
Szombathely, Maribor és Varazsd (Varazdin) a Via Urbium néven futó turisztikai projektjükkel félmillió eurót nyertek közösen egy pályázaton. A témáról csütörtökön tartottak tájékoztatót a városházán.
Bevezetőjében Szabó Gábor alpolgármester elmondta, a turizmusnak jelentős szerepet szánnak a város jövője szempontjából, ezt a szándékot tükrözi az is, hogy a nagyobb fejlesztési tervek többsége is ezt a témakört járja körül.

A Via Urbium projekt lényege, hogy a három említett város – melyek között már korábban is volt laza kapcsolat - közösen lép fel az európai turisztikai piacon, így talán össze tudnak állítani olyan programcsomagot, ami miatt „egy bécsinek, egy hamburginak vagy egy párizsinak is érdemes lesz idelátogatni.”
A részletekről Grünwald Stefánia, a város stratégiai és idegenforgalmi csoportjának a vezetője beszélt.
Ezek szerint Maribor volt az ötletgazda, ők keresték meg Szombathelyt a hármas együttműködés ügyében, miután korábban már elbuktak egy pályázatot Varazsddal.
Az újabb pályázatot tavaly év elején nyújtották be, és év végén derült ki, hogy érdemes volt, mert a három város 536 ezer eurót, azaz körülbelül 133 millió forintot nyert, amit 2008 februárjáig el kell költeni.
A pénz mellett az egész együttműködés alapgondola is fontos: mindhárom város rájött arra, hogy önállóan nem nagyon tudnak labdába rúgni a turisztikai piacon, mint ahogy arra is, hogy sok közös dolguk van: a történelem, a kulturális kínálat, a rendezvények, azok időbeli elosztása, a vendégkör és részben a földrajzi adottságok, sőt a megyeszékhelyi rang is. A három város egymástól 100-120 kilométer távolságban van, ami optimálisnak tekinthető.
Grünwald Stefánia arról is beszámolt, hogy a hasonló gondolkodás mellett a problémák is hasonlóak. Az osztrák partnerekkel is jó volt együttműködni a korábbi pályázatok során, de „mellettük mindig csak a szegény kistestvér lehettünk, és ezt mindig is éreztük”.
A befolyt pénzek felhasználásáról megtudtuk, hogy azt az idegenforgalomba dolgozók képzésén, munkahelyteremtése kívül a turisztikai infrastruktúra-fejlesztésre is használnak. A tervek szerint például ebből a forrásból cserélnék le az elavult szombathelyi információs táblákat is, és nem utolsósorban hatékonyabbá teszik a városmarketingi tevékenységet, PR-akciókkal, sajtókampánnyal, megpróbálva megcélozni a nagy európai beutaztató cégeket is.
Érdekesnek ígérkezik az a vállalás, mely szerint mind a három városnak ki kell jelölnie öt-öt „terméket”, amelyet aztán majd fokozottan hangsúlyoznak a közös kampányokban.
Kapcsolódó linkek:
Varazsd hivatalos oldala
Maribor hivatalos oldala