáért.

- A kísérleti film kategória különdíja: Nicolaus Myslicki: Álszent
A szöveg és kép formabontó használatáért, valamint egy szakrális téma szokatlan, újszerű feldolgozásáért.

- A zsűri rendezői különdíja: a két testvér találkozásának és elválásának érzékeny bemutatásáért Nagy Dénes kapja az Együtt című filmért.

- A zsűri operatőri díja: az Alterego operatőre, Tóth Widamon Máté kapja a lakásbelsők tartózkodó, de a szereplők személyiségét is kisugárzó világításáért, a képek tartózkodó intimitásáért.

- Elismerő oklevelet kap Horváth Lili a Vakáció c. film atmoszférateremtő, a szereplők belső világát mély empátiával bemutató rendezéséért.

A 38. Magyar Filmszemle Dokumentumfilmes zsűrijének döntése

- A legjobb dokumentumfilm: Kincses Réka: Balkán bajnok - az erdélyi sors egyetemes érvényű bemutatásáért, melyet a rendező családjának és politikus apjának életén keresztül mutat be.

- Rendezői díj: Kőszegi Edit a Menekülés a szerelembe című filmért, az élet, halál, szerelem motívumának ábrázolásáért egy cigányasszony sorsán keresztül.

- Schiffer Pál–díj: Pigniczki Réka kapja a Hazatérés: Egy szabadságharcos története című munkáért, melyben egy 56-ban Amerikába menekült apa sorsát tárja fel dokumentumfilmes módszerrel lányai utazásain keresztül.

- Esélyegyenlőségi díj: Zsigmond Dezső kapja az Élik az életüket című munkáért, melyben egy család leépülésének drámai képei és történetei a megállíthatatlannak látszó elnyomorodás világában.

- Operatőri díj: Talán Csaba kapja az Elboronálva c. film fényképezéséért, a tanyavilágban élő emberek lassú elmúlásának érzékeny operatőri eszközökkel történő ábrázolásáért.

- A kiemelkedő művészi teljesítményért oklevelet kap: Forgács Péter a Miss Universe 1929 – Lisl Goldarbeiter – A szépség útja; Gulyás Gyula az Itt az idő; Szobolits Béla a Miért?! Egy tragikus szerelem története; Kékesi Attila A forradalom arca – Egy pesti lány nyomában című filmért.

A 38. Magyar Filmszemle Tudományos-Ismeretterjesztő filmes zsűrijének döntése

-Az év legjobb tudományos-ismeretterjesztő filmje: Kóthy Judit-Topits Judit: Forró ősz a hidegháborúban című alkotása kapja, elismerve ezzel az alapos és szakszerű kutatást, a pontos szerkesztést, a film objektivitását, s nem utolsó sorban azt a koncepciót, amely az 1956-os magyarországi forradalmat szélesebb történelmi kontextusban mutatja meg.

- Rendezői díj: Dér András: A hét főbűn (Bűnök ezek?), elismerve ezzel azt az eredeti rendezői koncepciót, amely az elvont gondolatokat a megszólalók személyén keresztül megélhetővé, személyessé tette.

- A legjobb témaválasztásért járó díjat a zsűri Tóth Zsolt Marcell: Budapesti vadon című filmjének ítélte, a rendkívül élő, friss témaválasztásért, és remek megfigyeléseivel képes rádöbbenteni nézőit új összefüggésekre.

Különdíjak

- A Magyar Rendezők Társasága, a HSD által alapított Stáb mestere-díjat - amelyet azok a kiváló film és televíziós munkatársak kaphatnak, kiknek munkája nélkülözhetetlen a filmek megvalósításához - Galsainé Einhorn Zsuzsa berendező és Krasnyánszky Gyula pirotechnikus kapják.

- Az Országos Diákzsűri fődíját, a Zöld Holló fődíjat Bollók Csaba kapja az Iszka utazása című filmért, a minden képkockából sugárzó őszinteségéért, amely képes volt egy ilyen, csak ritkán belátható világot a közönség elé tárni.

- A Színház és Filmművészeti Egyetem Film-főtanszak hallgatói a 2006-os esztendő legjobb tanárának járó Nyakkendő-díjat Sellő Hajnalnak ítélték oda.

-A Magyar Filmplakát kiállítás és verseny szakmai díját Pálos György Sztornó című filmjének plakátja kapta, melynek tervezője: Behan Mária.
A Magyar Filmplakát kiállítás és verseny közönségdíját 2007-ben a helyszíni és az internetes szavazok alapján Goda Krisztina: Szabadság Szerelem c. filmjének plakátja kapta, melynek tervezői: Kovács Gergely és Juhász Örsi.
A kiállítás szakmai partnere, a Multireklám ZRT. díját a szakmai zsűri által kiválasztottSztornó c. filmplakát készíttetői, a film producere, Czabán György és a forgalmazó Hungarotop igazgatója, Prukner Pál kapja.

- A Mozisok Országos Szövetségének díját a 2006-os naptári évben a legmagasabb nézőszámot elért magyar játékfilm, a Szabadság, szerelem kapja.

- Az Országos- Rádió és Televízió Testület külön nézettségi díjat ad át, amelyet a legmagasabb nézőszámot elért játékfilm, a Csak szex és más semmi alkotói kapják. A díj kiírása azokra a filmekre vonatkozik, amelyek 2005. október 1. és 2006. szeptember 30. között kerültek moziforgalmazásra, és az idei Filmszemlét megelőző esztendőben 12 teljes műsorhét állt a forgalmazás rendelkezésére.

- Az internetes közönségszavazatok alapján a legjobb nagyjátékfilmnek járó filmhu-díjat a Konyec című filmjéért Rohonyi Gábor kapja.

- Az internetes közönségszavazatok alapján a Tv2 25 millió forintos különdíját a szavazók körében legnépszerűbb film, a Konyec kapja.

- A külföldi kritikusok és újságírók szavazatai alapján a Gene Moskowitz-díjat Szász János kapja az Ópium – Egy elmebeteg nő naplója című filmjéért.

Forrás: Szemle.film.hu (A Filmszemle hivatalos honlapja)
.