Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel

2007.03.18. 17:51

Idén első alkalommal rendeztek a Savaria Arénában kiállítást, amely a szépség és a szabadidő kérdését járta körül. A teljes nevén Fit-Well-Spa-Beauty Expo egyelőre magán viseli a gyermekbetegségek szinte összes tünetét, egyedül abban bízhatunk, hogy majd kinövi őket. Mert az ötlet nem rossz, és a kiállítók sem tűntek elégedetlennek.

Én annak mindig csak örülni tudok, ha olyan plakátot látok az utcán, ami az új szombathelyi sportcsarnok eseményére invitál. Mert ha már itt van az épület, fizetni kell utána a hitelt meg a fűtésszámlát, akkor jó, ha használjuk is valamire, mert amennyire érződik így kívülről, egyelőre meglehetősen foghíjas a csarnok eseménynaptárja.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


És nemcsak annak örültem, hogy ismét valami sporton kívüli dolog kapott helyet a falak között, hanem annak is, hogy a kiállítás a fitness-wellness-fürdés ügyét állítja a központba, mivel ezek valóban forró trendek, ha valamire van érdeklődés, akkor ezekre biztos. Főként egy olyan régióban, amely turisztikai kínálatát hangsúlyozottan a pihenés, a kikapcsolódás és az aktív, szabadidős tevékenységek köré kívánja felfűzni. Nekem ugyan hosszúnak és nehezen megjegyezhetőnek tűnt a vásár elnevezése, és az aktuális plakát nőalakja is inkább a kilencvenes évek szépségfelfogását tükrözi, de azt mondogattam magamban, hogy ez még nem jelent semmit. Pedig de.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


A belépő után ugyanis szomorúan konstatálom, hogy én bizony nagyon másra számítottam. Tömören összefoglalva: több kiállítóra, pofásabb külsőségekre és más hangsúlyokra.

Ez konkrétan annyit jelent, hogy 25-30 kiállító van jelen, a küzdőtérnek mintegy kétharmadát foglalva el, mászófalastól, sportpályástól.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


Mivel nincsenek helyszíni standok, mindenki úgy alakította ki a helyét, ahogy akarta. Ez jól sült néhány pénzzel, lelkesedéssel vagy fantáziával rendelkező kiállító esetében, de ez közel sem teszi ki a többséget, így összességében a rendezvény erősen idézi a kirakodóvásárok hangulatát.

Ezt a hangulatot erősíti, hogy olyan kiállítók is megjelentek, akik módfelett nehezen illeszthetők a plakáton megjelölt területekhez: cipő- és ruhaárusok, keleti textíliák, autók és grafológus.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


Hogy igazságosak legyünk, ők voltak kisebbségben, a standokat leginkább a fitnesz, a sport, az egészség- és a szépségipar reprezentánsai foglalják el, jellemzően helyi kis- és középvállalkozók, ami teljesen rendben van, de – legalábbis nekem - nagyon hiányoznak a wellness és a spa (fürdő) területek képviselői, annál is inkább, mert napjainkban ezek számítanak a turisztika legfőbb mozgatórugóinak.

A kiállítók azonban meglehetős optimizmussal nyilatkoznak a rendezvényről. Egy helyi szépségszalon tulajdonosa szombat esti ott jártunkkor azt mondja, hogy valamivel kevesebb ember van jelen, mint amire számított, de érdeklődők vannak és viszik a szóróanyagát, ami azért fontos, mert 10 százalék árengedményt jelent, ha valaki később megjelenik vele a szalonban. A kiállítás hatékonyságát majd csak később, a vendégek számának szaporodásában lehet lemérni.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


Az egyik ismert helyi szombathelyi edzőterem képviselőjének véleménye szerint az mindenképp jó, hogy van ilyen vásár, és ahhoz képest, hogy első, meg van elégedve a látogatók számával, különösen, hogy a jó idő mindenkit a szabadba csábít. A rendezvényt nem érdemes összehasonlítani a hasonló budapesti vásárokkal, de majd kialakul.

Vegyes benyomásokat gyűjtöttek össze a gyöngyösfalui Holdfény Liget szabadidőkert munkatársai. Ők egyáltalán nem sajnálják, hogy nincsenek a helyszínen sztenderd standok, mivel akkor nem nagyon tudnának mit kezdeni a nagyméretű indiánsátrukkal, így viszont az kellőképpen feltűnő. Látogató van elég, igaz, le kell szólítani őket, ha fel akarják kelteni az érdeklődésüket. Az eklektikát a vásár méretéből adódó szükségszerűségnek tartják, az viszont szakmailag hasznos lenne, ha a különböző területek képviselőit valahogy összecsoportosítanák. Szerintük a továbblépést az jelentené, ha sikerülne nagy kiállítókat meggyőzni a jelenlét fontosságáról.

Expomix a sportcsarnokban: Kirakodóvásár-jelleggel


Még egy picit belekukkantunk a színpadon folyó sportruházati bemutatóba, aztán hazaindulunk, nem titkolva csalódottságunkat, ami legfőképpen nem is a látottakból, hanem az elszalasztott lehetőségekből adódik. Mert az ötlet jó, csak még a gyakorlatba ültetésen kell dolgozni. Most megint van rá egy év.
.