
Bevezetik az egykoriak
Ahogy nagyban, úgy kicsiben is. Méretessék meg ebben is az erre affinitást érző diák. Legyen polgármester-jelölt és alpolgármester-jelölt, majd már konkrétan az. Hátha rákap az ízére. Ahogy például megesett ez Czeglédy Csaba alpolgármesterrel, aki megnyitja a 2007-es szombathelyi diákpolgármester választást egy kis múltidézéssel: Ezek szerint őt 1994 márciusában választották meg az elektorok, azóta túléli magát a dolog. Ez főleg akkor érdekes – mondja –, ha tudjuk, hogy sok helyütt azt országban nem működik diákönkormányzat. Közgyűlési segítséggel, számszerűleg: 3 millió forintból gazdálkodnak. Éljenek hát a lehetőséggel! – szólítja fel a diákságot.
Azért főként őket, merthogy a jelenlétével egy pedagógus tisztelte csak meg a rendezvényt, bár őt külön üdvözöljük. Ahogy az egykori (és jelenlévő) jelölteket is, igaz, ők megnevezetlenek maradnak.

A stafétabot továbbadásához két ember szükségeltetik: az, aki kapja és az, aki adja. Ez utóbbi esetünkben Hetényi Erik. Aki – milyen szépen is neveztetik –: leköszönő beszédet mond. Jót és rosszat egyként említ. Az előbbiből az elektorok kitartását mellette, a többi már elfáradó lelkesedés, egyéb adódó elfoglaltság, egyeztetési és magánéleti problémák stb. Magyarázkodik az ex-diákpolgármester. Ámde nem áll tőle távol az építő jelleg sem: túl az ekkor még csak sejthető kilétű jövendőbelinek címzett jókívánságokon, a szavazóknak tudásalapú voksolást javall. Nem pedig barátra, közeli ismerősre, aki ugyan szimpatikus lehet, de nem feltétlen hozzáértő.
A következő napirendi pont a jelöltek bemutatkozó beszéde. Amik meglepően összeszedettek, felkészültek, célirányosan gyakorlatiasak.
A polgárok mestere 1.
Cservék Judit a Horváth Boldizsár Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola diákja az első diákpolgármester-jelölt. A másodikas lány a vízfolyás mintájára sorolja a kompetenciáit, így például diák-alpolgármester. A programjában rosszalja, hogy a diáksághoz nem jutnak el a diákönkormányzat hírei. Ezért 3 hónapja már egy adatbázison ügyködnek, ami segítené a kapcsolatfelvételt, programszervezést. Heti-kéthetenkénti gyűlésrendet javall.

Tapasztalatcsere céljából felvette a kapcsolatot a győri és a zalaegerszegi diákönkormányzatokkal is. A megyei média több orgánumával szintúgy. Céljai között szerepel a diákság és a diákönkormányzat közötti kölcsönviszony szorosabbra szövése, fórumok, rendezvények, vetélkedők (Jégfarsang, Ki mit tud?-ok, ének- és táncvetélkedők), bulik stb. szervezése, lebonyolítása, programfüzetek létrehozását stb. Szorgalmazza továbbá egy klub létrehozását, ahova be lehet a diákoknak térni.
A polgárok mestere 2.
Horváth Soma a Szent-Györgyi Albert Szakképző Iskola polgármesterdiák-jelöltje szólal fel. A magabiztos fiatalember megadja a módját: egyedüliként kiáll a pulpitusra, és magabiztosan beszélni kezd. Mint a profik. Elmondja, hogy részese a diákönkormányzatnak, nézi és hallgatja az ottani történéseket. Értsd: kritikusan szemléli. Szintetizáló képzéseket említ, szombathelyi művészeti vezetőt, megújulást, építési programot, 10 főt, programvezetést, szervezeti újjászervezést, civil szervezetekkel való kapcsolatot stb. Majd mindezt kibontja. Az újjászervezést a munkacsoportja végzi, aminek saját programja van, és ami felel a diákjogért, a költségvetésért, a pályázatokért etc. Mindezt acélból, hogy dinamikusan fejlődjön a diákönkormányzat
Nála is fontos szerepet kap a diákok tájékoztatása, ebben is a média szerepe. Ahogy azt illik (ha neki kedvez az eredmény), bejárja az iskolákat, a kollégiumokat, felajánlja a már készen lévő saját honlapját, az iWiW-es adatlapját a diákönkormányzatnak a kapcsolattartásra, a gyűlési időpontok jó előre való leszervezésére stb. De megmarad a levelezőrendszer, ahogy a szórólap és a plakát szerepe sem kicsinyli majd le. A klasszikus programokat megtartja, felújítja a Jégfarsangot, Szombathely Szépe verseny szervezése, a Sugár úti sportuszoda felújítása stb. Az előző évi felmérések alapján döntenek, hogy mely programokra van igény és melyekre nem. Fontosnak tartja a diákjog- és érdekérvényesítést, a képzések számának növelését, a regionális szaktanácsadást. Mindehhez persze a „megújuló, pezsgőn működő Diákönkormányzat” kebelében.

A helyettes mester 1.
Aztán szót kap Erőss Katalin, a Kereskedelmi és Vendéglátói Szakképző Iskola tanulója. Másfél éve tagja a diákönkormányzatnak, képzéseken és programokban vett részt, kapcsolatban van a LOGÓ-val, a Nyitrai Utcai ÁMK-val, a családsegítő inézettel stb. Fő célja a régi és jó működő programok megtartása mellett újak bevezetése. Mindezt a diákokat megkérdezve, az igényeiket mindig szem előtt tartva. Aztán csak címszavakban említve: levelezőrendszer, egymás segítése, kreatív fiatalok, érdekérvényesítés, jogorvoslat, plakátok saját ötletek alapján stb. Továbbá az egyik fő feladatának tartja a női diákpolgármester-jelölt támogatását. Hm.
A helyettes mester 2.
Végül, negyedikül Kupó Dorina kap szót, a Herman Ottó Kertészeti, Környezetvédelmi és Vadgazdálkodási Szakképző Iskola növendéke. Akiről hamar kiderül, hogy ő a legszórakoztatóbb jelölt. Merthogy elég lazán adja elő magát (kétszer még a „szar” szót is használja), ami néha mindenkit nevetésre sarkall. Két éve tagja az iskolatanácsnak, másfél éve a Diákönkormányzatnak. A programjában szerepel kapcsolattartási céllal valaminő kommunikációs rendszer, hírlevél, MMIK-ban szervezendő évi ötletbörze-ötletcsere etc. Mint az iskolájának jó nebulója, elsőrendűnek tartja a város és a környezet állapotának javítását, nemzeti parkok látogatását, vetélkedőket ilyes témákban. Nála is szerepel a Jégfarsang, de akadnak újdonságok is: bekapcsolódni a jelentős városi rendezvényekbe (példa a közelmúltból: karácsonyi műsor), hirdetni az iskolai rádióban, ahol épp ügyködik. Fontosnak tartja a zenélgetőket összefogni, akár zenekarokká is, hogy ne csak otthon furulyázgassanak…

Kérdőjeles mondatok
Aztán jönnek a kérdések. A diákság nagyja nem igazán aktív, inkább a legelöl ülő beépített emberek kérdegetnek. Kissé tán kuszán is, ezért következzék hát a néhány érdemi kijelentés ömlesztve, kissé megrendszerezve. Aktív, ráérő szabadidővel rendelkező diákokat várnak ötletszüretre. És nem kizárólag a jelesekre gondolnak, jöhet mindenki, aki kedvet, ambíciót érez magában az ilyesmire. Velük személyesen és a különböző technikai csatornák útján kívánják tartani a kapcsolatot. Szóba kerül, hogy mi lesz, ha nem a két barátnő, Cservék Judit és Erőss Katalin nyeri majd el a posztokat, tudnak-e majd együttdolgozni a másik két jelölttel. Persze, velük is szívesen vállalják a megbízatásukat. Rákérdeznek Kupó Dorina beszédstílusának stilisztikai sajátosasságaira is, amire ő nemes egyszerűséggel úgy felel, hogy „van sípolókészülékem, majd kisípolja!”

Az egyenlőségjel után
Aztán felszólításra megtelik a két urna szavazatokkal. Meglepő eredmény születik. Sem a rátermettség, sem a néha pórias közvetlenség nem nyerő a diákok körében. Míg a 90 szavazatból 48 Cservék Juditot ülteti a diák-önkormányzati székbe Horváth Soma 42-je ellenében, addig 75-en Erőss Katalint gondolják az ideális diák-alpolgármesternek Kupó Dorina 15 voksa mellett. Apropó Dorina, az utolsó, ami elhangzik a jelöltek szájából, az ez a mondat: „A Katival még egy amőbapartit le akarunk nyomni!” Legyen ez a végszó.